In het parlement van Zuid-Korea is een wijziging van de wet op telecommunicatiebedrijven goedgekeurd. De wet verplicht Apple en Google om betaalopties van derden te installeren in hun App Store.
Een wijziging in de wet op telecommunicatiebedrijven in Zuid-Korea wacht alleen nog op de ondertekening van de president, vooraleer het licht volledig op groen staat. De wet verbiedt dat techbedrijven met een dominante marktpositie enkel eigen betaalopties aanbieden voor het kopen van apps of in-app aankopen.
Google en Apple in het vizier
De grote techbedrijven waarop de wet het gemunt heeft, zijn Apple en Google. De aanleiding voor de wijziging van de wet komt er na een uitspraak van Google vorig jaar in september. Het bedrijf deelde aan Koreaanse ontwikkelaars mee dat zij verplicht zijn het Google Play betalingssysteem te gebruiken, als zij gebruik maken van in-app aankopen. Een klein, vast percentage van de transactie komt dan ten goede aan Google.
Volgens de techgigant gaat het om minder dan 3 procent van de appontwikkelaars die gebruikers laten betalen. Google Play vindt het beleid zelf dan ook eerlijk. Apple en Google geven ook aan redenen te hebben om enkel het eigen betaalsysteem aan te bieden, zo is het betaalsysteem beveiligd en helpt het de App Store te ontwikkelen. Maar Zuid-Korea vindt dat andere betaalopties ook mogelijk moeten zijn.
In het verleden zijn er al appontwikkelaars geweest die net als Zuid-Korea de regeling in vraag stelde. Epic Games bijvoorbeeld is de strijd aangegaan tegen zowel Apple als Google. De ontwikkelaar van Tinder, Match Group, heeft de wetswijziging verwelkomt als een juiste correctie van de appmarkt.
Verdeelde markt
Nochtans hebben Google en Apple helemaal geen dominante positie op de Zuid-Koreaanse markt. Zoekmachine Naver heeft meer dan 50 procent van de markt in handen. Op het vlak van softwarelevering is Hancon dan weer een grote concurrent van Microsoft.
Hoe Amerika zal reageren op de kwestie is nog niet duidelijk. Big Tech heeft al een nota naar buiten gebracht die waarschuwt dat de wet “in strijd kan zijn met de internationale handelsverplichtingen van het land.” De Zuid-Koreaanse wet schept wel een mooi precedent waaruit andere landen inspiratie kunnen opdoen. Apple en Google liggen zowel in de EU als in de VS immers onder vuur van mededingingsautoriteiten die de marktdominantie van de techreuzen in vraag stellen.