Een groep van uitgevers heeft een aanklacht ingediend tegen Google voor het tonen van AI-zoekresultaten. Die leiden verkeer weg van websites, claimen de uitgevers.
Sinds Google begonnen is met het tonen van AI Overviews in zijn zoekmachine, heeft de functie al veel ophef veroorzaakt. Niet alleen omwille van soms vreemde antwoorden, maar ook nieuwsuitgevers en bloggers zijn er niet blij mee. Een groep van Europese uitgevers trekt ten strijde tegen Google.
In een document dat op dertig juni werd ingediend bij de Europese Commissie, ingekeken door Reuters, claimen de uitgevers dat Google hen ‘onherstelbare schade’ aanricht. Google pakt hen broodnodig verkeer en bijgevolg ook inkomsten af. Bovendien kunnen webbeheerders zich niet afmelden voor de AI Overviews. Als gebruiker kan je met een omweg terugkeren naar de ‘oude’ Google zonder AI.
lees ook
Zo filter je AI-zoekresultaten uit Google
Voorgekauwd antwoord
De AI Overviews in Google geven een AI-gegeneerd antwoord op zoekopdrachten, gebaseerd op enkele goed scorende bronnen op die specifieke vraag. Omdat gebruikers het antwoord voorgekauwd krijgen, hoeven ze niet meer door te klikken naar de bron zelf, zeggen de misnoegde uitgevers.
Dat Google zijn webcrawlers loslaat om die info te verzamelen zonder toestemming van de uitgevers, duwt het mes dieper in de wonde. De aanklagers vragen de mogelijkheid voor onafhankelijke nieuwsmedia om zich te kunnen uitschrijven voor AI Overviews.
Google ziet het natuurlijk anders. De techreus beweert in een wederwoord aan Reuters dat de AI-samenvattingen de interesse om meer informatie te verzamelen net zouden aanmoedigen, zonder te duiden waar het dat op baseert. De impact van AI Overviews op websiteverkeer is niet een-op-een aan te tonen volgens Google, omdat het van meerdere factoren afhangt.
De aanklacht zal niet alleen worden ingediend bij de Europese Commissie, maar ook bij de Britse marktautoriteit. Amerikaanse uitgevers trekken mee aan hetzelfde zeil. De druk op Google neemt zo alsmaar toe.