Voor een tweede keer trekken ’s werelds grootste bedrijven zich terug van het Mobile World Congress, dat afstevent op een fysieke editie waar nauwelijks belangrijke spelers aanwezig zijn.
Organisator GSMA staat er op het Mobile World Congress fyziek te laten doorgaan in Barcelona op 28 juni van dit jaar. Die ambitie kan op weinig bijval rekenen van de traditioneel belangrijkste sponsors van ’s werelds grootste mobiele technologie-conferentie. Samsung en Lenovo zijn de meest recente organisaties die afgezegd hebben.
Geen grote sponsors
Samsung en Lenovo krijgen zo een plaats op een lijst waar ook al Sony, Nokia, Ericsson, Oracle en Google opstaan. Amper enkele weken voor het event mist MWC zo het gros van de belangrijkste namen. Verschillende organisaties willen het event wel virtueel bijwonen, al is dat een magere troost voor een event dat het voor een groot deel van netwerk-opportuniteiten moet hebben.
De saga doet denken aan vorig jaar. Toen viel MWC samen met de opkomst van de pandemie. De conferentie wilde wel doorgaan, maar werd uiteindelijk toch afgelast nadat alle grote sponsors zich terugtrokken. Zowel de GSMA als de stad Barcelona, waar de conferentie traditioneel plaatsvindt, rekenen echter op de economische boost die MWC met zich meebrengt.
Rode zone
Op dit moment kleurt het grootste deel van Spanje waaronder ook Catalonië nog donkerrood op de Europese coronakaart. Een internationale beurs zien organisaties dan ook als een onnodig risico. De GSMA wil het aantal deelnemers voor MWC wel beperken, al hoopt de organisatie nog steeds op 50.000 aanwezigen. Dat staat haaks op de realiteit in de meeste Europese landen, waar events omwille van restricties nog steeds beperkt zijn. Ook ITdaily zal daarom niet aanwezig zijn op de conferentie.