In een samenwerking met Volkswagen heeft Microsoft zijn AR-headset klaargemaakt voor gebruik in de auto. Het doel is een platform te creëren dat kan meebewegen.
De HoloLens is een AR-headset ontwikkeld door Microsoft. Versie 1 en 2 zijn beide al in verkoop gegaan. Alleen over de derde versie ontstond het vermoeden dat Microsoft de ontwikkeling stopzette. Al werden de twijfels al snel de kop ingedrukt door enkele ontwikkelaars die bij het project betrokken zijn.
lees ook
Amerikaans leger dreigt 22 miljard dollar te verspillen aan Microsoft Hololens
Wagenziek
De ontwikkelaars sleutelden daarnaast ook nog aan een verbetering voor de headsets. De AR-headsets moeten door de verbetering in bewegende voorwerpen werken. Daar slaagde de HoloLens eerder niet in, doordat bewegende voorwerpen de sensors van de headset in de war schoppen.
Microsoft verklaart dat het binnenwerk van de HoloLens daar niet voor gemaakt was. De AR-headset registreert bewegingen door een combinatie van camerasensoren en een inertial measurement unit (IMU). In een bewegend voertuig komen de metingen van beide sensoren in conflict, waardoor de headset van slag raakt.
Succesvolle test
In samenwerking met Volkswagen slaagt Microsoft er nu in de HoloLens te laten werken in het verkeer. De samenwerking werd zelfs aangegaan door Volkswagen, nadat die partij erachter kwam wat het probleem veroorzaakte.
De twee bedrijven ontwikkelden samen een prototype van een systeem dat informatie over het verkeer rondom de bestuurder aan deze bestuurder geeft. Het is bijvoorbeeld mogelijk een virtuele wegenkaart op het dashboard te projecteren, terwijl virtuele pijlen in de buitenomgeving de weg aanwijzen.
Dat Microsoft deze functionaliteit werkelijk uitbrengt voor autobestuurders lijkt nog niet aan de orde. Het systeem zou in eerste instantie gebruikt kunnen worden door de scheepvaart, suggereert het bedrijf.