Pat Gelsinger, CEO van Intel, heeft aangekondigd dat het bedrijf bereid is 80 miljard euro te investeren in nieuwe chipfabrieken in Europa. Met dit bedrag worden al minstens twee fabrieken gebouwd. Hiermee wil Intel de productiecapaciteit van chips opvoeren in de komende tien jaar en het huidige chiptekort oplossen.
Intel verhoogt zijn geplande investeringen van 20 miljard dollar naar 80 miljard euro. Met dit bedrag zou het mogelijk zijn om een maximum van acht nieuwe chipfabrieken te bouwen. Plannen voor het bouwen van twee fabrieken werden officieel uit de doeken gedaan door Pat Gelsinger, CEO van Intel.
Groeiende vraag vanuit auto-industrie
Het bedrijf heeft een sterke groeidrang die wordt gedreven door de CEO. Gelsinger hoopt ook vaste leverancier te worden bij andere industrieën, zoals de auto-industrie. Op die markt is nog heel wat te verdienen, want de meeste autofabrikanten zijn door het aanhoudende chiptekort wanhopig op zoek naar chips.
Op het event in München, waar Gelsinger de plannen aankondigde, vertelde hij ook dat de vraag vanuit de auto-industrie waarschijnlijk tegen het einde van het decennium verdubbelt. Naarmate auto’s steeds meer rijhulpsystemen, aanraakschermen en meer aanbieden, zullen halfgeleiders maar liefst 20 procent van de materiaalkosten van een nieuw voertuig uitmaken. Momenteel ligt dit op 4 procent.
Hypermoderne chips
De Europese Unie wil dat één op vijf microchips tegen 2030 van een Europese band rolt. Bovendien wil de unie dat een deel van die fabricage het high-end spectrum betreft. Denk daarbij aan 7nm- en 5nm-chips voor ’s werelds meest geavanceerde toepassingen. Met die enorme ambitie wil de Unie de afhankelijkheid van andere werelddelen terugschroeven.
Het bouwen van nieuwe, hypermoderne chipfabrieken brengt alleen torenhoge kosten met zich mee. Intel rekent daarom op steun van de EU, in de vorm van subsidies. Vanaf de eerste gesprekken die de EU aanging, toonde Intel interesse. Het bedrijf beschikt al over een 14nm-fabriek in Ierland. Die fabriek gaat het bedrijf deels ombouwen, om chips voor de auto-industrie te produceren.
Waar de nieuwe fabrieken zich zullen vestigen is nog niet duidelijk. Eerder werd wel al bekend dat Intel kijkt richting landen als Frankrijk en Duitsland, maar dat de Benelux ook op de shortlist staat. Eind dit jaar wil Intel de knoop doorhakken en bekendmaken waar de nieuwe chipfabrieken gaan komen.
Concurrentie bieden
Zowel de Europese Unie als Intel willen met de nieuwe chipfabrieken concurreren met het Oosten. China’s bekende chipfabrikant, SMIC, kondigde recent nog een uitbreiding aan van de grootse chipfabriek van het land. Bovendien is de EU een interessante locatie voor Intel, omdat de chipfabrieken gedragen worden door de Unie. Hierdoor kan Intel rekenen op veel steun en toewijding, van werknemers die over de nodige kennis beschikken.