Google trapt lobbycampagne tegen DMA in overdrive

Google heeft weinig liefde voor de geplande Europese Digital Markets Act en probeert nu via druk lobbywerk de regelgeving te beïnvloeden.

In de loop van dit jaar stemt het Europees Parlement in principe over de Digital Markets Act (DMA). Een voorstel voor die regelgeving ligt al sinds 2021 op tafel en het is de bedoeling om die tegen 2023 om te vormen naar wet.

Gatekeeper

De DMA is een antitrust-wetgeving die zich specifiek richt op grote internetbedrijven. De regels viseren zogenaamde gatekeepers. Dat zijn organisaties die omwille van hun macht een impact hebben op de concurrentiepositie van andere organisaties. Denk aan Google met Android en zijn zoekmachine, of Apple met zijn App Store. Duitsland heeft Google intussen officieel als zo’n gatekeeper bestempeld.

Europa wil het bijvoorbeeld moeilijker maken voor techgiganten om hun eigen diensten te promoten (zoals Google doet via zoekresultaten). Verder viseren de regels gerichte advertenties. Die worden niet verboden, maar moeten aanzienlijk transparanter worden. In extreme gevallen kan de DMA gebruikt worden om monopolies op te breken.

Lobbycampagne

Het hoeft niet te verwonderen dat Google geen fan is van de DMA. Het bedrijf lijkt nu wakker geschoten en lanceert een intense lobbycampagne. Het doel is om de wetgeving te blokkeren of toch minstens het toepassingsgebied te limiteren. Dat staat haaks op de ambitie van andere belangengroepen. Duitsland vindt bijvoorbeeld dat de DMA niet ver genoeg gaat.

Politici worden uitgenodigd voor gesprekken en krijgen gerichte advertenties te zien. Dat laatste heeft onmiddellijk een averechts effect, met een politicus die de vermomde gerichte advertentie aanhaalt als een voorbeeld van een goede reden van waarom de DMA nodig is.

Te laat

Het lobbywerk van Google komt te laat. Dat zegt Duits Europarlementslid Andreas Schwab aan SiliconAngle. “Ik heb het gevoel dat Google zich zorgen maakt, en terecht.” Google van zijn kant spreekt over de nood van een goede balans en geeft aan dat het consumenten zo goed mogelijk wil bedienen. Het wil naar eigen zeggen constructief met beleidsmakers praten.

Het zal nog even duren voor de DMA zijn finale vorm krijgt, maar vermoedelijk wordt er niet meer al te veel gesleuteld aan de lijnen van het voorstel. Loopt alles vlot, dan kunnen de regels al begin 2023 van kracht gaan.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home