Google zijn digitale reclame- en clouddiensten moet efficiënter, aangezien de productiviteit met twintig procent verhoogd dient te worden. Dat zegt althans CEO Sundar Pichai.
Tijdens de Code Conference in Los Angeles gaf Sundar Pichai, CEO van Google en moederbedrijf Alphabet, aan dat de er moeilijke economische tijden staan te wachten. Pichai wil de verhoogde efficiëntie onder andere halen uit het optimaliseren van vergaderingen en door de beslissingstijd te verkorten. Google lijdt onder een krimpende winstmarge, ondanks een groeiende cloudomzet.
Onzekere macro-economische situatie
Pichai wijst om de economie als één van de oorzaken van de dalende winst. “De macro-economische situatie is voor iedereen onzeker, voor bedrijven en voor klanten. Daarom bekijken we intern hoe we bepaalde zaken anders kunnen aanpakken om zo de onzekere tijden het hoofd te bieden”, aldus de CEO tijdens het congres.
Hij gaf toe dat Google logger werkte na de aanwerving van duizenden personeelsleden tijdens de coronacrisis. In 2019 stonden bijna 119.000 mensen op de loonlijst. Twee jaar later waren dat er al 156.500 en nu is het personeelseffectief 174.000 man sterk. Vanaf juli is de aanwerving sterk verminderd en nu zet het bedrijf dus in op een hogere productiviteit en efficiëntie.
Snellere beslissingen nemen
Tijdens de conferentie sprak Pichai onder andere over de manier waarop hij de productiviteit wil verhogen. “Het is essentieel dat Google-managers de juiste prioriteiten moeten stellen om ervoor te zorgen dat de personeelsleden zo productief mogelijk zijn. Te snel gaan is niet altijd goed uiteraard. Soms moet je op de rem staan om zo de beste manier te vinden om aan de vooropgestelde twintig procent te komen”, zegt de CEO.
Volgens een bericht van Insider heeft Pichai aan de werknemers gezegd dat hij het bedrijf wil vereenvoudigen. “Er zijn verschillende mogelijkheden om dat te doen. Zoals een beslissing sneller nemen. Vaak worden nu drie personen betrokken in die beslissing. Wanneer dat kan worden teruggebracht tot twee, of zelfs één persoon, dan levert dat een efficiëntie op. Het belangrijkste is dat we zo eenvoudig mogelijk te werk gaan.”
In juli verstuurde Google een bevraging naar alle 174.000 personeelsleden. De werknemers konden voorstellen doen om het bedrijf efficiënter te laten werken. Pichai zegt dat er 6.000 reacties kwamen op de zogenaamde Simplicity Sprint. Het grootste deel van die reacties ging over de toolingsystemen van Google en de manier waarop het bedrijf medewerkers aan boord haalt