Facebook en Instagram advertentievrij bekijken vanaf 13,4 euro per maand? Meta bekijkt de optie

facebook europa zuckerberg

Meta bekijkt de optie om in Europa een advertentievrije versie te lanceren van Instagram op mobiel en de combinatie Facebook en Instagram op pc.  

Het is een publiek geheim dat de EU graag het vergaren van data in ruil voor ‘gratis’ gebruik van diensten aan banden wil leggen. Volgens de Wall Street Journal speelt Meta met het idee om betalende abonnementen te lanceren voor advertentievrije varianten van Instagram en Facebook.

De zet is niet verrassend omdat sociale mediaplatformen wereldwijd onder druk staan van privacy-regulatoren terwijl marketeers steeds selectiever met hun budget omgaan.

Volgens WSJ kijkt Meta naar een maandbedrag van 14 dollar (13,4 euro excl. btw) voor een advertentievrije versie van Instagram op mobiel. Voor 17 dollar (16,2 euro excl. btw) krijg je toegang tot Facebook én Instagram, maar enkel op desktop.   

Volgens mensen dicht bij het project zou de komende weken een officiële aankondiging volgen. Er lopen gesprekken met Ierland en Brussel om de advertentievrije versie aan te bieden tegen betaling, naast een optie om gratis alles te blijven gebruiken.

‘Basisrecht komt in het gedrang’

De reacties op het gerucht lieten niet lang op zich wachten. Max Schrems, notoir Oostenrijkse privacy-activist, reageert misnoegd. “Fundamentele rechten zijn niet te koop. Gaan we binnenkort moeten betalen voor onze rechten om te stemmen of om vrij te spreken? Deze plannen van Meta betekenen dat de rijken kunnen genieten van deze rechten, terwijl er vele mensen zijn die moeilijk rondkomen.”

Hij noemt de nieuwe ontwikkeling een “enorme shift” richting databescherming en laat weten aan Ars Technica dat hij er “alles aan zal doen om dit via de rechtbank aan te vechten.”

Meta haalde een omzet van 32 miljard dollar in 2022, waarvan 31,5 miljard dollar uit advertenties komt. In Europa genereerde het vorig jaar 7,2 miljard dollar, de tweede grootste markt voor Meta na de VS en Canada.

In mei eerder dit jaar ontving Meta nog een monsterboete van 1,2 miljard euro omdat het Europese regels overtreedt wat betreft de overdracht van persoonsgegevens naar zogenaamde derde landen, in dit geval dus de Verenigde Staten, zonder de privacy van de gebruikers te waarborgen.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home