Het afgelopen kwartaal steeg het aantal klanten van de nieuwe Belgische telecomoperator Digi van 53.000 naar 62.000. De CEO noemt de bescheiden groei in lijn van verwachting.
Vorig jaar in december lanceerde Digi als vierde mobiele operator in België. Met dank aan scherpe prijzen kon de provider aanvankelijk 53.000 klanten overtuigen. Het afgelopen kwartaal steeg dat aantal met amper 9.000 klanten naar 62.000. Dat blijkt uit de kwartaalresultaten van de provider. Minder dan een jaar na de lancering zwakt de groei van het bedrijf dus af, al hoeft dat geen ramp te zijn.
Problemen en klachten
De lancering van Digi liep immers niet van een leien dakje. Lange wachttijden bij de klantendienst en privacyproblemen deden de Ombudsdienst Telecom in actie schieten. In februari werd het halve directieteam aan de deur gezet in het midden van een storm rond financiële en praktische problemen. Ook nadien bleef het rommelen.
Wie optimistisch is, kan die euvels als groeipijnen bestempelen. Het BIPT ziet in ieder geval opschudding in de Belgische mobiele markt dankzij de komst van Digi, wat zich vertaalt in scherpere prijzen bij de B-merken van providers. In juni lanceerde Digi nog een spotgoedkoop mobiel abonnement voor drie euro per maand.
Plaats voor een prijsbreker
De Belgische markt heeft dus interesse in en marge voor lagere prijzen. Daar staat tegenover dat Digi Belgium de verwachtingen moeilijk kon waarmaken in de eerste maanden. Mobiele perikelen terzijde probeert de provider ook glasvezel uit te rollen en ook daar zijn er heel wat problemen. Je kan dus stellen dat de tijd rijp is voor interne consolidatie alvorens Digi de expansie verderzet.
Dat lijkt ook de tactiek. CEO Jeroen Degandt noemt de beperkte groei van 9.000 klanten bij HLN in lijn van verwachting. Het afgelopen kwartaal heeft Digi immers minder ingezet op marketing. Dat is verwonderlijk voor een bedrijf dat in de opstartfase zit in een concurrentiële markt en kan betekenen dat interne orde op zaken stellen even prioriteit kreeg.
Investeringen
Digi België is een samenwerking tussen de Roemeense provider Digi en Belgische IT-groep Citymesh. Omwille van die samenwerking zijn er geen duidelijke details over de omzet van Digi op dit moment. Gezien het beperkte aantal klanten van het jonge bedrijf, vermoeden we dat Digi op dit moment vooral leeft van investeringen van de moederbedrijven.
