Broadcom zet vendetta tegen kleinere klanten verder met nieuwe prijsverhoging

VMware by broadcom on website

Broadcom verhoogt het minimumaantal kernen voor een VMware-licentie met meer dan factor vier en introduceert nieuwe boetes voor klanten die niet snel betalen. De zet past in de rij van eerdere maatregelen gericht op het wegjagen van kleinere klanten.

Broadcom kapitaliseert verder op zijn machtspositie in de markt door de licentievereisten voor VMware-producten aan te passen. Het minimumaantal kernen waarvoor een licentie beschikbaar is, stijgt van zestien naar 72. Dat kwam The Register te weten nadat het een mail van distributeur Arrow, gericht aan Franse partners, kon inkijken.

Per tien april zal VMware een klant met een enkele server met bijvoorbeeld achter kenen toch een licentie voor 72 kernen aanrekenen. Bestaande klanten moeten met die aanpassing rekening houden. Vermoedelijk treft de aanpassing bedrijven wereldwijd, maar officiële communicatie van Broadcom en VMware blijft op dit moment uit.

Wie twijfelt in welke mate een hernieuwing onder die voorwaarden wenselijk (of überhaupt financieel haalbaar) is, krijgt het omgekeerde van ademruimte. Broadcom gaat klanten retroactief boetes aanrekenen van twintig procent op de prijs van het eerste abonnementsjaar wanneer vernieuwingen niet tijdig afgerond zijn. Arrow raadt klanten aan om de status van hun VMware-omgevingen zo snel mogelijk te controleren.

Geen alternatief

De aanpassing van de voorwaarde is pijnlijk voor kleinere klanten, maar mag niet verrassen. Zowat de hele technologiesector waarschuwde bij de voorgestelde overname van VMware door Broadcom voor dergelijke praktijken. Broadcom heeft geen interesse in kleine of middelgrote partijen, en wil alleen de allergrootste bedrijven ter wereld bedienen. Vlak na de overname herstructureerde het zijn aanbod met het oog op de bediening van die klanten, ten koste van kleinere partijen.

Hoewel kleinere bedrijven wereldwijd vastzitten aan VMware met infrastructuur die ze niet zomaar kunnen migreren, mocht te overname toch doorgaan zonder beschermende voorwaarden. De gevolgen bleven niet uit. Organisaties zagen licentiekosten verdubbelen en facturen zelfs stijgen met factor tien, nog voor deze recente aanpassing. Belgische en Europese belangenverenigingen kaarten de prakijken al onsuccesvol aan. De woorden uitbuiting, minachting en brutaliteit kwamen daarbij aan bod.

lees ook

‘Minachting en brutaliteit naar klanten’: CIO-verenigingen laken gedrag Broadcom in open brief

Met de nieuwe licentieverhoging zet Broadcom zijn strijd tegen de kleinere VMware-klanten verder. Bedenk hiermee dat de definitie van ‘klein’ ruim is. Europese cloudprovider Anexia zag zijn licentiekost bijvoorbeeld met 500 procent stijgen, en slaagde er in om 12.000 virtuele machines weg te migreren.

Hogere marges ten koste van kleine klanten

Klanten die kunnen, vluchten. Partijen die niet kunnen migreren, hangen ongewild vast aan veel hogere facturen. Enkel voor heel grote partijen is het nieuwe aanbod een voordeel, dus die blijven. Het resultaat is uiteraard een moeizame exodus van uitgeperste ondernemingen richting alternatieven, waardoor de omzet van VMware ietwat daalt. Daar staat tegenover dat de kosten van VMware onder Broadcom sneller naar omlaag gaan door de exclusieve focus op de top van de markt. De marges gaan dus omhoog, en dat maakt aandeelhouders blij.

De nieuwe licentieverhoging voor kleine abonnementen en bijhorende boetes voor laattijdige vernieuwingen passen helemaal in dat verhaal. Kleine bedrijven verstikken onder de facturen, maar Broacom is ze liever kwijt dan rijk als klant. Zolang de marges stijgen en aandeelhouders tevreden zijn, zet Broadcom de strategie verder.