42 procent van de Belgische ondernemingen met minder dan 250 werknemers heeft geen website. Daarmee scoort ons land aanzienlijk slechter dan de buurlanden.
Slechts 58 procent van de Belgische kmo’s heeft een website. Dat blijkt uit een onderzoek van Sortlist bij 500 ondernemingen met minder dan 250 werknemers, uitgevoerd in België, Frankrijk, Nederland, Duitsland en Spanje. Ons land scoort veruit het slechtst vergeleken met onze buurlanden. Over de vijf landen heen heeft slechts 22 procent van de kmo’s nog geen website.
Weinig verrassend situeert het grootste probleem zich bij de kleinste bedrijven. 45 procent van de ondernemingen met een omzet tot en met 100.000 euro heeft geen aanwezigheid op het web. Grotere bedrijven met een omzet van 30 miljoen tot en met 50 miljoen hebben er vrijwel allemaal één.
Geen website nodig
Enkele gedateerde percepties liggen aan de basis van de slechte cijfers in ons land. Zo denkt meer dan één op de drie bedrijven zonder site nog dat een website in hun sector niet nodig is. Dat is een gevaarlijke beslissing, aangezien we zowat iedere sector razendsnel digitaal zien transformeren. Zowat ieder onderzoek wijst uit dat consumenten wel degelijk digitale dienstverlening verwachten, ook binnen sectoren die traditioneel meer offline waren. Gisteren luidde Capgemini nog de alarmbel over dit feit in de verzekeringssector, die te lang op zijn lauweren heeft gerust.
Ongeveer evenveel ondernemingen kiezen dan weer voor sociale media als alternatief voor een website. Opnieuw is maar de vraag in welke mate dat tegemoet komt aan de snel evoluerende eisen van de consument. De coronacrisis heeft de digitale maturiteit van onze markt immers een flinke boost gegeven. Bovendien boezemt het niet meteen vertrouwen in wanneer een onderneming wel een Facebookpagina heeft, maar geen echte site.
Budget en mobiel
Tot slot speelt budget een rol, al valt op dat die factor slechts voor 15 procent van de kmo’s zonder website telt. Dat impliceert dat de meesten geen website hebben omdat ze daar bewust voor kiezen. Een site hoeft immers niet duur te zijn, illustreert het onderzoek ook. Iets minder dan 20 procent kwam er voor minder dan 1.000 euro vanaf, de overgrote meerderheid investeerde minder dan 10.000 euro. Dat volstaat doorgaans voor een professioneel ogende aanwezigheid op het web.
Ook voor de kmo’s met wel een site is er nog heel wat werk aan de winkel. Iets minder van 50 procent van hen geeft aan dat hun site ook goed werkt op een mobiel toestel. Veel hangt natuurlijk af van je doelgroep, maar in de regel kan je er vanuit gaan dat de helft van het webverkeer vandaag wel degelijk via de smartphone loopt. Bestaande sites mobielvriendelijk maken is dan ook de prioriteit over de vijf bevraagde landen.
Zoutkorrel
Als kanttekening vermelden we er nog bij dat Sortlist de bevraging zelf heeft uitgevoerd. Het bedrijf biedt websitedesign in zijn portfolio aan en heeft dus baat bij de resultaten. Over de gebruikte onderzoeksmethode deelt het bedrijf weinig info, waardoor je bovenstaande cijfers best als een richtlijn ziet en niet als absolute waarheid. De schaal van het onderzoek en de focus op België en de ons omliggende landen maken de resultaten wat ons betreft wel relevant genoeg om als trends in de kijker te zetten.