Steeds meer mensen zijn bereid om voor hun verzekering af te stappen van traditionele partijen ten voordele van technologiereuzen. Verzekeraars moeten daarom zelf technologiepartners omarmen.
Een grote influx van kapitaal versnelt de technologische ontwikkeling binnen de verzekeringssector. Dat blijkt uit het World InsurTech Report 2021 van Capgemini. Technologiereuzen zoals Google en Alibaba hebben net als InsurTech-bedrijven een ongeziene toegang tot kapitaal van investeerders. Daarmee zetten ze sterk in op innovatie. “De verzekeringssector wil het ecosysteem van de klant binnendringen”, zegt Jan Verlinden, verzekeringsspecialist bij Capgemini.
Omdat technologie-georiënteerde bedrijven innovatie aanzwengelen, ontpoppen ze zich steeds meer tot een concurrentiële bedreiging voor gevestigde waarden. Het rapport toont bovendien aan dat klanten meer dan ooit bereid zijn om hun verzekering via een alternatieve provider zoals een technologiebedrijf te kopen. In 2016 gaf zes procent van de Belgen aan daarvoor open te staan. In 2020 was dat al 19 procent. Die verschuiving wordt voor een stuk gedreven door Covid-19. “Traditioneel fysieke kanalen moeten digitale mogelijkheden omarmen”, zegt Verlinden daarover.
Het rapport toont aan dat klanten er niet voor terugschrikken om van verzekeraar te veranderen. De prijs-kwaliteitsverhouding is weinig verrassend de grootste drijfveer, maar ook responsiviteit dragen consumenten hoog in het vaandel. Technologie biedt daar een helpende hand.
Digitaal worden
Verlinden stelt vast dat verzekeraars de digitale wereld moeten omarmen. “Digitaal doen volstaat niet meer, organisaties moeten digitaal worden.” Daartoe zijn de juiste samenwerkingen belangrijk: technologiebedrijven en verzekeraars gaan steeds vaker samen in zee om moderne oplossingen te bieden. “De technologiepartners van verzekeraars ontdekken de kansen om te verbinden”, merkt Verlinden. API’s zijn daarbij erg belangrijk. Organisaties moeten een open ecosysteem nastreven waar iedereen aan kan deelnemen. “Dat is de toekomst van verzekering”, denkt Verlinden.
De opkomst van technologiebedrijven en de bijkomende druk op traditionele partijen is niet nieuw. De vorige rapporten van Capgemini toonden al eenzelfde evolutie aan. Verzekeraars zijn zelf onvoldoende gespecialiseerd en kampen met legacy. Ook aan open visie ontbreekt het de verzekeringsbedrijven. Het valt op dat InsurTechs en Big Tech-organisaties daarvan profiteren om klanten te winnen.