14,2 procent van de Belgen zou vandaag overwegen om een verzekering bij Google of Amazon af te sluiten als die hun aanbod naar ons land brengen. Dat blijkt uit het World Insurance Report van IT-dienstverlener Capgemini. Verzekeringsmaatschappijen gaan een onzekere toekomst tegemoet en moeten zich digitaal wendbaar tonen.
Het gebruik van data en het aanbieden van een volwaardige digitale klantenervaring zijn twee belangrijke technologische uitdagingen voor verzekeraars om ook in de toekomst competitief te blijven. Dat blijkt uit het recente World Insurance Report, een jaarlijkse bevraging die Capgemini al voor de elfde keer uitvoerde bij verzekeringsmaatschappijen en klanten wereldwijd.
“Verzekeraars beseffen dat ze moeten tegemoetkomen aan de veranderende behoeften van hun klanten, maar kunnen daar vandaag nog niet volledig aan voldoen”, zegt Jan Verlinden, verzekeringsspecialist bij Capgemini. Volgens de cijfers van het World Insurance Report vindt slechts 28,4 procent van de Belgen de klantervaring bij zijn verzekeraar positief.
“Verzekeraars beseffen dat ze moeten tegemoetkomen aan veranderende behoeften van klanten, maar kunnen daar vandaag nog niet aan voldoen”
Big techs
Vooral bij het tech-savvy publiek en mensen jonger dan 35 jaar ligt de tevredenheid laag. “Het is de klant die de maatstaf zet. Zij verlangen naar een betere digitale service die altijd, overal en op elk toestel beschikbaar is”, aldus Verlinden. Dat is precies waar internetbedrijven als Google en Amazon zo sterk in zijn, en laten die nu net hun pijlen hebben gericht op de verzekeringssector.
Amazon biedt in het Verenigd Koninkrijk Amazon Protect aan voor bepaalde elektronische producten. Dat is een aanvullende verzekering tegen schade door ongevallen, fabrieksschade of diefstal. In de Verenigde Staten zet de webwinkelreus samen met Berkshire Hathaway en JPMorgan zijn eerste stappen in de gezondheidsindustrie. Googles zusterbedrijf Verily werkt aan technologie voor het detecteren en voorkomen van ziekte. Apple werkt samen met Cisco, Aon en Allianz aan een oplossing voor cyber risk management.
Voorlopig zijn die initiatieven nog niet tot bij ons overgewaaid, maar 14,2 procent van de Belgen geeft vandaag aan dat ze een verzekering bij Google of Amazon wel zouden overwegen. Drie jaar geleden was dat nog maar 5,6 procent. “De komst van die ‘big techs’ op het terrein van verzekeraars drijft de nood voor digitale wendbaarheid”, meent Verlinden.
“De komst van ‘big techs’ op het terrein van verzekeraars drijft de nood voor digitale wendbaarheid”
Digitale wendbaarheid
Digitale wendbaarheid legt de basis voor toekomstbestendige operationele modellen met een volledig gedigitaliseerd ecosysteem dat zich aanpast aan real-time informatie. Op basis daarvan kunnen bruikbare inzichten worden gegenereerd waarmee snel en geïnformeerd beslissingen kunnen worden gemaakt.
53,8 procent van de Belgische verzekeraars is van mening dat daarvoor de integratie van meer en nieuwe gegevensbronnen één van de belangrijkste doelstellingen voor de toekomst is. In vergelijking met de globale cijfers heeft een groter deel van de Belgische verzekeraars dan ook al geïnvesteerd in een volledige infrastructuur voor het verzamelen van real-time data. Dat moet helpen om de noden van klanten beter te kunnen identificeren en hun middelen daarop aan te passen.
“Op dit moment lopen er al heel wat experimenten rond het verzamelen van telemetrische gegevens, zoals met de blackbox in auto’s of slimme alarmsystemen in huis”, legt Verlinden uit. “In de gezondheidssector zit deze dataverzameling (m.b.v. wearables en sensoren, red.) vooral nog in een conceptuele fase.”
Al die data kan in bruikbare inzichten worden omgezet met behulp van artificiële intelligentie en machine learning. Belgische verzekeraars experimenteren op dat vlak voornamelijk met behavioral analytics om het gedrag van klanten in kaart te brengen. Ze lopen daar sterk voor op de rest van de wereld, waar de meerderheid zich nog in een conceptuele fase bevindt. Ook op vlak van digitale automatisering staan de Belgische verzekeraars voorop, met onder meer heel wat aandacht voor de mogelijkheden van blockchain.
“De verzekerinssector worstelt met een snelle evolutie op meerdere fronten, met veranderende klantverwachtingen, disruptieve technologieën en potentiële concurrentie van de grote techbedrijven. In dit scenario is digitale wendbaarheid de sleutel voor verzekeraars om hun business strategisch te beoordelen en snel in te spelen op veranderende krachten in de markt, zodat ze op lange termijn succesvol blijven”, besluit Verlinden.