Met de mixed-realitybril van Apple zul je kunnen gamen, video’s bekijken en met anderen communiceren. Door de bril binnenwandelen in het metaversum, is geen ambitie van Apple.
Eind vorig jaar zorgde het metaverse voor heel wat gespreksstof. Dat onderwerp kwam op tafel door de naamsverandering van Facebook, dat momenteel onder de nieuwe naam Meta door het leven gaat. De nieuwe naam is onmiddellijk een duidelijke verwijzing naar de gedeelde onlinewereld, het metaverse.
lees ook
Facebook wordt Meta: zelfde monopolist, nieuwe naam, huiveringwekkend toondoof
Hoewel de naamsverandering anders doet vermoeden, is het metaversum niet enkel van Meta. Meerdere bedrijven werken aan de digitaal gedeelde ruimte, doen er onderzoek naar of investeren in de plaats. Wel maakt het de ambitie van Mark Zuckerberg, CEO van Meta, duidelijk: het metaverse bezitten.
Bij Apple ligt er in ieder geval al niemand wakker van die ambitie. Volgens Mark Gurman, journalist bij Bloomberg met een specialisatie in Apple, heeft Apple het metaversum volledig afgezworen.
Mixed-realitybril
Er wordt al langer gefluisterd dat Apple aan een mixed-realitybril werkt. Dat idee is er nog steeds. Eind vorig jaar leek analist Ming-Chi Kuo de geruchten ook te bevestigen en enkele details van de bril vrij te geven. Aan het einde van dit jaar worden de eerste brillen van Apple op de markt verwacht.
Als de bril lanceert, zal Apple een heel andere benadering van mixed-reality hanteren. Het metaversum wordt verworpen en de focus komt te liggen op gamen en video’s of series bekijken.