Adobe en Figma geven overnameplannen op

Adobe Figma

Het huwelijk tussen Adobe en Figma gaat niet door. De EU en het VK zagen de eenmaking niet zitten, waarna beide bedrijven beslisten om de plannen op te geven.

Adobe wilde graag in het huwelijksbootje stappen. De bruidsschat: 20 miljard dollar. Het trouwfeest gaat echter niet door, nadat zowel de EU als het VK protesteerden. Europa gaf in een voorlopige conclusie al aan dat de acquisitie van Figma door Adobe volgens de analyse van de commissie nefast zou zijn voor de concurrentie binnen de markt van de vector- en raster-bewerkingstools. Ook de Competitions and Market Authority van het Verenigd Koninkrijk stelde vast dat beide partijen een concurrerend aanbod hebben in een verder niet al te concurrentiële markt.

Vrienden en concurrenten

De overnameplannen werden op 15 september 2022 aangekondigd, maar vliegen nu definitief de vuilbak in. Blij zijn de twee niet: “Adobe en Figma zijn het sterk oneens met de recente bevindingen van de toezichthouder, maar we geloven dat het in ons beider belang is om onafhankelijk verder te gaan,” zegt Shantanu Narayen, CEO van Adobe.

Adobe en Figma wijzen erop dat ze de overname afbreken met gezamenlijke goedkeuring. Om de scheiding minder pijnlijk te maken, paaien beide partijen elkaar nog een beetje. David Wadhwani, president, Digital Media Business bij Adobe:”Figma heeft een ongelooflijk productontwerpplatform gebouwd en ik heb vertrouwen in de voortdurende innovatie en groei na meer dan een jaar met het team en community van Figma te hebben doorgebracht.”

Adobe en Figma zouden graag nog blijven samenwerken: “Ik ben onder de indruk van Dylan en zijn ongelooflijke team bij Figma en zal op zoek gaan naar manieren om samen te werken om gezamenlijke klanten in de toekomst te verblijden”, aldus Wadhwani.

In de praktijk zijn de twee rechtstreekse concurrenten en zal de concurrentiestrijd in de nabije toekomst opnieuw losbarsten. Dat kan voor Adobe ook zonder Figma, benadrukt Narayen nog: “We blijven goed gepositioneerd om te profiteren van onze enorme marktkansen en missie om de wereld te veranderen door middel van gepersonaliseerde digitale ervaringen.” Figma heeft naar eigen zeggen sinds de oprichting de ambitie om de kloof tussen verbeelding en realiteit te dichten. Die focus moet opnieuw als leidraad dienen voor het volgende hoofdstuk van het bedrijf.

Antitrust-angsten

Na jaren van grote (Amerikaanse) overnames lijken regulatoren de laatste tijd scherper voor acquisities. Deze mislukking is nog maar de tweede op twee jaar tijd: vorig jaar sprong de overname van Arm door Nvidia af onder druk van regelgevers. Ondanks veel gemorrel kon de overname van Vmware door Broadcom wel doorgaan.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home