Microsoft bestudeerde de impact van hybride werken op werknemers en bedrijfsleiders. Het rapport wijst erop dat het tijd is om de groeiende kloof tussen beiden te dichten.
Het rapport ‘Hybrid Work is Just Work. Are We Doing It Wrong?’ werd gisterenmiddag door Microsoft gepubliceerd. De titel vraagt nog of we iets fout doen, maar volgens de techgigant is het duidelijk: “De gegevens maken duidelijk dat hybride werken een groeiende kloof tussen werknemers en leiders heeft veroorzaakt.”
Het belangrijkste in dat verband is de ‘productiviteits-paranoia’: 87 procent van de werknemers geeft aan productief te zijn op het werk, ongeacht waar zij dat werk verrichten. Tegelijk gelooft slechts twaalf procent van de leiders blindelings dat hun team werkelijk productief is.
20.000 respondenten uit elf landen werden voor het onderzoek op het rooster gelegd. Dat combineerden de onderzoekers met inzichten uit Microsoft 365, LinkedIn-werktrends en Glint People Science-bevindingen, tot één rapport.
Werkplaats als ervaring
Natuurlijk is het mogelijk terug iedereen op één lijn te brengen. “Er is een nieuwe benadering nodig die erkent dat werk niet langer alleen een plaats is, maar een ervaring die tijd en ruimte moet overstijgen, zodat werknemers betrokken en verbonden kunnen blijven, waar ze ook werken.”
Op die beschrijving afgaande zal Red Hat alvast prachtige resultaten scoren in het Work Trend Index Pulse-rapport van volgend jaar. De kantoren daar worden namelijk omgebouwd naar een sfeervolle kantoorruimte. Werknemers kunnen er de cultuur van Red Hat opsnuiven, samenwerken en contact leggen met andere werknemers in ‘buurtgemeenschappen’.
Tips
Bij de publicatie van het rapport geven Ryan Roslanksy, CEO van LinkedIn, en Satya Nadella, CEO van Microsoft, tips mee:
Bloeiende werknemers geven organisaties een concurrentievoordeel in de dynamische economische omgeving van vandaag
Satya Nadella, CEO van Microsoft
Tip 1: Communiceren en luisteren
Microsoft geeft zelf een andere set tips mee. Als eerste is het belangrijk werknemers mee te geven wat de bedrijfsdoelen zijn en het werk daarop afstemmen, in onderling overleg tussen manager en werkgevers. De taak van de manager is dus niet opleggen wat de werknemer moet verwezenlijken, zij moeten naar feedback van hun mensen luisteren.
57 procent van de bedrijven vraagt momenteel nooit of zelden om feedback van hun werknemers. Dat terwijl 90 procent van de werknemers aangeeft meer tevreden te zijn over het werk na een feedbackronde en 89 procent voelt zich hierna meer betrokken bij het werk.
Tip 2: Stimuleer het kantoorwerken
De tweede tip verantwoordt de veranderingen die bij Red Hat worden doorgevoerd. Werknemers moeten namelijk worden gestimuleerd om naar de werkplek te komen. Het is een goed idee in dat opzicht om werknemers een band te laten opbouwen met elkaar, 84 procent geeft aan dat socialiseren een goede motivator zou zijn. 73 procent van de werknemers en 78 procent van de managers vindt dat er een extra reden nodig is om naar kantoor af te reizen buiten het volgen van het bedrijfsreglement.
Tip 3: Bijscholing en intern shiften
Tot slot stipt het rapport het belang aan van bijscholing van personeel. Driekwart van de ondervraagden geeft aan langer voor hetzelfde bedrijf te willen werken als opleiding een mogelijkheid is. Personeel binnen het bedrijf laten veranderen van jobs lijkt ook een goed idee, want dan blijft 68 procent van het personeelsbestand langer.
“Het is dan aangeraden te focussen op vaardigheden als je mensen van job wil veranderen. Vroeger wierven bedrijven personeel aan op basis van de gevolgde opleiding of de school. Dat werkte natuurlijk heel erg inefficiënt. Pas als de vaardigheden van de werknemer overeenkomen met de jobomschrijving, zal de werknemer zich volledig betrokken voelen in het bedrijf”, vertelt Roslanksy.
“Bloeiende werknemers geven organisaties een concurrentievoordeel in de dynamische economische omgeving van vandaag”, voegt Nadella toe.
Microsoft Viva
Kort samengevat is het dus belangrijk gesprekken uit te lokken tussen bedrijfsleiders en werknemers, maar evengoed tussen werknemers onderling om personeel te enthousiasmeren om naar kantoor te reizen. Tot slot is het belangrijk dat werknemers binnen jouw bedrijf hun vaardigheden kunnen bijschaven, anders zal je sneller met een open vacature komen te zitten.
Omdat Microsoft gesprekken in de gangen even belangrijk vindt als gesprekken online, want dat maakt het hybride, reikt de techgigant bedrijfsleiders alle nodige middelen aan om alle neuzen weer in één richting te duwen. Hiertoe vernieuwt Microsoft Viva geleidelijk aan vanaf 2023. Alles wat je mag verwachten, lees je hier.
lees ook
Microsoft brengt bedrijfsdoelstellingen en werknemers op één lijn met Viva
Beter niet hybride werken?
Ondanks de focus op de hybride werkplek, blijken bedrijven vast te houden aan het kantoor volgens de LinkedIn-werktrends. Roslanksy houdt de trends bij: “Voor de pandemie was slechts twee procent van de vacatures hybride, in maart 2022 was dit getal gestegen tot twintig procent, maar we zien dat het recent opnieuw is gedaald tot vijftien procent.”
Voor bedrijven die geen hybride model hanteren, geeft dit rapport geen inzichten. Een recent onderzoek van de Harvard Business School brengt daar wel duidelijkheid over: hybride werken is voor veel werknemers én bedrijven de ideale oplossing. Wie hybride werkt, heeft meer kennissen binnen het bedrijf, is productiever en levert kwalitatiever werk af.
Een doordachte keuze om hybride werken volledig af te schaffen nu de pandemie niet meer aan de orde lijkt, blijkt dus een slecht idee te zijn. Iedere werkvorm heeft zijn uitdagingen, maar de voordelen van het hybride werk-model wegen daar niet tegen op.