In de snelgroeiende en erg competitieve logistieke sector is automatisatie intussen een must. Recente innovaties in de vorm van Artificiële Intelligentie (AI) zijn de bedrijfsdynamiek radicaal aan het veranderen. Het potentieel van deze technologie om de productiviteit te verhogen is haast ondoorgrondelijk. Dat heeft een positief effect op zowel de winstgevendheid als de efficiëntie van bedrijven, evenals hun vermogen om economische groei te stimuleren.
Uit cijfers van de federale overheidsdienst Economie uit 2023 blijkt dat 12,5% van de Belgische kmo’s vandaag minstens één technologie gebruikt die gebaseerd is op AI. In grote organisaties is AI nog meer in gebruik (47,9%). Daarmee doet ons land het beter dan het Europese gemiddelde: 7,4% voor kmo’s en 30,4% voor grote bedrijven.
De toenemende adoptie van AI biedt ook nieuwe mogelijkheden voor bedrijven in de logistiek. Met data afkomstig van geconnecteerde toestellen kan AI interessante inzichten genereren voor Robotic Process Automation (RPA) oplossingen. Dat maakt het mogelijk om eenvoudige en vaak repetitieve taken van medewerkers te automatiseren, waardoor zij zich kunnen toeleggen op meer strategisch en waardevoller werk.
Met behulp van Artificiële Intelligentie kunnen we de vraag naar goederen en diensten precies voorspellen. Zo genereren we mogelijke scenario’s op basis van huidige marktomstandigheden. Dat geeft logistieke bedrijven de mogelijkheid om hun middelen efficiënt toe te wijzen, hun transportroutes te plannen en voorraadniveaus te optimaliseren. Het gevolg is een vermindering van de operationele kosten die vandaag een uitdaging vormen: benzine, werk en onderhoud van voertuigen.
Voor spelers in de sector is het belangrijk om een tool te hebben die voorspelbaarheid aanbiedt en hen in staat stelt om hun kosten te verminderen en hindernissen te overwinnen in processen. In de komende jaren zal dit een niet te missen hulpmiddel zijn.
Operationele efficiëntie en een betere klantervaring
Het gebruik van AI in de logistiek is een trend die de grenzen van de sector gaat verleggen. De implementatie van geautomatiseerde oplossingen in de logistieke sector en toeleveringsketen biedt bedrijven in elk geval nieuw potentieel. Ze kunnen met grote volumes data werken, alles in realtime analyseren, trends en anomalieën spotten, en beslissingen nemen die een tastbaar voordeel voor de organisatie opleveren.
Dit zijn vier redenen om op AI en Machine Learning gebaseerde connectiviteitstools te integreren:
- Hoog rendement (ROI)
Minder kilometers, minder brandstofverbruik, kortere reistijden, en dus hogere productiviteit. Dankzij Machine Learning-technieken kunnen meer leveringen worden afgehandeld met minder voertuigen, wat uiteraard tot kostenbesparing leidt. Die verbeteringen beïnvloeden niet alleen het operationele aspect, maar hebben ook een impact op de administratieve processen van de logistiek, waaronder klantendienst, retentie van klanten, beschikbaarheid en zichtbaarheid voor alle departementen.
- Hoge beschikbaarheid gecombineerd met security
Het Software-as-a-Service (SaaS)-model is een trend die bedrijven steeds vaker omarmen. Dankzij die aanpak hoeven ze geen software te kopen, installeren en onderhouden. Het enige wat ze moeten doen, is maandelijks een vergoeding betalen waarmee ze toegang krijgen tot tal van functionaliteiten die altijd up-to-date en compliant zijn met de huidige wetgeving.
- Integratie in één systeem
Het integreren van platformen bij één enkele provider heeft verschillende voordelen. Zoals de mogelijkheid om taken te rangschikken op basis van hun belang, inclusief routeplanning, last-mile uitvoering en bevestiging van levering. De routeplanningstool combineert informatie over klantbeperkingen, voertuigen, servicemomenten, routes, rusthaltes en andere details over het creëren van een optimale route.
- Algemene zichtbaarheid van verkeer (zowel klant als bestelling)
De huidige technologie biedt realtime zichtbaarheid van vrachtwagens, routes, bestellingen en klanten voor alle functies van iedere organisatie. Hierdoor is het mogelijk om te vergelijken wat gepland is en wat al is uitgevoerd, maar ook om de locatie van chauffeurs te zien en hun prestaties te evalueren. Analytische tools genereren daarnaast rapporten en dashboards, wat routebeheer en het maken van aanpassingen vereenvoudigt.
Door de snelheid waarmee het segment aan het groeien is en door de stijgende verwachtingen van klanten zal AI weldra deel uitmaken van de strategische aanpak van bedrijven. Het moet hun efficiëntie optimaliseren, hun servicekwaliteit verbeteren en hun concurrentievermogen in stand houden in een markt die zo dynamisch en veerkrachtig is als logistiek.
Conclusie
De implementatie van AI in logistieke operaties is de volgende cruciale stap in de modernisering en optimalisatie van processen in deze sector. Met z’n immense potentieel zal AI een onmisbare tool zijn voor de toekomst van transport en logistiek. Het is weliswaar belangrijk om deze tools te integreren in bestaande systemen en processen aan te passen om er meer voordeel uit te halen.
Het is daarnaast essentieel om open te staan voor aanpassingen en om nieuwe kennis en skills te verwerven waarmee bedrijven klaar zijn voor de veranderingen die AI met zich meebrengt. De strategische adoptie maakt het voor bedrijven mogelijk om concurrentieel te blijven en te voldoen aan de vereisten van een markt die nooit stilstaat.
Dit is een ingezonden bijdrage van Kenneth Wood, EVP Product Management bij Descartes. Klik hier voor meer informatie over het bedrijf.