[adv] Hoe EDI de processen en digitalisering bij Hubo versterkt

[Advertorial] EDI kende zijn oorspronkelijke succes vooral in de B2B-wereld. Maar intussen zette het systeem ook met succes de stap naar retail en e-commerce. Zo ook bij Hubo. De doe-het-zelf-retailer ondervond dat EDI veel voordelen opleverde voor zowel Hubo zelf als voor de leveranciers. Om manueel werk bij het verwerken van bestellingen weg te nemen bij de winkels, koos Hubo voor EDI van Descartes. Hun leveranciers kunnen instappen in geïntegreerde EDI of in Go-webEDI. Het resultaat is een win-win voor zowel leveranciers als de retailer zelf.

Enkele jaren geleden zette Hubo EDI in voor de afhandeling van orders, zendnota’s, facturen, retouraanvragen en betaaladviezen. Maar om ook de leveranciers efficiënter te laten werken, wilde Hubo nog een stap verder gaan en nog meer leveranciers aanzetten om EDI te gebruiken voor de automatisering van de onderlinge communicatie. En ook voor die opdracht ging Hubo met Descartes in zee.

250 leveranciers gebruiken EDI

In 2021 zette Descartes samen met Hubo een campagne op om de retailer bij het informeren van de leveranciers te helpen. Partners van Hubo konden via een op maat gemaakte landingspagina een webinar volgen waarin ze info kregen over EDI en de voordelen ervan. Dit leidde tot een mooi aantal aansluitingen voor Go-webEDI, dat een goede opstap is naar automatisering voor bedrijven die er weinig ervaring mee hebben. Daarnaast hebben ook een aantal (grotere) bedrijven naar aanleiding daarvan meteen gekozen voor geïntegreerde EDI.

“Momenteel gebruiken een 250-tal leveranciers EDI. De bedoeling is om de resterende handelspartners ook zoveel mogelijk om te zetten. Bij de grotere bedrijven wordt het bovendien aan de inkoopkant opgelegd om enerzijds bij Hubo de verwerkingsprocessen te versnellen en anderzijds bij de leverancier zelf ook efficiëntie te behalen en vertragingen te vermijden”, vertelt Stefan Draulans, CIO bij Hubo.

Een win-win voor Hubo en zijn partners

In het kader van de webshop en vooral naar kleinere leveranciers toe is overschakelen naar Go-webEDI een laagdrempelige optie. “De zekerheid dat alles correct verwerkt wordt en dat er geen risico is dat een mail niet terecht komt of in de spam folder belandt, is een sterk argument voor de handelspartners om over te schakelen naar Go-webEDI”, volgens Leslie Laureyssens, EDI Coördinator bij Hubo.

Het gebruik van EDI zorgt voor een win-winsituatie. Bedrijven die erin investeren winnen enorm aan efficiëntie doorheen de hele keten. Zowel voor Hubo als zijn partners verloopt alles veel vlotter: de leverancier kan zijn producten sneller aanleveren door de snelle communicatie, de facturatie gebeurt sneller en de transactiekosten zijn lager.

Naar de toekomst toe wordt er gekeken naar andere berichten zoals retourinstructies en statusberichten. Daarnaast blijft veel aandacht gaan naar het onboarden van nieuwe leveranciers. Mede doordat de markt snel evolueert door fusies, overnames enz. en door wijzigingen in ERP’s aan leverancierskant, gebeurt het ook dat leveranciers opnieuw door de onboarding moeten gaan. Het blijft een voltijdse bezigheid voor de EDI Coördinator

Trouwe partner

Intussen beschouwt Hubo Descartes als een trouwe partner. Dat heeft te maken met de snelle respons waarmee Descartes de leveranciers kan omzetten naar EDI. Bovendien biedt Descartes een stabiele omgeving waarbij uitval en problemen minimaal zijn.


Dit is een ingezonden commerciële bijdrage van Descartes. De redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoud.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home