Wie vandaag niet bezig is met generatieve AI komt over als een digitale analfabeet, maar toch weten veel bedrijven nog van geen hout pijlen maken. SAS kijkt op zijn Explore-evenement voorbij de hype en laat zien dat het nog veel konijnen in zijn hoge hoed heeft zitten.
Las Vegas staat gekend als een oord van show en entertainment en dus mag een goochelact niet ontbreken. Goochelaar van dienst is Udo Sglavo, VP of Advanced Analytics bij SAS. Helaas voor wie gehoopt had betoverd te worden, draait de goocheltruc uit op een sisser, maar dat blijkt net onderdeel van de show te zijn. “AI is zoals een goocheltruc, het komt magisch over als je niet weet hoe het werkt”, verklaart Sglavo.
De toon was eerder al gezet door CTO Bryan Harris. “Je kan geen conferentie organiseren in 2023 zonder het over generatieve AI te hebben. Generatieve AI stelt ons in staat om de manier waarop we als mensen met software en data omgaan, volledig te herdenken. De technologie neemt alle barrières weg om AI in te zetten in je organisatie. Dat maakt het zo spannend.”
Harris deinst er tijdens zijn betoog ook niet voor terug om clichés onderuit te halen. “Het volstaat niet meer om een data-gedreven organisatie te zijn, je moet resultaatgericht zijn. Het speelveld waarin je beslissingen neemt, is veel complexer geworden. Je wint een race door sneller te zijn dan je tegenstanders. Je moet dus niet alleen data gebruiken om de beste beslissingen te nemen, maar ook om die als eerste te nemen.”
Van data naar resultaten
Tijdens Explore wil SAS de aanwezigen aansporen om zich niet te laten verblinden door de hype en na te denken hoe ze data en AI voor hun bedrijf kunnen laten werken, in plaats van omgekeerd. Ook dat klinkt al een beetje als een cliché, maar SAS heeft wel degelijk recht op spreken in dit domein. Hoe data om te zetten naar waarde zit al decennialang verankerd in het bedrijf en ook binnen (generatieve) AI wil het zich als een trendsetter profileren. Dat doet het door zich te specialiseren in alle stappen van de levenscyclus.
“Het volstaat niet meer om een data-gedreven organisatie te zijn, je moet resultaatgericht zijn. Je wint een race door sneller te zijn dan je tegenstanders.”
Bryan Harris, CTO SAS
SAS beloofde in mei al een miljard dollar te investeren in sectorspecifieke AI-oplossingen, en tijdens Explore wil het die beloftes verder omzetten in daden. Drie dagen lang wordt het ene AI-konijn na het andere uit de hoge hoed gehaald. Alles begint natuurlijk met het hebben van kwalitatieve data om je modellen te trainen. SAS trekt ten strijde tegen bias met GAN-technologie, waarbij een generator datastalen creëert die door een discriminator worden geverifieerd. Het doel is om uiteindelijk tot ‘synthetische data’ te komen die de realiteit zo goed mogelijk weerspiegelen.
Is je data op orde, dan is het tijd om die om te zetten naar modellen. Hier zijn verschillende pistes te bewandelen. SAS werkt met organisaties uit verschillende sectoren aan ‘digitale tweelingen’. Dit is een virtuele kopie van je fysieke infrastructuur waarop je kan experimenteren. Zo kan je de impact van elke beslissing eerst simuleren alvorens een niet meer terug te draaien actie te nemen.
LLM’s, languit large language models, zijn de hoekstenen van generatieve AI. Maar om ze echt te laten renderen, moeten ze worden getraind op concrete gebruikssituaties in je organisatie. Hiervoor moet je de AI-systemen een blik in je interne keuken gunnen en om die reden staan sommige bedrijfsleiders argwanend tegenover de technologie. Hoe AI te trainen voor de praktijk en tegelijkertijd bedrijfskritieke gegevens te beschermen, is één van de prangende vragen waarmee bedrijven naar SAS Explore afreizen.
Doe-het-zelfwinkel
SAS trekt tijdens de openingsdag van het evenement de trukendoos dan ook volledig open. Of de gereedschapskist, want SAS zet Viya alsmaar meer in de markt als de doe-het-zelf-winkel voor AI en analytics. De vergelijking wordt bijna letterlijk met de introductie van Workbench, een nieuw SaaS-aanbod dat een toegankelijke, cloud-native ontwikkelingsomgeving creëert voor het bouwen van en experimenteren met huisgemaakte AI-applicaties.
lees ook
SAS Viya breidt uit met doe-het-zelfwerkbank voor AI-applicaties
Als Workbench de plek is om beginnende doe-het-zelvers te verwelkomen in SAS Viya, dan is de nieuwe App Factory de speeltuin van de ervaren knutselaar. Hier kunnen bedrijven met enige ervaring in AI helemaal rock ‘n roll gaan met appontwikkeling, dixit Harris. De setup en integratie van een cloud-native technologie-stack op basis van React, TypeScript en Postgres maakt dat ontwikkelaars zich kunnen concentreren op het bouwen van modellen en het in productie nemen van gebruiksklare applicaties.
Afgewerkte applicaties kunnen vervolgens doorheen het hele SAS-ecosysteem ingezet worden. Voor het marketingplatform Customer Intelligence 360 introduceert SAS een Bring your own AI-module. Bedrijven kunnen daarbij hun AI-modellen aanhaken aan de SAS-cloud om ze te voeden met klantgerelateerde data. Zo krijgen marketeers kunstmatige hulp om voor iedere klant de juiste aanpak te bepalen.
Hoe AI te trainen voor de praktijk en tegelijkertijd bedrijfskritieke gegevens te beschermen, is één van de prangende vragen waar bedrijven vandaag mee worstelen.
Samen staan we sterk
Grote conferenties zijn de ideale gelegenheid om je partners in de bloemetjes te zetten en ook die kans laat SAS niet onbenut. Op dag twee worden Microsoft, Snowflake en SingleStore mee op het podium geroepen voor een gezellige babbel. Die bedrijven zijn natuurlijk niet willekeurig uitgekozen. SAS verstevigt de banden met Microsoft rond generatieve AI en eerder kondigde het een integratie met Snowflake aan om data cross-platform beschikbaar te maken.
Maar SAS zet niet enkel de grote spelers uit de sector in de spotlights. De prijsuitreiking van de jaarlijkse Hackathon is het hoogtepunt van de show. In deze wedstrijd krijgen start-ups van overal ter wereld de kans om hun vaardigheden met analytics en AI te demonstreren. Ook dit jaar komen daar weer veel innovatieve projecten uit voort, maar er kan er uiteindelijk maar één de eindwinnaar te zijn. Die eer is weggelegd voor Jawara, dat aan de hand van AI-modellen de kans op overstromingen in de Indonesische hoofdstad Jakarta probeert te voorspellen.
AI is vandaag de topprioriteit voor alles en iedereen die met IT te maken heeft. Meer dan ooit voelen bedrijven de nood aan een betrouwbare gids die hen de weg toont. Daarom hamert SAS niet alleen op productiviteit en performance, maar ook op vertrouwen en verantwoord innoveren. Dat betekent het gaspedaal vol induwen, maar af en toe ook eens op de rem gaan staan wanneer dat nodig is. SAS heeft nog lang niet al zijn troefkaarten verspeeld aan de pokertafel in Las Vegas, dat mag na Explore wel duidelijk zijn.
lees ook