Het merendeel van bedrijfsleiders ziet werknemers liever niet met ChatGPT werken, uit vrees voor de beveiliging van bedrijfsgegevens of reputatieschade. Toch zien bedrijven ook voordelen in generatieve AI.
Het gebruik van ChatGPT of andere generatieve AI-tools door werknemers is bij veel bedrijven vandaag een actueel gespreksonderwerp. BlackBerry, ja dat bedrijf bestaat nog wel degelijk, bevroeg 2000 bedrijven in acht landen, waaronder Nederland, naar hun beleid hierrond. Daaruit blijkt dat het overgrote deel van bedrijfsleiders ChatGPT liever zou verbannen van de werkvloer.
Maar liefst 75 procent overweegt om het gebruik ervan te verbieden of heeft al beperkende maatregelen ingevoerd. In zestig procent van die gevallen gaat het ook om langdurige tot permanente maatregelen. Een grote naam uit de techwereld die het gebruik van ChatGPT op de werkvloer al inperkte is Samsung, omdat werknemers van de chipdivisie geheime informatie prijsgaven.
Vrees voor data
Het is dan ook niet onverwacht dat bezorgdheden rond databeveiliging de nummer één reden zijn om ChatGPT te verbieden. Data die je ingeeft, kan immers geherproduceerd worden om de vragen van andere gebruikers te beantwoorden. Microsoft wil hierop inspelen met Bing Chat Enterprise dat alle gesprekken privé houdt.
Vrees voor reputatieschade is een ander veel gegeven argument. De beslissing om ChatGPT in te perken of verbieden komt het vaakst vanuit de hoofdverantwoordelijken voor het ICT-beleid binnen de organisatie (CIO/CTO/CISO/…), gevolgd door de CEO. Ook de legale afdeling, financiën of HR zijn niet altijd happig op AI.
Voordelen van AI
Contradictorisch zien de ondervraagde bedrijfsleiders wel de voordelen in van generatieve AI. Tachtig procent ziet een enorme winst binnen cybersecurity, hoewel tegelijkertijd ChatGPT als een bedreiging wordt beschouwd. Meer dan de helft gelooft ook dat generatieve AI efficiënte, innovatie en creativiteit stimuleert bij werkgevers.
BlackBerry CTO Shishir Singh adviseert dan ook tegen drastische maatregelen. “Het verbieden van generatieve AI-toepassingen op de werkplek kan betekenen dat een groot aantal potentiële zakelijke voordelen teniet wordt gedaan”, zegt hij in de blog. De sleutel ligt volgens het bedrijf in monitoring en beheer van de applicaties die werknemers gebruiken.