Koppel je het internet der dingen aan artificiële intelligentie, dan trap je volgens Bosch een cyclus op gang waarbij producten en diensten steeds meer waarde creëren voor alle betrokken partijen. Hoe werkt dat?
Wat krijg je als je AI bij IoT telt? Een leuk anagram, denken ze bij Bosch, maar ook een meerwaardemotor die zichzelf versterkt. De technologiespecialist noemt de samenvoeging ‘AIoT’ en ziet dat als een essentieel element voor zijn toekomststrategie. “Met AIoT willen we onze toestellen natuurlijk slimmer maken, maar we willen ook het perspectief van onze gebruikers beter integreren binnen onze productontwikkeling”, zegt Michael Fausten, hoofd van de afdeling AI en systemen bij Bosch.
AIoT-cyclus
Hij spreekt van een cyclus van waardecreatie die ontstaat door AI en IoT te combineren. Het concept is simpel volgens Fausten: “Verbonden producten genereren data, die we kunnen analyseren met AI en andere methodes gebaseerd op machine learning. De kennis die daaruit voortkomt laat ons toe om onze software en producten te updaten en functionaliteit te verbeteren.”
Bosch ziet een cyclus bestaande uit vier fases:
- Waardecreatie: Bosch gebruikt inzichten uit data in zijn R&D-proces om toepassingen of apparaten te verbeteren.
- Producten en consumenten: de verbonden producten worden gebruikt door klanten en genereren zo (anonieme) data.
- Dataverwerking: de gegevens komen in de cloud terecht, waar ze gestructureerd worden bewaard. Hier zorgt Bosch ervoor dat de nodige privacy geïntegreerd is.
- AI-algoritmes: AI kijkt naar de gestructureerde data gegenereerd door verbonden IoT-toestellen om nieuwe inzichten te verwerven, en producten beter en veiliger te maken.
Aan telemetrie om dat model realiteit te maken, heeft Bosch geen gebrek. De fabrikant is verantwoordelijk voor een grote diversiteit aan toestellen. Denk zeker niet alleen aan wasmachines of ijskasten voor consumenten, maar ook aan machines in fabrieken, slimme camera’s en sensoren voor (semiautonome) wagens. Wanneer die toestellen verbonden zijn, kan Bosch aan de slag met de sensordata. Al brengt dat natuurlijk meteen vragen rond veiligheid en privacy met zich mee.
Veilig analyseren
Dat beseft Fausten ook. “Producten in een B2C-context zijn verbonden nog voor ze de klant bereiken. De data die ze verzamelen en terugsturen, zijn dan ook volledig anoniem. Dat we de gegevens op een betrouwbare manier behandelen, is vanzelfsprekend.” Bosch gebruikt de verzamelde data vervolgens om producten aan te passen en te verbeteren, ook tijdens hun levensduur. “Met AIoT ontwikkelen we in de toekomst producten samen met onze klanten. Dat is een radicaal andere aanpak dan vroeger.”
lees ook
Bosch investeert 10 miljard in de technologieën van morgen
In een B2B-omgeving zet Bosch AIoT samen met de klant in via zijn AI Analytics-platform. Dat schaalbare platform analyseert miljarden datapunten om in bijna realtime oplossingen te vinden voor complexe productieproblemen, zegt Fausten. “Door AI te combineren met telemetrie uit machines en het productieproces, kan Bosch afwijkingen en mogelijke defecten op tijd detecteren. Zo kunnen experts in actie schieten voor de productie effectief stil komt te liggen.”
Slimme en dus efficiënte fabriek
Bosch vertrouwt zelf op die technologie in zijn fabriek in Dresden. Alle data van machines, sensors en producten wordt daar opgeslagen in een centrale database. Iedere seconde genereert de fabriek data aan het equivalent van vijfhonderd bladzijden aan tekst. AI bekijkt die data en zorgt ervoor dat processen in realtime geoptimaliseerd worden, zonder dat de productie wordt verstoord. De AIoT-aanpak zorgt er verder voor dat Bosch snel afwijkingen kan ontdekken en verhelpen.
Via machine learning op IoT-data bekomt het bedrijf dus inzichten waarmee het productieproces wordt geoptimaliseerd. Dat zorgt volgens Fausten voor betere producten, efficiëntere en meer duurzame fabrieken en uiteindelijk meer tevreden klanten. Wanneer klanten van Bosch zelf op de AIoT-cyclus vertrouwen, kunnen ze dezelfde voordelen bekomen, stelt hij.
In essentie zorgt AIoT voor een waardecyclus waarbij producten zichzelf verbeteren door hun telemetrie te laten analyseren. Preventief onderhoud is een eenvoudige toepassing, de cyclus kan er op termijn ook voor zorgen dat apparaten en machines betrouwbaarder worden en veelvoorkomende fouten verdwijnen. Die zelfversterkende cyclus, waarbij AI en IoT-data tot betere en slimmere producten leiden, is een essentieel onderdeel van de huidige strategie van Bosch.
Slimme camera wordt slimmer
Bosch heeft intussen al heel wat voorbeelden van die AIoT-cyclus buiten de eigen fabrieken. In het domein van de slimme wagens voorziet Bosch bijvoorbeeld camera’s die de omgeving zien en interpreteren. De introductie van AI in die telemetrie zorgt ervoor dat de camera het gedrag van weggebruikers niet alleen ziet, maar ook kan voorspellen. Een voetganger aan de kant van de weg die naar een zebrapad wandelt, wil bijvoorbeeld hoogstwaarschijnlijk oversteken.
De AIoT-cyclus is hier als volgt: camera’s bekijken de omgeving, anonieme data gaan vervolgens naar de cloudomgeving van Bosch, AI analyseert de data waardoor het voorspellend gedrag beter wordt, die kennis komt terug bij de camera’s terecht en het verhaal herhaalt zich. Fausten benadrukt dat de meerwaarde uit de analyse van data niet alleen de fabrikant ten goede komt, maar zeker ook de klant.
Een zelfde principe zien we in actie bij de boordcomputers voor e-bikes. Die kunnen de aankomsttijd van een fietser voorspellen aan de hand van de route, maar ook andere factoren zoals het type fiets en de staat van de weg. Door opnieuw geanonimiseerde data naar de cloud te sturen en dan AI los te laten op de IoT-gegevens, wordt de boordcomputer slimmer.
Fausten denkt dat AIoT de sleutel is voor waardecreatie in de toekomst. “De introductie van AI vervolledigt de cyclus”, herhaalt hij. “Productontwikkeling en -verbetering kunnen zo veel sneller gaan. We kunnen disruptief zijn.”