Je kan bij één van de grote merken het hele pakket nemen, maar dan kom je er mogelijk nooit meer uit in de toekomst. Volgens Boomi is dat een risico dat veel organisaties onderschatten, tot het te laat is.
Een ERP: elke grote organisatie heeft er een en klaagt er al eens over. Vaak gaat het om een oplossing die lang geleden is aangekocht waar doorheen de jaren allemaal toepassingen bovenop werden gebouwd. Na verloop van tijd blijkt de fundering niet meer sterk genoeg om toekomstplannen te ondersteunen, wat resulteert in een ERP-migratie naar de nieuwste versie of het omarmen van een nieuw pakket.
Klinkt simpel, maar in de praktijk zijn het de duurste en meest ingewikkelde projecten waar organisaties mee te maken krijgen, net omdat ze aan nagenoeg elk proces binnen het bedrijf gekoppeld zijn. Oracle, SAP, Microsoft of Salesforce, allemaal verdienen ze flink geld met het onderhouden van die toepassingen en willen je graag binnen hun bubbel houden.
Zet je als organisatie de stap naar een ERP-upgrade of migratie? Hou rekening met een meerjarenproject richting een degelijke, schaalbare nieuwe fundering. Alleen moet je goed erop letten dat je niet opnieuw dezelfde fout maakt door alle eitjes in één mandje te stoppen, waarschuwt Kris Janssens, Senior Account Executive bij Boomi.
Alles-in-één of liever niet?
In de wereld van ERP-aanbieders heb je partijen die alles doen en nog veel meer, zoals SAP of Salesforce, en partijen die puur op ERP doen, bijvoorbeeld IFS. Janssens vindt het belangrijk om daar een onderscheid in te maken.
“Wanneer je een partij omarmt die enkel het ERP-gedeelte doet en niets anders, dan blijf je onafhankelijk in je keuze wat je er allemaal rondom neemt. De grote aanbieders die meer in hun pakket stoppen zoals eigen connectoren naar andere tools, kunnen initieel interessant lijken qua prijs. Het nadeel daaraan is dat je vendor lock-in riskeert.”
Wat als de ERP-leverancier ineens beslist om de prijs te verhogen? Wanneer alles binnen één ecosysteem zit, kan je niet snel naar ergens anders verhuizen.
Kris Janssens, Senior Account Executive bij Boomi
“Wat als de ERP-leverancier ineens beslist om de prijs te verhogen? Omdat je alles bij één partij afneemt, moet je wel betalen omdat het alternatief alweer een pittige migratie vraagt. Je hebt namelijk alles binnen één ecosysteem gestopt, wat je niet snel naar ergens anders kan verhuizen.”
Het spreekt voor zich dat een organisatie als Boomi geen fan is van grote ERP-leveranciers die alles aanbieden, inclusief connectoren. Zo kom je niet aan de onderhandelingstafel, want in prijs win je haast nooit. Daar tegenover staat wel een duidelijke opmerking van Janssens dat vendor lock-in gevaarlijk is.
Pure focus op iPaaS
Hij haalt een voorbeeld aan waar een Belgische bank een paar jaar geleden Salesforce onder de arm nam. Sinds de overname van Mulesoft door Salesforce in 2018, heeft het een eigen iPaaS-platform (Integration Platform as a Service) binnen zijn rangen om applicaties binnen verschillende omgevingen met elkaar te integreren.
“Salesforce zette druk om snel te tekenen, waarna de bank snel een tegenvoorstel van ons wou. Aangezien de use case nog niet volledig was gedefinieerd, hebben we niet meegedaan. Een paar maanden later was het tijd voor wat POC’s (Proof Of Concepts), en daar kwam onze expertise naar boven. We hebben dat contract toen binnen kunnen halen, ondanks het prijsvoordeel om Mulesoft met Salesforce te combineren. Omdat Boomi enkel dit doet, zijn we daar heel sterk in. Dat ziet de klant ook.”
Allemaal connectoren
Janssens snapt wel dat het prijsvoordeel heel interessant kan zijn en bepaalde organisaties zich daarin laten meeslepen. “Alles combineren is goedkoper, maar je merkt dat er vaak wat betreft middleware geen focus is. Ik heb liever dat organisaties een ERP-plan op tafel leggen waar de core business goed verankerd is. Aangezien wij platformagnostisch zijn, werken wij met alles mee.”
We hebben applicatie- en technologieconnectoren waarmee we zo goed als alles met elkaar kunnen laten spreken.
Kris Janssens, Senior Account Executive bij Boomi
Hij ziet in een onafhankelijke iPaaS-aanbieder een belangrijke strategische keuze richting de toekomst van een organisatie. “Boomi is cloudnative sinds het begin. We hebben applicatie- en technologieconnectoren waarmee we zo goed als alles met elkaar kunnen laten spreken. Dat proces is bovendien heel visueel, gebaseerd op low-code of zelfs no-code.”
New kids on the block
De integratie met de cloud is vandaag een belangrijke hoeksteen binnen elke digitale transformatie. “Je bouwt daarop, maar tegelijk moet je die fundering ook kunnen meenemen. iPaaS is maar een onderdeel van een breder verhaal, maar wel een heel belangrijke”, benadrukt Janssens.
“Vandaag staan organisaties onder druk omdat er uitdagers klaar staan die veel sneller reageren. Deze new kids on the block veranderen de markt, aan jouw organisatie om even snel mee te evolueren.”
Dit is een redactionele bijdrage in samenwerking met Boomi. Eerder in deze reeks verscheen al een verhaal over waarom je legacy kan en mag omarmen om een brug te bouwen naar innovatie. Het volledige artikel kan je hier lezen.