Legacy is vaak hardnekkig, omdat het zo cruciaal is. Volgens Boomi moet je daarover je hoofd niet langer breken. Voor nagenoeg elke toepassing hebben ze een connector in huis om de legacy opeens relevant te maken.
Wanneer we binnen organisaties naar het woord legacy vragen, dan krijgen we vaak verschillende invullingen. De éne noemt het ‘niet klaar voor de toekomst’, terwijl de andere het labelt als ‘rommel waar je vanaf wil’. Kris Janssens, Senior Account Executive bij Boomi, kan de verwarring begrijpen:“Alles wat vandaag nog on-premises draait bij de klant, is in feite legacy. Of dat nu een FTP-server is, een database of een mainframe, alles wat werd ontworpen voordat de cloud een strategische keuze werd van het bedrijf mag je zo labelen.”
Oude programmeertalen genre Unix en Cobol zijn niet geschikt voor de cloud. Nochtans draaien vaak heel wat kritische programma’s binnen organisaties nog op die basis. Je kan dan in een stressmoment schieten en zoeken naar een alternatief, of je kan legacy ook gewoon geschikt maken voor moderne applicaties.
Data van A naar B brengen
Het doel van Boomi is eenvoudig: IT-processen automatiseren. “We zijn een cloudintegratieplatform, Boomi Atomsphere, waar we op een heel laagdrempelige manier data van applicate A naar app B brengen.” We toveren instant een glimlach op ons gezicht. Vaak wanneer we vragen aan een organisatie om zich in enkele zinnen te omschrijven, worden we getrakteerd op een relaas van drie tot vijf minuten. Hier niet, helder en duidelijk.
De rode draad door het hele legacyverhaal zijn de zogenaamde ‘connectoren’. Janssens: “Boomi heeft helemaal geen zin om iets te ontwikkelen voor dergelijke tools. We maken connectoren voor deze applicaties en koppelen die daarmee aan de cloud.” Het bedrijf heeft vandaag meer dan honderden connectoren die het kant-en-klaar kan presenteren wanneer een organisatie een integratie-uitdaging heeft.
“Wat wel custom is, is het integratieproces. Elk bedrijf heeft zijn eigen applicaties die het op een specifieke manier heeft ontwikkeld doorheen de jaren. Wanneer we dan twee apps moeten automatiseren, dan maken we manueel een koppeling. Dat gebeurt doorgaans met low-code- of no-code-elementen.”
De bedoeling is dat we niet alleen de IT-kant bekijken in zo’n proces, maar ook de business-kant. Beide kanten hebben een manier van werken.
Kris Janssens, Senior Account Executive bij Boomi
Boomi legt heel sterk de nadruk op de laagdrempeligheid van zulke integraties. “Er komen geen scripts aan te pas”, zegt Janssens. “De bedoeling is dat we niet alleen de IT-kant bekijken in zo’n proces, maar ook de business-kant. Beide kanten hebben een manier van werken. Dankzij een handig drag-and-drop-systeem kunnen we handig elementen wijzigen om voor beide partijen iets goed op te leveren.”
Legacy of cloudnative
Legacy mag je evolueren naar een cloudnative applicatie waarop je verder kan bouwen, maar je bent niet verplicht om dat te doen. Sommige zaken draaien mogelijks al 30 jaar of langer op een specifieke digitale fundering, en daar blijf je liever vanaf. Dan kunnen technologie connectoren helpen om die data toch te gebruiken in andere applicaties die wel cloudnative zijn.
Dergelijke technologie connectoren vind je vandaag overal. Wie een aankoop doet in een webwinkel zoals Coolblue of Bol.com, ziet maar drie of vier schermen waarop hij of zij gegevens moet invullen en betalen. In de back-end lopen er mogelijk vijftig verschillende IT-processen die diverse applicaties koppelen: facturatie, logistiek, transport, prijscontrole, betaling en ga zo maar verder. “Dat is onze core focus: al die elementen samen laten werken”, zegt Janssens.
“Business- en IT-processen moeten matchen. Door legacy te integreren met nieuwere applicaties kan je innoveren. Het zou zonde zijn om de data uit legacy-applicaties niet optimaal te benutten.”
Metadata als troef
Elk bedrijf is uniek. Hoe ouder het bedrijf, hoe meer legacy en hoe minder standaarden er zijn om applicaties te integreren. Alles verbinden met connectoren is één, maar wat met alle metadata? “Daarvoor hebben we AI”, zegt Janssens. We rollen met onze ogen, weeral eentje denken we. Hij lacht en verduidelijkt.
“We bestaan al meer dan 20 jaar en hebben doorheen de jaren heel wat metadata verzameld. Neem nu bijvoorbeeld een businessflow van ERP naar CRM om een order te noteren. Als dat in SAP of Salesforce is, hebben we dat misschien al 5.000 keer gedaan bij andere klanten. Die metadata stoppen we in een AI-laag die continu evalueert hoe alle connecties lopen.”
“Als de volgende klant om zo’n koppeling vraagt, kunnen we dat met 90 procent zekerheid aanbevelen en nog voor de uitrol tonen hoe alles eruit zal zien. Hier en daar nog een kleine aanpassing op vraag van de klant en we zijn gestart.”
AI en mapping
Janssens wijst op het belang van metadata en hoe die al jaren wordt gebruikt om kennis op te doen. Boomi heeft vandaag omstreeks 20.000 klanten. Als 80 procent die éne applicatie veel gebruikt, dan wordt daarin extra geïnvesteerd om nog meer flexibiliteit aan te bieden.
“Sinds eind vorig jaar hebben we een nieuwe CEO, Steve Lucas. Hij wil heel sterk op AI focussen om die hoeveelheid data te gebruiken om IT-processen nog sneller te automatiseren bij klanten. Dat proces is al even bezig achter de schermen, vooral wat betreft integratie en mapping.” De eerste resultaten rond generatieve AI binnen Boomi zijn ondertussen beschikbaar om te testen. Inschrijven kan je hier.
We bestaan al meer dan 20 jaar en hebben doorheen de jaren heel wat metadata verzameld. Die stoppen we in een AI-laag die continu evalueert hoe alle connecties lopen.
Kris Janssens, Senior Account Executive bij Boomi
Mapping is een belangrijk onderdeel binnen het AI-plan. Heel simplistisch uitgelegd bevat app A een tabel met klantinformatie zoals naam, voornaam, e-mail en telefoonnummer. Dat zijn allemaal verschillende velden om mee rekening te houden. App B heeft ook die klantgegevens, maar de tabel ziet er iets anders uit met bijvoorbeeld enkel een naam en telefoonnummer. “Door middel van Boomi AI kan je via mapping beide automatisch met elkaar linken.”
iPaaS als sleutel
Het spreekt voor zich dat Boomi zijn iPaaS-oplossing (Integration Platform-as-a-Service) als de hoeksteen ziet van elke digitale transformatie. Elke softwareleverancier heeft wel zijn troeven, maar Boomi is wel een van de weinige die in het midden staat van alles. Het kan oude met nieuwe applicaties koppelen en het beste van beide werelden bieden. Zeker wanneer legacy niet zomaar overboord kan worden gegooid, is dit de next best thing.
Janssens sluit het interview af met een voorbeeld binnen de bancaire wereld om aan te tonen dat bedrijven vandaag onder druk staan om te innoveren. “Traditionele banken hebben vandaag schrik van de snelle, hippe start-ups en scale-ups die sneller reageren op veranderingen in de markt. Neem nu Mollie, die verwerken gigantisch veel backend betalingsverkeer. Bekende banken kijken met argusogen naar hun ontwikkelingen. Dankzij Boomi helpen we de klassieke banken om ook snel vooruit te gaan, meer en meer agile te worden, zodat ze even snel kunnen innoveren als die nieuwe hippe start-ups.”
Dit is een redactioneel artikel in samenwerking met Boomi. Voor meer informatie over hun oplossingen kan je hier terecht.