Boomi wil je silo’s openbreken

boomi

“Boomi is de hoeksteen van ieder digitaliseringsproject”: het bedrijf windt geen doekjes om zijn ambities. De integratiespecialist wil je IT-infrastructuur netjes laten samenspelen en komt daarvoor gewapend met een afgelijnde focus en torenhoge ambitie.

CRM, ERP, facturatie, enkele applicaties voor klanten en wie weet nog een stuk unieke legacy software: in een moderne onderneming moeten de systemen netjes samenspelen. Een afgewerkte verkoop via CRM mag bijvoorbeeld meteen een order in het ERP-systeem opstarten, ook wanneer die systemen niet van dezelfde fabrikant zijn. Kris Janssens, Senior Account Executive bij Boomi in België, kiest een eenvoudig voorbeeld om te illustreren wat zijn bedrijf precies doet. “Dankzij Boomi lopen de data vanuit het CRM-systeem automatisch door naar het ERP-systeem en wordt er meteen een proces op gang gezet.”

Boomi AtomSphere

Boomi is dus een integratiespecialist. “We bieden een Integration Platform as a Service”, zegt Janssens. IPaaS is dat voor de liefhebbers van acroniemen. Dat platform heet AtomSphere, en het is de enige focus van Boomi dat zich als gerichte specialist wil positioneren.

AtomSphere is de enige focus van Boomi dat zich als gerichte specialist wil positioneren.

Boomi zorgt er met AtomSphere voor dat data van de ene applicatie naar de andere vloeit, ook (en vooral) wanneer het formaat en de structuur van de gegevens niet helemaal overeenkomt. Het platform ondersteunt zo de automatisering en digitalisering van processen.

Janssens verduidelijkt wat meer: “Misschien bevatten datarecords in het CRM-systeem velden zoals voornaam en familienaam, terwijl het ERP-systeem enkel ruimte heeft voor naam. Boomi zal de data van het ene systeem combineren en inpassen in het andere.”

Het voorbeeld van het ERP en CRM-systeem verduidelijkt, maar Boomi combineert veel meer toepassingen. “AtomSphere heeft connectoren aan boord voor de meest bekende toepassingen zoals Salesforce, SAP en ServiceNow. Die bouwen we samen met andere vendoren, maar dat kan natuurlijk niet voor iedere denkbare applicatie”, weet Janssens. “Daarom hebben we ook connectoren die gebaseerd zijn op technologie en protocollen zoals HTTP, FTP en JMS.”

Silo’s afbreken

Met AtomSphere wil Boomi bestaande silo’s aan diggelen slaan. Wie digitaal hoopt te transformeren, moet data combineren en processen integreren. Voor dat essentiële proces stelt Boomi zich kandidaat. “We zijn een onafhankelijke partij”, benadrukt Janssens. “Integratie is het enige wat we doen. We werken samen met iedereen en hebben geen voorkeuren.” Hij zet Boomi zo tegenover onder andere Oracle en Microsoft. “Die partijen bieden zelf verschillende geïntegreerde oplossingen, en focussen zich daarbij op eigen producten met lock-in tot gevolg. Dat is bij ons niet het geval.”

Met AtomSphere wil Boomi bestaande silo’s aan diggelen slaan.

AtomSphere zelf is een cloud native-platform. Boomi bouwt al sinds het jaar 2000 integraties, maar is in 2008 van nul gestart met zijn integratieplatform. “In die periode maakten cloudbedrijven een doorbraak”, herinnert Janssens zich. “Op die boot is Boomi gesprongen omdat bestaande legacy-tools wel goed waren voor on-premises integratie, maar niet voor de cloud.”

Atoms en low-code

Boomi integreert natuurlijk meer dan alleen cloudtoepassingen. Het beheer zit in de cloud en daar bouw je ook de integraties en de processen. De integratie wordt niet op het platform zelf uitgevoerd, maar op een plek die efficiënt is. Daarvoor gebruikt Boomi kleine runtimes die het Atoms noemt. Schoorvoetend laat Janssens toe dat we de dingen als agents omschrijven. De Atoms kunnen in de cloud staan maar ook on-premises. Ze zitten naast de data en verzorgen de connecties.

Om door te breken als integratiespecialist en de ambitie waar te maken een hoeksteen van digitale transformatieprocessen te worden, is er meer nodig. IT-experts en ontwikkelaars zijn vandaag dun gezaaid, dus moet AtomSphere zo toegankelijk mogelijk zijn. Daarom omarmt Boomi low-code. Janssens: “We laten zo zakelijke professionals toe om zelf integratieprocessen te bouwen. Het is belangrijk dat gebruikers zonder al te veel technologische expertise niet moeten terugvallen op IT. Citizen integration noemen we dat en het is essentieel. Het zijn immers hun businessprocessen die geïntegreerd worden.”

Expertise en groei

Intussen heeft Boomi wereldwijd zo’n 18.000 klanten en dat werpt zijn vruchten af voor nieuwe gebruikers. “Van die klanten weten we dankzij metadata hoe ze bepaalde applicaties integreren. Als we een nieuwe klant onboarden, dan kunnen we op basis van integraties van duizenden andere klanten een startscenario suggereren”, zegt Janssens. Hij benadrukt dat Boomi op geen enkel moment klantendata vergaart. Het gaat enkel over praktische metadata, zoals veld X en Y van de ene applicatie die traditioneel gecombineerd worden in veld Z van de andere.

Ook in België groeit Boomi als kool. In 2019 bestond het lokale team uit Janssens alleen, op het moment van schrijven werken er al zeven mensen en binnen enkele maanden moeten dat er negen zijn. Vandaag richten Janssens en zijn collega zich vooral proactief op grote enterprises, maar veel bedrijven komen sinds de pandemie ook zelf naar Boomi toe. Voor de implementatie zelf werkt Boomi samen met gespecialiseerde partners.

Licentiemodel

Janssens stipt aan dat Boomi AtomSphere interessant is voor bedrijven van verschillend pluimage en formaat.  “Omdat we cloud native werken, kunnen ook kleine bedrijven met een handvol werknemers en een kredietkaart intekenen. Zij betalen dan via een consumptiemodel.”

Voor grotere organisaties hanteert Boomi een eenvoudig licentiecontract waarvan de belangrijkste parameter het aantal applicaties is dat je wil integreren. Volgens Janssens wordt AtomSphere pas echt interessant vanaf de integratie van drie tot vier applicaties. “De meeste bedrijven stappen in met vijf tot zeven toepassingen die ze willen integreren”, weet hij. “Hoeveel integraties je bouwt of hoeveel gebruikers je hebt, heeft geen impact op de licentiekost.”

lees ook

Dell stapt af van grote overnames

In 2010 zag Dell wel brood in het idee van Boomi en kocht het de iPaaS-specialist. Elf jaar later, in de lente van 2021, liet Dell het bedrijf opnieuw los. Boomi opereert momenteel zelfstandiger dan ooit onder de vleugels van investeringsfondsen. “De verkoop heeft een positieve impact op ons bedrijf”, vindt Janssens. “Als zelfstandig bedrijf kunnen we nog meer energie steken in onze IPaaS-oplossing. Ook onze klanten zijn positief. We zitten nu zelf aan het stuur, en mogen zelf gas geven.”

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home