‘Printers-as-a-Service ontzorgt bedrijven met automatische inkt en onderhoud’

Brother MPS

De printermarkt staat vandaag onder druk door de digitaliseringsgolf binnen bedrijven. Papier verdwijnt niet, maar er wordt minder afgedrukt. Brother wisselt daarom het geweer van schouder en zet vol in op Managed Print Services (MPS) om Printen-as-a-Service aan te bieden.

Het veranderende printerlandschap zorgt ervoor dat printerfabrikanten nieuwe opties moeten bekijken. Peter Hanne, Sales Manager bij Brother België, benadrukt hoe belangrijk MPS is voor hen. “Bedrijven ervaren vandaag steeds meer de luxe van diensten in een as-a-Service-verpakking. De cloud is daar een belangrijk voorbeeld in, maar ook lokale hardware zoals servers, netwerkapparatuur en laptops worden vandaag als dienst aangeboden.”

Daarom heeft Brother Managed Print Services sinds enkele jaren in zijn aanbod opgenomen. Ondanks de groeiende digitalisering wordt er altijd nog wel geprint, met alle bijkomende vereisten. De installatie moet goed gebeuren; er moet altijd inkt zijn en op vlak van veiligheid dient het toestel juist te worden geconfigureerd. Met MPS wil Brother bedrijven ontzorgen en de zware investeringskost om toestellen te kopen wegnemen.

Installatie, automatische leveringen en veiligheid

Of het nu monochroom of kleur is, A4 of A3, laser of inkjet, alles kan in een MPS-formule worden genomen met een contractduur tussen de drie tot vijf jaar. Dankzij een slimme integratie wordt er automatisch nieuwe toner, drum of inkt op kantoor geleverd voordat de inktniveaus leeg zijn. Bedrijven hoeven hier niet veel voor te doen, enkel de geleverde toner of inkt plaatsen wanneer de andere helemaal leeg is.

Brother MPS

MPS wordt geïnstalleerd door de IT reseller of door een Brother technieker, afhankelijk van wat die eerste wil doen. “Zij krijgen daar carte blanche van Brother”, zegt Hanne. “Sommige resellers hebben de nodige knowhow in huis om alles zelf te doen, maar anderen hebben meer focus op vlak van infrastructuur, servers en firewalls, waardoor ze printing liever door Brother zelf laten installeren voor een correcte aflevering en opvolging van MPS.

Naast automatisch onderhoud en levering van toner, drum of inkt, is security ook een belangrijk aspect in MPS. De installatie garandeert ook een optimale veiligheid zodat gebruikers confidentiële printopdrachten kunnen ophalen door middel van bijvoorbeeld een pincode of NFC card. 

Grondige analysetool

De installatie en het onderhoud van de printers is belangrijk, maar software groeit steeds meer in belang. Hiervoor werkt Brother onder andere samen met JetAdvice om een volledige analyse te maken van het printerpark vandaag bij bedrijven. “Na het onderzoek weten we wie wat doet, wat het printgedrag is (monochroom, kleur, A4, A3) en wat de toegevoegde waarde is om bepaalde toestellen te liquideren of centraliseren. De installatie kan ook multibrand zijn: bestaande toestellen van andere fabrikanten kunnen prima worden opgenomen in JetAdvice,” zegt Hanne.

Brother MPS

Het bedrijf zelf kan JetAdvice ook gebruiken om te zien wie wat print, hoeveel in kleur of zwart-wit, hoeveel kopieën en andere verbruiksdetails. Hiermee kunnen ze zelf analyseren wat er beter kan en waar er optimalisaties mogelijk zijn.

Digitalisering binnen bedrijven betekent ook automatisch document management. “Niet iedereen vraagt hierachter of heeft al een oplossing in gebruik,” verduidelijkt Hanne. “Wie met document management aan de slag wil en nog niets in gebruik heeft, stellen we SMARTdoc voor. Daarmee heeft Brother België een samenwerking.”

Twee smaken

MPS wordt, op dit ogenblik, in twee smaken aangeboden: een vooraf gekozen minimumvolume of het reële printgedrag. Bij die laatste wordt het bedrag bepaald volgens een vooraf afgesproken prijs per afdruk. Contracten lopen over een periode van drie tot vijf jaar, afhankelijk van wat de klant graag wil. Enkel het papier moet apart worden voorzien. Hanne: “Dat hoort meer bij de kantoorbenodigdheden en zit bijgevolg niet in ons MPS-programma verwerkt.”

MPS wordt, op dit ogenblik, in twee smaken aangeboden: een vooraf gekozen minimumvolume of het reële printgedrag.

Brother voelt overigens dat de markt steeds meer evolueert naar services en oplossingen, OPEX in plaats van CAPEX. Die flexibiliteit geeft bedrijven meer slagkracht en minder zorgen. Met de cloud is die revolutie ingezet; steeds meer hardware en toepassingen wordt onder de as-a-Service-paraplu aangeboden. Brother heeft met Managed Print Services klaar genoeg in huis om de concurrentie aan te gaan.

Dit is een redactioneel artikel in samenwerking met Brother. Voor meer informatie rond het bedrijf kan je hier terecht.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home