Hoe heeft Covid-19 de investeringen in retailtechnologie veranderd?

brother frank deneweth

De afgelopen 24 maanden onderging de detailhandel ingrijpende veranderingen. De pandemie veroorzaakte een revolutie in de manier van werken van de Europese detailhandelaren en hoe ze met hun klanten omgaan.

Ze moesten meer cashloze transacties uitvoeren, inspelen op de grote toename van de vraag naar e-commerce en reageren op de verstoring van de toeleveringsketen.

Dankzij technologie konden retailers zich aanpassen, hun groei stimuleren en beter presteren dan hun concurrenten.

Bijna de helft zegt dat investeren in meer technologie de komende vijf jaar een topprioriteit is. En we weten dat er drie belangrijke aandachtsgebieden zijn die tot de verbeelding spreken van die Europese bedrijven.

We overlopen hierna enkele van die technologieën.

1. Een nieuwe definitie van fulfilment en logistiek

Robuuste en nauwkeurige toelichting is van cruciaal belang in de hele toeleveringsketen, van locatie-etikettering tot duurzame, hoogwaardige verpakkings- en afleveringsetiketten. Steeds meer detailhandelaren overwegen veelzijdige multifunctionele apparaten voor het scannen en printen van duidelijke voorraadlabels en ontvangstbewijzen, om hun beheerprocessen efficiënter en nauwkeuriger te laten verlopen en bestellingen sneller af te handelen.

Magazijnbeheersystemen geven steeds meer retailers volledig inzicht over de voorraad in de winkel, in het magazijn of onderweg. Bestellingen en retourzendingen wordt beter getraceerd en er ontstaat een completer overzicht van de activiteiten, zodat ruimte en arbeid efficiënt benut worden.

Deze systemen worden aangevuld met software voor voorraadbeheer, zoals realtimewaardering, waarschuwingen voor lage voorraden en geautomatiseerde inkooporders om de ruimte optimaal te benutten en de voorraad op peil te houden, en automatische orderpicking, waarbij gebruik wordt gemaakt van mobiele robots die nauwkeurig werken en 24 uur per dag kunnen worden ingezet.

2. Het creëren van nieuwe in-store ervaringen

De rol van fysiek winkelen is veranderd, maar niet verdwenen. Consumenten willen dezelfde eenvoud die ze online krijgen, gekoppeld aan ervaringen die ze nog niet hebben.

Om dit te bereiken moeten winkeliers in winkelstraten ‘digitale bakstenen’ worden – fysieke winkels met technologie als kern – en zich voorbereiden op de toekomst van de detailhandel. Retailers investeren in interactieve paskamers, met behulp van 3D-beeldvormingstechnologie en augmented reality, waardoor klanten sneller en gemakkelijker kunnen passen alvorens te kopen. Samen met touchscreens is het voor shoppers eenvoudiger om in de winkel toegang te krijgen tot hun profielen en die te koppelen aan hun onlinekanalen om een meer gepersonaliseerde ervaring te creëren.

Steeds meer retailers maken nu ook gebruik van data om shoppers in de lokale omgeving te benaderen. Ze verzamelen informatie van apparaten, zoals smartwatches en fitness-trackers, om ze te bereiken met op maat gemaakte aanbiedingen en marketingboodschappen.

Deze contactloze ervaringen breiden zich uit naar betalingen in de winkel. Amazon en Aldi hebben geëxperimenteerd met winkels waar consumenten kunnen inchecken met hun smartphone, zodat alle goederen die ze meenemen automatisch worden afgerekend, zonder langs de kassa te passeren. Zijn we op weg zijn naar een cashloze maatschappij?

3. Verbetering van het digitale traject van de klant

Merken kijken naar nieuwe apps en visualisers om interactieve pasruimtes te creëren, zowel online als in de winkel. Consumenten kunnen dan virtueel outfits passen of zien hoe een meubelstuk bij hen thuis zou staan.

Digitale trackingtools kunnen in elke fase van het traject klantgegevens verzamelen om een gedetailleerd beeld te krijgen van het onlinegedrag van shoppers. Detailhandelaars gebruiken de trackinginformatie om hun onlinemarketing doelgerichter te maken.

Door intelligente automatisering in de oplossing in te bouwen, ontdekken retailers dat ze informatie over elke interactie, die een consument met hun merk heeft gehad, kunnen verzamelen en beschikbaar maken voor hun klantenservicemedewerkers. Retailtechnologie kan ook op basis van deze gegevens aanbevelingen doen voor marketingacties.  

Investeren in technologie voor retail?

Bedrijven in de hele sector hebben veel aan hun hoofd en we weten dat retailtechnologie steeds belangrijker wordt bij het aanpassen van hun manier van werken.

Daarom wilden we graag weten wat retailers ervaren en van plan zijn. In ons nieuwste rapport zoomen we in op de impact die de pandemie op hen heeft gehad, in welke technologieën ze hebben geïnvesteerd, hoe ze deze gebruiken en welke oplossingen ze in de toekomst zullen toepassen.

Als aanvulling op ons onderzoek onder besluitvormers in de sector hebben we een panel van vooraanstaande detailhandel-deskundigen uit heel Europa geïnterviewd om te weten hoe hun bedrijven gereageerd hebben.


Dit is een ingezonden bijdrage van Frank Deneweth, Managing Director bij Brother België. Klik hier om ons laatste rapport (Engels) over de retailsector te lezen en ontdek waar uw branchegenoten zich op richten. U vindt er ook de retailoplossing die het beste bij uw bedrijf past.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home