Brother: ‘Covid-19 zorgde voor enorm tekort aan inkt in 2020’

Logistieke nachtmerries

Covid-19 zorgt vandaag nog steeds voor printertekorten op de markt, maar afgelopen zomer was vooral inkt het probleem. We analyseren met Brother het afgelopen jaar, bekijken de grootste uitdagingen en kijken naar wat 2021 en de verdere toekomst biedt.

Wie vandaag een printer nodig heeft voor zijn thuiskantoor, krijgt een beperkte keuze. Vooral multifunctionele printers aan een scherp prijskaartje zijn de deur uit gevlogen. Sinds de eerste lockdown begin maart zijn de tekorten groot en daar komt met deze tweede lockdown weinig verandering in. In de zomer is er geen buffer ontstaan omdat de fabrieken lang hebben stil gelegen.

“Bij Brother hebben we twee belangrijke fabrieken in Azië”, zegt Frank Deneweth, Managing Director bij Brother België. “In de Filipijnen worden onze inkjetprinters gemaakt. Onze fabrieken in Vietnam nemen de laserprinters voor hun rekening. Beide locaties moesten de deuren sluiten. In de Filipijnen was alles heel strikt, wat onze voorraad inkjetprinters pijn heeft gedaan. Vietnam was minder erg, waardoor de productie sneller kon heropstarten.”

Laser en inkjet

Traditioneel is Brother een laserspecialist en haalt het bedrijf 65 tot 70 procent van zijn omzet uit deze categorie. Inkjet vervolledigt het rijtje met 30 tot 35 procent. In tegenstelling tot Epson, HP en Canon strijdt Brother niet mee aan de onderkant van de printermarkt met flinterdunne marges. Het focust meer op ‘duurdere’ multifunctionele toestellen voor kmo’s. Binnen laser is Brother wel agressiever, zowel bij mono- als kleurenlaser.

De rush naar laptops, headsets en webcams is veel groter dan naar printers omdat dat een primaire behoefte is voor professionals.

Frank Deneweth, Managing Director bij Brother België

“Qua marktaandeel zijn we met laser hetzelfde gebleven als vroeger, wat doet vermoeden dat onze concullega’s dezelfde voorraadproblemen ervaren. Binnen inkjet hebben we iets meer moeten prijsgeven omdat onze fabrieken langer moesten sluiten”, zegt Deneweth. “Bovendien zijn inkjetprinters vandaag vooral populair in de goedkoopste prijsklasse, waar we maar beperkt meespelen.”

Je zou denken dat het enorme tekort aan printers automatisch van 2020 een boerenjaar maakt. Toch ziet Deneweth dat niet zo. “Een printer wordt als een secundair product beschouwd dat niet echt noodzakelijk is. De rush naar laptops, headsets en webcams is veel groter omdat dat een primaire behoefte is voor professionals. Door de tekorten voelen we het wel een beetje, maar we zitten nog in een gezonde sector met goede vooruitzichten.”

Inkt, inkt en nog eens inkt

Iedereen die een printer nodig had sinds de start van de covid-19-pandemie, moest regelmatig wachten. Van zodra die geleverd is, lijkt de kous af te zijn. Net daar heeft Brother heel hard zitten zweten sinds de lockdown. “Wie een printer heeft, wil printen hè”, lacht Deneweth. “Onze productie-eenheid heeft bijna drie maanden de deuren moeten sluiten. Het spreekt voor zich dat we initieel puur op inktpatronen en toners hebben gefocust.”

Brother MFC-J5945DW

Brother merkte bij de winkels dat allereerst de XL-vullingen waren uitverkocht. Daarna volgden de zogenaamde ‘value packs’ met alle inkten in één set en tot slot werden ook de losse inkten schaars. “We hebben van zodra de fabrieken open mochten zelfs bepaalde verzendingen per vliegtuig gedaan om leverproblemen op te lossen. Dat kost geld hè, zoiets gebeurt anders nooit.”

Wat betreft inktpatronen en toners is de situatie genormaliseerd en is alles opnieuw vlot verkrijgbaar zodat iedereen zonder zorgen à volonté kan printen thuis (en op het werk).

MPS-servicecontracten

De losse verkoop van inkt en printers brengt geld in het laadje, maar het zijn servicecontracten die voor recurring business zorgen. Brother Managed Print Services (MPS) is een printoplossing voor bedrijven waarbij Brother zonder minimale printlimiet tijdig nieuwe toner of inktpatronen en andere diensten levert. Het spreekt voor zich bij de eerste lockdown in maart dat de dienst op een lager pitje heeft gedraaid.

We hebben gezien dat het printvolume flink is gedaald in de maanden maart en april met gemiddeld 20 procent.

Frank Deneweth, Managing Director bij Brother België

“We hebben gezien dat het printvolume flink is gedaald in de maanden maart en april, gemiddeld 20 procent”, bevestigt Deneweth. “Door het sluiten van bedrijven werd er namelijk niet meer geprint op de toestellen. Hier en daar waren er wel werknemers die toestellen mee naar huis hebben genomen om van daar te blijven printen, maar dat was eerder uitzondering dan regel.”

Na de zomer kende MPS een duidelijke herstelbeweging qua printvolume, maar het spreekt voor zich dat de huidige tweede lockdown opnieuw het volume drukt. “We zijn wel blij dat MPS in de cloud draait. Zo kunnen we in deze uitdagende omstandigheden toch nieuwe klanten opstarten in enkele stappen vanop afstand. Met alle thuiskantoren vandaag is dat belangrijker dan ooit.”

Karaoke?

Brother focust in België niet alleen op printers. Het is succesvol in labelprinters, scanners en zelfs naaimachines. Die laatste kende een enorme boost omdat mensen thuis ineens veel tijd hadden bij de lockdown. Scanners zijn op hetzelfde niveau gebleven. Labelprinters hebben ook sterk gepiekt tijdens en na de eerste lockdown.

Brother MFC-J6945DW

“Alle bedrijven moesten overal duidelijk maken dat de afstandsregels gerespecteerd moesten worden. Overal werd er ook ontsmettingsalcohol voorzien waarbij labels staan met duiding. Onze labelspecialisten hebben enkele maanden flink uit hun pijp moeten komen”, lacht Deneweth.

De tak binnen Brother die het meest heeft afgezien dit jaar, raad je nooit. Karaoke! Op de Aziatische markt is Brother een pionier en binnen de totale omzet is de afdeling goed voor 6,9 procent. Ter vergelijking: de naaimachines zijn goed voor 6,2 procent en de printbusiness 57,8 procent.

Circulair als doel

Richting 2021 vindt Deneweth het moeilijk om voorspellingen te maken. “Ik verwacht dat het allemaal nog zal blijven aanslepen en dat de economie stilaan terug aantrekt wanneer het vaccin breed in omloop is. De printmarkt daalt, laat ons daar geen illusies over maken. Dat neemt niet weg dat er altijd printers nodig zijn. Het papierloos kantoor waar men al jaren over spreekt, zie ik nog niet snel werkelijkheid worden.”

Het papierloos kantoor waar men al jaren over spreekt, zie ik nog niet snel werkelijkheid worden.

Frank Deneweth, Managing Director bij Brother België

Dat neemt niet weg dat Brother plannen heeft op lange termijn. Zo wil het evolueren van een transactioneel naar een contractueel model. Met MPS heeft het een grondig professioneel model, maar het kijkt ook naar de privémarkt waar HP Instant Ink vandaag beschikbaar is. “Die formule komt eraan bij Brother, maar we moeten die nog wat finetunen. Nog heel even geduld”, zegt Deneweth.

Nog verder in de toekomst wil Brother de circulaire economie nog sterker omarmen en naast inktcartridges ook printers recycleren. Je koopt dan geen printer meer, maar je krijgt er één samen met je printabonnement. Voorlopig is dat nog een utopie waar nog heel wat werk aan is. “Op termijn willen we af van de aankoop-verkoop-vuilhoop-cyclus”, zegt Deneweth. “Dat is voor niemand rendabel. MPS is een goede eerste stap, maar we hebben nog werk aan de winkel.”

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home