Na jaren van geruchten is de Apple Vision Pro VR-bril een feit. De prijs ligt hoger dan verwacht, net als de late lanceringsdatum.
Na talrijke geruchten, uitstelperiodes en de druk van Tim Cook om door te duwen, is de nieuwe VR-bril van Apple een feit. Onder de noemer Apple Vision Pro presenteert de fabrikant een VR-bril waar je afgesloten bent van de omgeving, maar toch ook niet. Dankzij de talrijke hoge resolutiecamera’s vooraan wordt de omgeving in beeld gebracht, zodat je een augmented reality (AR) ervaring krijgt.
Vooraan schermt glas alle sensoren af, omhuld door een aluminium chassis en stoffen masker dat je kan verwijderen om andere, nauwer aansluitende varianten te gebruiken. Achteraan maakt Apple gebruik van een geweven stoffen band. In de headset zit spatiale audio verwerkt.
Ogen vooraan
Voor we door de lens de ervaring omschrijven, moeten we eerst nog aan de buitenkant blijven. Apple heeft achter het glas vooraan een flexibel OLED-scherm verwerkt dat informatie kan tonen. Wanneer je volledig in een toepassing zit, wordt dat weergegeven met kleurende golven of een andere animatie aan de rest van de mensen binnen je ruimte.
Ga je de interactie aan met iemand fysiek in jouw ruimte? Dan verschijnen er ogen in de bril. De tegenpartij krijgt de indruk alsof je een reusachtige zonnebril op hebt. In de videodemonstratie vinden we het met momenten griezelig en onrealistisch, maar het heeft wel het potentieel om een belangrijke barrière weg te nemen die alle andere VR-brillen vandaag ervaren: het opgesloten zijn in je eigen ruimte.
Er is nog heel weinig duidelijk wat de mogelijkheden zijn van het scherm aan de buitenkant. Kunnen ontwikkelaars dit scherm gebruiken? Of is dit enkel iets wat Apple kan sturen via visionOS, het besturingssysteem van de Apple Vision Pro VR-bril.
lees ook
Apple lanceert 15 inchmodel van de MacBook Air
Zonder controllers
Interactie gebeurt via handbewegingen, je ogen, je stem of de ‘digital crown’ zoals die al op de Apple Watch zit. Er worden geen controllers meegeleverd, iets wat altijd wel het geval is met andere VR-brillen zoals de recent aangekondigde Meta Quest 3.
Dankzij de twaalf camera’s verspreid over de bril kan je je handen houden waar je wil. Met je ogen kijken naar iets is genoeg. Dankzij IR-camera’s rond de lenzen weet de Apple Vision Pro VR-bril wat je wil selecteren. Een korte vingerknip is genoeg om dat te selecteren. Scrollen doe je bijvoorbeeld met een opwaartse beweging met je hand.
Apple noemt de term spatial computing tijdens zijn persconferentie en hoopt hiermee de standaard te zetten om vlot te interageren in een virtuele wereld.
Zoveel camera’s en sensoren
In de bril vooraan zit er naast de twaalf camera’s ook een LiDAR-sensor die optimaal de ruimte kan scannen. Zo weet de Apple Vision Pro VR-bril de exacte afmetingen van je ruimte en kan het alle virtuele elementen correct in de ruimte plaatsen. Verder zijn er nog twee ‘TrueDepth’-camera’s die de ruimte optimaal inschalen.
Binnenin zit een Apple M2-chip die wordt bijgestaan door een fonkelnieuwe Apple R1-chip. Die laatste heeft als specifieke taak om alle twaalf camera’s, vijf sensoren en zes microfoons te verwerken. Zo behoudt de Apple M2-chip alle benodigde bandbreedte voor andere toepassingen.
Apple zegt dat dankzij de R1-chip latency tot een minimum wordt beperkt om een naadloze, vloeiende ervaring te geven. Het zou maar 12 milliseconden duren om een nieuw beeld naar het scherm te sturen, volgens Apple acht keer sneller dan het knipperen van je ogen.
MicroOLED-panelen
Apple spreekt niet over de exacte resolutie per oog, maar claimt dat de Vision Pro in feite een draagbaar 4K-beeld biedt waar je haarscherp tekst kan lezen. Beide panels achter de lenzen zijn MicroOLED, elke pixel is 7,5 micron ‘groot’. Apple spreekt van ‘wide color’ en HDR tijdens zijn presentatie.
Brildragers kunnen de Apple Vision Pro probleemloos gebruiken dankzij magnetische lenzen die je erop kan klikken. De fabrikant werkt hiervoor samen met Zeiss. Wie een bril heeft, kan later dit jaar of volgend jaar in een Apple Store de headset testen en zo op maat de juiste lenzen kiezen.
Om de VR-bril licht genoeg te houden, zit de batterij niet in de headset maar in een batterijpack. Dat klik je via de zijkant, om daarna in je broekzak te stoppen. De batterij zou tot twee uur autonomie moeten bieden. Wie langer wil werken in de virtuele wereld, heeft meerdere batterijen nodig of kan zich vastkoppelen via netstroom.
lees ook
Mac Studio én Mac Pro met M2 Ultra aan boord: pro’s krijgen power
Videobellen met 3D-avatars
Videobellen en samenwerken in een 3D-wereld is niet zo eenvoudig wanneer je zo’n bril op hebt. Apple heeft daarvoor iets gevonden in de vorm van een 3D-avatar. Je kan dankzij de talrijke sensoren vooraan een griezelig realistische avatar aanmaken die elke mimiek in real-time kan reproduceren. Het resultaat is opvallend goed.
Apple laat weten dat de functie bij lancering in FaceTime werkt, maar Microsoft Teams, Zoom en Webex bevestigen in de presentatie dat ze ook de 3D-personas zullen ondersteunen. Je digitale werkomgeving beveiligen kan dankzij OpticID. Dankzij de geïntegreerde sensoren die je iris scannen, kan je naadloos en veilig inloggen, aldus Apple.
Om de focus op visionOS te houden, krijgt de Apple Vision Pro VR-bril een aparte appwinkel met speciale apps op maat voor VR- en AR-ervaringen. Apple toont in een demo dat je ook naadloos je Mac kan overnemen in VR en zo verder kan werken met een 2D-beeld in een 3D-omgeving of je eigen ruimte. Zo heb je veel meer werkruimte.
Apple claimt dat je in deze omgeving zou kunnen werken. Afwachten of het aantal pixels genoeg is om een realistische wereld te scheppen die niet vol met duidelijke puntjes is bezaaid. Dat laatste is de belangrijkste boosdoener die een heel vermoeiend gevoel geeft wanneer je bijvoorbeeld tekst moet lezen in een VR-omgeving.
Beschikbaarheid en prijs
Ontwikkelaars kunnen nu starten met de ontwikkeling van apps. Apple laat weten dat Unity native draait. De bouwsteken van visionOS bestaan uit componenten van macOS, iOS en iPadOS. Hiermee kunnen ze bestaande apps aanpassen voor de Apple Vision Pro VR-bril of met bestaande tools nieuwe apps bouwen.
Voor de Vision Pro heeft Apple meer dan 5.000 patenten ingediend. Al die innovatie en high-end materialen heeft wel zijn prijskaartje. De VR-bril zal 3.499 dollar kosten bij de lancering. De Apple Vision Pro is vanaf begin 2024 beschikbaar.
Tim Cook, CEO van Apple, benadrukt in zijn afsluitende speech dat de Apple Store-locaties wereldwijd een cruciale rol spelen in de uitrol van de Vision Pro. Je kan er op termijn demo’s boeken en je pasmaat personaliseren.