De lancering van de eerste AR-bril zaait verdeeldheid binnen Apple. Tim Cook wil de bril zo snel mogelijk op de markt krijgen, terwijl de ontwikkelaars nog een paar jaar willen wachten.
Apple heeft al regelmatig de koers gewijzigd in de plannen om een AR-bril op de markt te brengen. Wat aanvankelijk een high-end model met M2-chip zou zijn, is al teruggeschroefd naar een bril met beperktere hardware. Ook is de lancering al herhaaldelijk uitgesteld. Als het van Tim Cook afhangt, is verder uitstel niet meer mogelijk en moet de AR-bril dit jaar nog op de markt verschijnen.
De lanceringsdatum van de AR-bril veroorzaakt grote onenigheid tussen bedrijfsleiding en ontwikkelaars binnen Apple, rapporteert Financial Times. Volgens de mensen die eraan werken, is de bril op dit moment nog lang niet klaar voor lancering. Apple COO Jeff Williams zou er echter op aandringen om de bril tegen juni te lanceren, en ziet zich hierin gesteund door de grote baas.
Haast en spoed is zelden goed
Cook steekt dan ook niet onder stoelen of banken dat hij een grote liefhebber van AR-technologie is. Zo omschrijft hij augmented reality als een ‘onmisbare’ technologie voor de nabije toekomst. Apple werkt inmiddels al zeven jaar aan een eerste commerciële AR-bril. De vrees van Cook is dan ook dat concurrenten zoals Samsung en Google hen voor zullen zijn als Apple te lang blijft talmen. Net zoals het bedrijf ooit de weg plaveide voor de smartphone met de eerste iPhone, wil het dat nu dus ook doen met AR.
De ontwikkelaars vrezen echter dat Apple juist een te groot risico zou nemen door een overhaast en onafgewerkt product op de markt te brengen. Ook zijn zij van mening dat de markt nog onvoldoende volwassen is. Het zou volgens hun beter zijn nog enkele jaren te wachten tot er meer vraag en toepassingsmogelijkheden voor AR-brillen zijn.
Trage start
In juni zal Apple zijn jaarlijkse WWDC-conferentie houden. Geraakt de AR-bril tegen dan klaar en tegen welk prijskaartje? Hoe dan ook verwacht Apple maximaal een miljoen AR-brillen te kunnen verkopen in 2023. Dat is een habbekrats tegenover de 226,4 miljoen iPhones die het verkocht in 2022 (volgens marktcijfers van IDC). Een ‘blitzcampagne’ moet de verkoopcijfers vanaf 2024 dan de hoogte injagen.