Migreer je website naar een andere hostingprovider: hoe eenvoudig is dat eigenlijk?

migratie vogels

De site of webshop van je organisatie staat ergens bij een hostingprovider geparkeerd. Wat als je wil verhuizen? Gaat dat zomaar, en waar moet je op letten?

Van energieleverancier veranderen is niet zo moeilijk, voor telefoon en internet bestaat er de Easy Switch-code en kan je je telefoonnummer en zelfs mailadres behouden. Maar wat met je website? Daarvoor ging je op een bepaald moment in zee met een hostingprovider, maar sindsdien is er misschien veel veranderd binnen je onderneming. Voldoet de technische omkadering nog aan je behoeften? En wat met de ondersteuning? Veranderen van hostingprovider kan ook en is niet moeilijk, zelfs niet wanneer je een complexe site of webshop draait.

“Een migratie naar een andere webhoster kan soms op een dag al rond zijn”, zegt Jonas Weytens van Combell. Hij ondersteunt bedrijven in het kader van de Combell Mover-dienst, waarmee de provider nieuwe klanten helpt overstappen van een vorige provider.

Verhuis na problemen

“Wij zien klanten vooral verhuizen omdat ze uitgebreidere en beter bereikbare ondersteuning willen”, schetst hij. “Migraties om die reden starten meestal nadat er iets is misgelopen met de website en het bedrijf in kwestie niet tevreden is met de relatie met de vorige provider. Ook technisch zijn er redenen om over te stappen, zoals een hogere uptime, betere verbindingen met de internetbackbone die de snelheid van een site ten goede komen, cachingsystemen en (DDoS)-beveiliging. Naast de snelheidswinst is het ook een feit dat websites gehost in eigen land een betere SEO-score krijgen.”

lees ook

Websites bliksemsnel maken met caching: wat is het precies?

De voornaamste trigger is volgens Weytens toch wel problemen bij een vorige partner. Vanaf dan komt een migratie op de agenda terecht bij een onderneming, al blijft er terughoudendheid. “Zeker minder technische organisaties hebben schrik om te verhuizen. Het woord migratie schrikt af en ze weten niet goed wat er gaat gebeuren.”

Verhuis met weinig moeite

In de praktijk vereist een migratie heel weinig tijd en input van de klant zelf. Weytens: “Eigenlijk hoeft de klant alleen maar de toegangsgegevens te delen tot het controlepaneel van zijn huidige hostingprovider. Idealiter krijgen we ook nog een login voor het CMS.”

Met die gegevens kan de verhuisdienst van de nieuwe hostingprovider aan de slag. Wat er dan gebeurt, hangt af van het type website dat je bedrijf heeft. De principes zijn telkens dezelfde, maar de aanpak verschilt tussen een eenvoudige site, een complexe (multi)site en een webshop.

FTP of SSH

“Voor een bescheiden site zetten we gewoon een FTP-verbinding op met de nieuwe server”, vertelt Weytens. “We maken dan een pure 1:1-kopie die op een hostingserver bij ons geplaatst wordt.” Voor een grote site is FTP niet de ideale oplossing, dan werken we liever via SSH. We laten de originele site dan synchroniseren met de nieuwe serverlocatie, met hetzelfde resultaat.”

We maken een pure 1:1-kopie die op een hostingserver bij ons geplaatst wordt.

Jonas Weytens, Combell

Hoelang het duurt om een kopie te nemen, hangt af van de grootte van de website en de internetverbinding. Vaak is het een kwestie van uren voordat er een perfecte kloon van de originele site bij de nieuwe webhost draait.

Check en preview

De kloon zal exact hetzelfde functioneren als het origineel, al duiken verhuisspecialisten voor de zekerheid best even in het achterliggende CMS. Daar dubbelchecken ze of alle plug-ins wel overgezet zijn met de juiste licenties, want soms moeten die wel opnieuw geactiveerd worden. Tijdens dit proces blijft de oude website gewoon draaien en komen bezoekers nog steeds daar terecht.

Voor de echte overstap gezet wordt, kunnen klanten zelf controleren of hun website effectief naar behoren draait. “Wij voorzien klanten van een link naar de nieuwe omgeving, zodat ze alles kunnen nakijken voor de domeinnaam wordt overgezet”, benadrukt Weytens. Hij geeft wel aan dat die preview-mogelijkheid redelijk uniek is voor Combell en dus niet noodzakelijk representatief is voor een verhuis naar een andere provider.

Adreswijziging

Draait de site vlot in z’n nieuwe omgeving, dan is het tijd voor de eigenlijke adreswijziging. Na het maken van de kloon verwijst de domeinnaam (bijvoorbeeld www.itdaily.be) nog altijd naar de servers van de originele hoster. “Nu moet de klant een A-record aanmaken en zijn domeinnaam naar de nieuwe hostingprovider laten verwijzen”, weet Weytens. “Daarbij horen klanten het soms ook in Keulen donderen. Doorgaans kunnen wij het meeste werk voor onze rekening nemen om ook die aanpassing door te voeren.”

De DNS A-record is een eenvoudige record die een domeinnaam koppelt aan een IP-adres. Met andere woorden: de A-record verwijst naar een specifieke server bij een specifieke hoster. Door dat adres aan te passen, verwijst de domeinnaam naar de server bij de nieuwe hoster.

De domeinnaam en de hostingprovider staan verder los van elkaar, maar Weytens ziet dat veel klanten het bij een migratie toch eenvoudiger vinden om meteen ook de domeinnaam over te zetten naar de nieuwe provider. Dat heeft vooral praktische voordelen. “Wij kunnen dan makkelijk de A-records naar de server bij ons laten verwijzen, zonder dat de klant zelf de wijzigingen moet aanvragen bij een derde provider.”, voegt Weytens nog toe. “Zo komt alles correct op het account van de klant te staan zonder dat die zelf de handen al te veel moet vuilmaken aan technische zaken.”

Webshop

Zodra de A-record is aangepast, komen bezoekers die de url van de website intypen op de versie bij de nieuwe hoster terecht. De migratie is nu voltooid, zonder enige downtime. Simpel dus, al wijst Weytens erop dat bepaalde websites zoals webshops wel nog enkele extra stappen vereisen.

De migratie is nu voltooid, zonder enige downtime.

Op een webshop komen immers constant nieuwe bestellingen binnen. Zo is er een periode tussen de kopie van de website naar de nieuwe hoster en de wijziging van de A-record waarbij klanten op de oude website nog orders kunnen plaatsen, die niet meer gesynchroniseerd zouden worden naar de nieuwe server.

In dat geval kan de nieuwe provider in samenspraak met de klant op het laatste moment voor de effectieve adreswijziging nog een nieuwe synchronisatie van de database doen. “Op dat moment moeten de bestellingen op de originele site wel even stoppen”, beseft Weytens. “De klant kan dan bijvoorbeeld het winkelmandje voor een half uur uitschakelen, tot de laatste synchronisatie klaar is en klanten op de nieuwe site terechtkomen.”

Wel een migratie, geen traject

Migratie is in IT-termen vaak een vies woord dat geassocieerd wordt met een uitgebreid en tijdrovend project van weken of maanden. Een websitemigratie is een ander beestje. “Eigenlijk kan een website naar een andere hoster verhuizen in 24 uur”, herhaalt Weytens. “De tijd die de klant voor ons kan vrijmaken, is een belangrijke factor. Op zich hebben we maar enkele gegevens nodig, maar het duurt soms even voor we die krijgen. Meestal is alles binnen de vier werkdagen wel klaar. Betreft de migratie een complexe omgeving met een stuk of twintig sites, dan duurt het natuurlijk iets langer.”

Er kunnen nog andere vertragende factoren zijn. Weytens: “Misschien willen bedrijven niet de volledige toegang tot het controlepaneel delen. Dat begrijpen we volledig, maar dan hebben we iets meer specifieke gegevens nodig om de synchronisatie op te zetten.”

Bedrijven stellen een websitemigratie vaak uit omdat het een stevige horde lijkt, maar de realiteit is anders. Met enkele gegevens bij de hand volstaat het om een nieuwe hoster te kiezen en de rest van het werk aan de verhuizers over te laten. Leg je telefoon niet te ver weg en las wat tijd in om de preview van de verhuisde site groen licht te geven, en voor je het weet woont je website op een andere server.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home