Behoud voortaan je e-mailadres wanneer je van provider wisselt

e-mail

In het verleden had je maar 18 maanden toegang tot je oude e-mailadres van bijvoorbeeld Proximus of Telenet wanneer je wisselt van internetprovider. Nu kan je je oude e-mailadres onbeperkt behouden dankzij een nieuwe Belgische telecomwet.

De nieuwe telecomwet werd eind 2021 gestemd met in artikel 167 het meenemen van je e-mailadres onbeperkt in de tijd. Ondertussen heeft telecomwaakhond BIPT de regels duidelijk gemaakt en is het in gesprek met de telecomproviders over de praktische invulling. Kamerlid Michael Freilich (N-VA) is blij met het voorstel en hoopt dat er snel duidelijkheid komt.

“Ik ben blij met de gestemde telecomwet, maar ik kan me niet helemaal vinden in de tekst van het BIPT. Daarin staat dat de operator de mogelijkheid moet aanbieden om het e-mailadresbehoud te verlengen, maar dat de klant dat zelf moet aanvragen ondanks dat de klant dat ook al een keer moet doen om de eerste 18 maanden zijn e-mailadres gratis te behouden. Dat moet toch anders kunnen in mijn ogen.”

Hij stelt alle klanten wel gerust dat vandaag iedereen probleemloos van provider kan wisselen en zijn e-mailadres meenemen. “De wet is er, een operator mag dat niet weigeren. Als die dat wel doet, kan je bij de ombudsdienst voor telecommunicatie terecht. Die bemiddelen dan de zaak. Het BIPT kan ook boetes opleggen mochten telecomproviders hun voeten eraan vegen.”

Waar Freilich nog geen duidelijkheid over heeft, is een eventuele abonnementsprijs om je e-mailadres te behouden na de gratis periode van 18 maanden. “We moeten realistisch zijn, zo’n mailbox vereist ook online opslagcapaciteit. We verwachten niet dat de operatoren de dienst gratis aanbieden.”

Reactie Telenet, Proximus en Orange

Een rondvraag bij de telecomproviders leert echter dat Freilich hen onderschat. Isabelle Geeraerts van Telenet: “Klanten krijgen via de opzegbrief informatie over het behoud van hun e-mailadres. Diegenen die hun e-mailadres willen behouden, moeten contact opnemen met de klantendienst om dit aan te vragen.” Aan die procedure verandert niets, maar Geeraerts bevestigt wel aan ITdaily dat gebruikers hun e-mailadres ook na 18 maanden gratis kunnen blijven gebruiken. “Je behoudt je Telenet-mailadres en mailbox dus kosteloos en onbeperkt.”

Proximus reageert voorzichter dan Telenet. “We zullen in de komende periode de procedures uitwerken zodat de gebruiker (ex-klant) zijn/haar verzoek kan indienen om langer over de e-maildienst te kunnen beschikken”, zegt Fabrice Gansbeke van Proximus. “In afwachting daarvan zullen we tijdelijk de gratis periode van 18 maanden verlengen. De huidige gebruikers (ex-klanten) hoeven voorlopig niets te doen.” Gebruikers die hun Proximus e-mailadres willen meenemen, weten vandaag dus nog niet of er een abonnementsprijs komt in de toekomst.

“Om de maximum vergoeding te bepalen, lijkt het ons belangrijk om rekening te houden met de marktprijzen die gangbaar zijn voor vergelijkbare e-maildiensten”, benadrukt Gansbeke. Met de reactie van Telenet hierboven wordt het interessant om te zien hoe Proximus hierop zal reageren.

Zoals verwacht reageert Orange positief op de verandering. “Wij zijn voorstander van de algemene principes van de regeling. Het verliezen van een e-mailadres kan een belemmering zijn voor klanten om over te stappen naar een andere provider “, zegt Annelore Marynissen van Orange. “Globaal zijn we er voorstander van dat klanten zo weinig mogelijk barrières tegenkomen om te kunnen overstappen als ze dat wensen.”

lees ook

Microsoft Outlook: 10 e-mailtips voor een efficiënte mailbox

Digitale identiteit niet verliezen

Heel wat klanten zullen zich ongetwijfeld storen aan de beperking in tijd van e-mailadressen bij providers na een overstap. Het belet hen namelijk om te wisselen van telecomprovider omdat ze een deel van hun digitale identiteit riskeren te verliezen. De kans is namelijk heel groot dat je hier en daar toch bepaalde diensten vergeet om te schakelen naar je nieuwe e-mailadres. Sinds 2020 ijvert Freilich al voor een oplossing.

Het verlies van een e-mailadres bij een overstap was in het verleden een ideaal drukmiddel om klanten langer aan boord te houden. Particulieren, eenmanszaken en kmo’s die zulke e-mailadressen vandaag nog gebruiken, kunnen voortaan zonder zorgen van provider wisselen. Het is wel belangrijk dat je bij de opzegging van je abonnement moet melden dat je je e-mailadres wil houden. Wie niet in gaat op dat aanbod en later toch toegang wenst, vist achter het net.

Voor wie vandaag een algemeen e-mailadres gebruikt zoals Gmail, Outlook.com of een eigen domeinnaam, verandert er niets. Zij konden altijd al zonder problemen wisselen van internetprovider.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home