Websites bliksemsnel maken met caching: wat is het precies?

Caching maakt je website sneller. Dat is voordelig voor je onderneming om klanten digitaal sneller te bedienen. Maar hoe werkt caching en wanneer is het interessant?

De digitalisering, sterk aangezwengeld door de pandemie, lokt dagelijks heel wat bezoekers naar online verkoopplatformen. De hoge bezoekersaantallen vragen heel wat middelen van een webhoster. Met het trucje genaamd caching verlopen ook de piekperiodes soepel.

lees ook

5 beveiligingstips voor je bedrijf van ethische hackers

Caching?

Vic Demuzere van het Combell Performance Team, legt uit over welk trucje we hier juist spreken: “Caching vermijdt dat je website een bepaald onderdeel gaat herberekenen. Want dat gebeurde namelijk al voor de vorige websitebezoeker.” Als resultaat toont de website aan beide bezoekers dezelfde uitkomst van een berekening.

Dat laat zich vertalen naar een voorbeeld van Jachim Coudenys, Team Lead Platforms Development bij Combell: “Stel bijvoorbeeld dat je terechtkomt op de homepage van een webshop. De tien meest verkochte producten van het moment ga je als eerste op de webpagina tegenkomen. Om niet steeds alles opnieuw voor die tien producten te moeten berekenen, van afbeeldingen tot bijbehorende informatie en prijzen, wordt caching gebruikt.”

Caching vermijdt dat je website een bepaald onderdeel gaat herberekenen. Want dat gebeurde namelijk al voor de vorige websitebezoeker.

Vic Demuzere, Combell Performance Team

De berekening krijgt een tijdelijke opslagplaats, waartoe de website steeds toegang heeft. De opslag kan voorzien worden op servers van de webhoster, maar ook de webbrowser van de bezoeker kan informatie bijhouden. “Een veel voorkomend logo als dat van Google kan bijvoorbeeld voor een periode van drie maanden lokaal opgeslagen worden in je browser”, duidt Coudenys.

Steeds een optie

 “Zelfs websites zonder veel dynamische elementen kunnen lange tijd in beslag nemen om in te laden. Dat komt doordat heel veel websites zaken berekenen die je niet nodig hebt. Als er dan veel bezoekers tegelijk hetzelfde van de website vragen en de berekening niet hergebruikt wordt, laat dat zich voelen in de responstijd”, legt Coudenys uit. 

Caching is voor webshops gelukkig altijd toe te passen, daar houdt het design van de website rekening mee. “Websites zijn zo opgemaakt dat grote stukken voor een persoon hetzelfde zijn. In een webshop gaan zo bijvoorbeeld voor een bepaalde tijd de tien eerst getoonde producten hetzelfde blijven ongeacht voor welke bezoeker het is.” Van het begin tot het einde van een online bezoek, spaart caching heel wat berekeningen uit.

De servers van de webhoster spreken de database pas opnieuw aan als deze klant in zijn persoonlijke omgeving komt waar de informatie wel voor elke bezoeker anders is. Denk dan bijvoorbeeld aan het deel waarin de bezoeker zijn bestellingen kan opvolgen en retourneren, of het moment dat een klant zijn winkelmandje bekijkt.

Kostenbesparend

Hergebruik is dus mogelijk zolang je met een bezoeker zit die niet in zijn persoonlijke zone zit. De voordelen laten zich voelen in de responstijd van je website. Dat is goed voor de bezoeker van je website, maar ook voor het bedrijf achter de website blijkt het interessant te zijn.

Demuzere vult aan: “Door de servers minder te belasten, zorg je dat de responstijd van je website verlaagt. Dat is sneller voor de bezoeker en deze is dus sneller tevreden. Aan de andere kant is dat ook interessanter voor de eigenaar van de website. Hoe sneller je een bezoeker kan afhandelen, hoe sneller je ook de volgende bezoeker weer kan helpen.”

Besparen op het aantal berekeningen loont daarnaast in de investeringen die nodig zijn voor je website. “Hoe meer bezoekers je met dezelfde resources kan afhandelen, hoe minder kans om meer servers te moeten aankopen om alle bezoekers op te vangen. Bijkomende investeringen blijven dus uit.” Om de berekeningen te kunnen maken, zijn namelijk cpu- en memory-resources nodig die verpakt zitten in servers.

Door de servers minder te belasten, reageert je website directer. Hoe sneller je een bezoeker kan afhandelen, hoe sneller je de volgende bezoeker kan helpen.

Vic Demuzere, Combell Performance Team

Volledig plaatje

Demuzere en Coudenys weten ook dat geen enkele technologie alleen voordelen met zich meebrengt. Caching kan door de complexiteit die het met zich meebrengt af en toe verouderde informatie op een website weergeven. “Als je een product hebt dat van prijs verandert, dan is het mogelijk dat er op sommige pagina’s nog de oude prijs staat die in de cache zat.”

De complexiteit laat zich voelen wanneer je dit probleem handmatig gaat oplossen: “Het is mogelijk om dit actief uit de cache te gaan halen. Je moet dan weten waar je het uit de cache moet halen. Dat kan verwarrend zijn of er kunnen stukken vergeten worden.”

Al kan het probleem zich ook anders uiten, weet Coudenys: “Een variatie op dat probleem is dat er persoonlijke zaken, zoals een winkelmandje met twintig items, gecachet worden voor een gebruiker die ingelogd is. Dat winkelmandje kan dan per ongeluk aan de volgende bezoeker opnieuw getoond worden.”

Bezoeker geen controle

De bezoeker heeft zelf geen controle over caching-problemen. “De beheerder van de website beslist welke onderdelen in de cache terechtkomen. Al is het niet zeker dat de browser deze regels steeds opvolgt. Gebruikers die bijvoorbeeld heel wat zaken tegelijk doen op hun laptop, kunnen de cache laten vollopen en dan cachet de browser niet alles meer.”  

Demuzere vult tot slot nog aan welke taken de hostingprovider voor zijn rekening neemt in dit hele verhaal: “Wij als hostingprovider bieden alle tools aan zodat de websitebouwer kan bepalen welke zaken gecachet worden. De technologie om alles op te slaan bieden we aan, net als de nodige servers.”

Caching is voornamelijk interessant als je ziet dat pagina’s trager inladen. Dat komt meestal door een grotere toestroom van bezoekers of door aanpassingen aan de serverkant die meer werk vereisen om een pagina op te bouwen. Als dit zich begint voor te doen, dan kun je overwegen om meer tijd in caching te stoppen.


Dit is een redactionele bijdrage in samenwerking met Combell. Voor meer informatie over de oplossingen van het bedrijf, kan je hier terecht.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home