Extreme Networks bereidt Brusselse metro voor op autonoom vervoer

mivb metro brussel

De Brusselse metro rijdt al meer dan veertig jaar ondergronds met een chauffeur aan het controlepaneel. Om het volledige netwerk autonoom te laten functioneren, is er een grondige herstructurering nodig van het bestaande centrale netwerk. Na een publieke aanbesteding kwam Extreme Networks als verkozene uit de bus.

Om een volledig autonoom metrosysteem uit te kunnen rollen, is er allereerst een veilige basis nodig. Het zogenaamde ‘Mission Critical Network’ moet ervoor zorgen dat er in realtime geautomatiseerde controle mogelijk is over het hele metronetwerk. Naast een secuur netwerk moeten er op termijn 15.000 IP-camera’s draaien die elk een HD-stream terugzenden voor videobewaking.

Pierre-André Rulmont, VP Information Systems bij de MIVB, laat weten dat het vorige systeem op zijn limiet zat. “Vandaag kunnen we maar één metro per twee minuten en dertig seconden laten rijden. Het oude netwerk zat op zijn limiet, waardoor er niet meer mogelijk was. Met het nieuwe netwerk kunnen we nog optimaliseren richting de twee minuten, maar dat is de grens. Daar zijn we vandaag nog niet.” Op lijnen 1 en 5 moet dat tegen 2023 wel het geval zijn.

“Tijdens piekuren willen we heel graag naar één minuut en dertig seconden gaan. Dat lukt enkel wanneer een computer de metro bestuurt.”

Driejarig project

Claude Lepoivre, System Engineering Manager Benelux bij Extreme Networks, laat weten dat het netwerk vandaag al volledig operationeel is. “Samen met ProData Systems hebben we een mission-critical netwerk geïnstalleerd waarbij redundantie essentieel is. Van zodra er een incident is op de glasvezel of de switch, kan er na minder dan één seconde al verder worden gewerkt.”

Zeventig metrostations zijn nu van het nieuwe netwerk voorzien.

Het heeft in totaal drie jaar geduurd voordat het hele project was afgerond. Zeventig metrostations zijn nu van het nieuwe netwerk voorzien. Er is geen sprake van een migratie, omdat er geen installatie was vooraf. De oude camera’s werkten analoog en alle andere diensten richting complete autonomie moeten nog worden uitgerold.

De glasvezelverbindingen werden door de MIVB voorzien: Extreme Networks moest van daaruit werken. Alles moest van nul worden voorzien, waaronder racks, hardware en stroomvoorziening. “We hebben eerst drie stations van alle hardware voorzien om daar grondig alles te testen”, zegt Lepoivre. “Daarna volgde de validering naar tien stations en uiteindelijke het hele metronetwerk. Een station installeren duurde gemiddeld een week.”

15.000 digitale camera’s

Vandaag draaien op het nieuwe mission-critical netwerk enkel de IP-camera’s. Rulmont: “Op termijn willen we 15.000 digitale camera’s op het netwerk aansluiten. Vandaag zitten we al aan 7.000 tot 8.000 camera’s die actief zijn. Elk jaar worden er gemiddeld 500 tot 1.000 nieuwe camera’s bij geplaatst of worden bestaande analoge camera’s geüpgraded.”

Door traditionele protocolstacks met PIM-lagen te vervangen door een eenvoudigere ISIS routing/IGMP snooping-combinatie, is Extreme Fabric Connect Multicast eenvoudig te implementeren en te bedienen, minder gevoelig voor fouten en snel met convergeren wanneer het netwerk mankementen vertoont.

Op termijn willen we 15.000 digitale camera’s op het netwerk aansluiten.

“De regio Brussel werkt samen met de MIVB om het project te realiseren”, weet Rulmont. “Haast alles wat betreft IT doen we intern, maar voor dit project werken we samen met ProData Systems als serviceprovider. Zij hebben het volledige netwerkdesign gedaan en kennen het project optimaal.”

Hele jaar, 24/7

De nieuwe installatie focust vandaag vooral op de toekomst en gebruikt enkel de digitale camera’s. Op termijn komt daar volgens Rulmont ook analytics bij. “Vandaag ligt de focus op de maximale exploitatie van het netwerk. Er wordt hier en daar al wel wat gespeeld met analytics binnen het team, omdat het op termijn iets heel waardevol kan worden. Denk daarbij aan de flow van passagiers of automatische prognoses maken voor onderhoud.”

Vandaag telt de MIVB al passagiers dankzij camera’s, maar dat zit nog in een proof-of-conceptfase. In de toekomst kan daar nog Internet of Things (IoT) bij komen met tal van sensoren en andere oplossingen. De Brusselse metro rijdt vandaag het hele jaar door, bijna 24/7, waardoor een degelijk mission-critical netwerk essentieel is om verder te evolueren. De eerste horde richting een autonoom metrostelsel is genomen. Aan de MIVB om de volgende stappen te zetten.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home