Kmo’s moeten security tegen cyberaanvallen nu aanscherpen

Cybersecurity is belangrijker dan ooit geworden. Zeker nu we met z’n allen op telewerk zijn overgeschakeld, terwijl het aantal hacks en aanvallen toeneemt. Naarmate Europa zich aanpast aan de maatregelen voor social distancing op langere termijn en medewerkers gewend raken aan hun thuiskantoor, groeit ook het oppervlak dat kwetsbaar is voor aanvallen.

Op dit moment willen veel middelgrote bedrijven hun uitgaven beperken en zich indijken tegen een dreigende economische shock, maar security is een domein waarop bedrijven beter niet zouden besparen. Bovendien moeten de strategieën voor cybersecurity dringend worden aangepast aan de nieuwe manier van werken. Voor kleine en middelgrote ondernemingen, die minder cashflow hebben om een cyberaanval op te vangen, kunnen de gevolgen immers rampzalig zijn.

De COVID-19 cyberrealiteit

Sinds het begin van de uitbraak van COVID-19 in Europa, in februari van dit jaar, is het aantal phishingaanvallen met meer dan 600% gestegen in vergelijking met de statistieken van de maand januari. Aanvallers maken dan ook graag misbruik van de angst en onzekerheid die de pandemie veroorzaakt. Ze zetten gebruikers aan om op allerlei links te klikken, om hun persoonlijke gegevens te delen, of om onbewust malware te downloaden.

Alle sectoren erkennen dat de risico’s zijn toegenomen. Vooral de gezondheidssector is zwaar getroffen. Zo liet de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) weten dat het aantal cyberaanvallen vervijfvoudigd is. Oplichters doen zich voor als de organisatie en viseren daarbij zowel medewerkers als het algemene publiek. Dit zet ook de media aan om extra waakzaam te zijn. Intussen waarschuwt Europol dat het aantal cyberaanvallen nog stijgt, waardoor cybercriminaliteit in de top vier van de belangrijkste misdaadcategorieën belandt.

Kleine en middelgrote ondernemingen maken zich terecht zorgen. Ze blijken verrassend vaak het doelwit van cybercriminelen, maar zijn door een gebrek aan training en bewustzijn ook bijzonder kwetsbaar voor phishingaanvallen. Grotere organisaties hebben doorgaans wel een paar cybersecurity-experts in huis, waardoor ze snel en effectief op bedreigingen kunnen reageren. Snelheid is immers essentieel als het gaat over het indammen van een inbraak.

Ook grotere bedrijven die afhankelijk zijn van hun goederen en diensten, lopen een risico dat zowel imagoschade als financieel verlies kan veroorzaken. Cybersecurity is daarom een gezamenlijke inspanning: alle betrokken partijen moeten op dezelfde lijn zitten, waakzaam blijven en voorbereid zijn om de juiste actie te ondernemen wanneer ze het slachtoffer worden van een aanval.

Middelgrote bedrijven beschermen

De risico’s en de hoge inzet moeten middelgrote bedrijven aanzetten om hun beveiligingsstrategieën onder de loep te nemen en te updaten. Waar mogelijk moeten ze daarvoor de hulp van een expert inschakelen. Om een volledig bedrijf te beschermen, moeten data van eindpunt (de pc’s) tot datacenter beveiligd zijn. Iedere stap in de keten moet goed onderzocht en herbekeken worden wanneer het bedrijfslandschap evolueert. Snel kunnen schakelen is essentieel en de eerste verdedigingslinie tegen een aanval is het personeel.

Het belangrijkste onderdeel van iedere strategie is het feit dat werknemers de basis van cybersecurity onder de knie hebben – in combinatie met sterk plan waarmee onmiddellijk kan worden ingegrepen. Dit kunnen bedrijven bereiken door middel van regelmatige training, workshops en tests die help helpen om securitybedreigingen op te sporen. Oefening helpt om zelfverzekerdheid af te remmen en het personeel scherp te houden.

Terwijl sommige middelgrote ondernemingen zich misschien afvragen waarom ze nu eigenlijk een groter doelwit zijn dan grotere bedrijven, lijkt de meerderheid wel te aanvaarden dat de bedreiging niet alleen bestaat, maar ook alle momenten kan toeslaan, zo blijkt uit een recente studie. Door het exponentieel verhoogde risico hebben IT-beleidsmakers echter de neiging om te panikeren en moeten ze weten tot wie ze zich kunnen richten om duidelijkheid te krijgen.

Vertrouwde adviseurs met een diepgaande digitale expertise kunnen heel gemakkelijk een helder securitydraaiboek maken. Zo helpen de beveiligingsexperts van Dell Technologies door op maat gemaakte cyberstrategieën voor bedrijven te ontwikkelen. Met behulp van AI-technologie creëren ze een netwerk met informatie over bedreigingen, terwijl ze tegelijkertijd het ecosysteem van partners dekken. Middelgrote bedrijven staan er dus niet alleen voor, maar het is wel hoog tijd om in actie te schieten.

Naarmate wereldwijd operaties, supply chains, businesstransacties, en diensten voor zowel medewerkers als klanten verder digitaliseren, zullen cyberaanvallen vermoedelijk tot de belangrijkste bedreigingen in de wereld blijven behoren. In deze onzekere tijden is security aanscherpen voor middelgrote bedrijven dan ook een essentieel aandachtspunt.

Dit is een ingezonden bijdrage van Alain Van den heuvel, Sales Director Mid-Market bij Dell Technologies. Via deze link vind je meer informatie over de oplossingen van het bedrijf.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home