Vereenvoudiging van de financiële dienstensector met low-code

Van online bankieren en mobiele betalingen tot dienstverlening en het tekenen van contracten in bankapplicaties, de financiële dienstensector heeft de afgelopen jaren een enorme voorsprong genomen op technologisch vlak. Zowel handelaars als klanten beschikken vandaag over de nieuwste technologieën.

De sector is echter niet immuun gebleven voor de uitdagingen die de globale pandemie met zich meebracht. Nu de wereld zich voorbereidt op een post-Covid, post-Brexit maatschappij, is het tijd om na te denken over hoe de financiële sector zich heeft aangepast, en over de uitdagingen die het tegemoet gaat.

Verbetering van het systeem

De financiële dienstensector is zonder meer behoorlijk ingewikkeld. Er zijn veel verschillende regelgevende instanties die toezicht houden op het gedrag van bedrijven en nieuwe voorschriften uitvaardigen die de sector snel moet implementeren om compliant te blijven.

Dit maakt het werk van IT-managers enorm veeleisend en de Covid-crisis heeft de zaken nog moeilijker gemaakt. Het grootste deel van de financiële dienstverleners maakt nog steeds gebruik van verouderde systemen die niet langer voldoen aan de eisen die de veranderende maatschappij stelt, zoals bijvoorbeeld het werken op afstand. Het is gemakkelijker gezegd dan gedaan om deze systemen te veranderen.

De digitale noodzaak

Als de lockdown ons één ding heeft geleerd, dan is het wel dat we in staat zijn om van overal ter wereld actief en online te blijven – en dat digitale transformatie van cruciaal belang is voor het overleven van elke sector. Gelukkig had de financiële dienstensector een voorsprong: de meeste klanten zijn vertrouwd met mobiel en online bankieren en organisaties vertrouwen al op digitale gegevens en archivering. De uitdaging voor deze sector lag dus niet in hoe het de digitale transformatie moest aanvangen maar wel hoe het deze kon versnellen met een focus op de uitdagingen waar de pandemie het meeste druk uitoefende.

Met low-code kan zelfs de meest traditionele financiële instelling wedijveren met het innovatietempo van agile fintechs.

Wijnand Pauwelyn, Enterprise Account Executive bij Mendix

Een enquête bij meer dan 300 IT-besluitvormers in de financiële sector toont aan dat IT-leiders prioriteit geven aan drie gebieden: het versnellen van hun oplossingen voor werken op afstand, het verbeteren van hun aanbod voor online en mobiel bankieren en het vergroten van hun gebruik van automatisering.

Dit zijn drie cruciale gebieden waarvoor in het verleden een groot team van ontwikkelaars nodig was dat maandenlang aan één project werkte. De pandemie heeft aangetoond dat deze manier van werken niet houdbaar is. In plaats daarvan moeten tech-teams kunnen switchen tussen projecten naargelang de behoeften uit de markt en hun prioriteit.

Dit is het punt waar low-code in het spel komt. Met low-code kan zelfs de meest traditionele financiële instelling wedijveren met het innovatietempo van agile fintechs.

Het tijdperk van low-code

Vandaag moeten IT-teams verder kijken dan zichzelf en samenwerken met verschillende afdelingen om diensten te creëren die echt beantwoorden aan de behoeften van de klant. Hiervoor is het nodig om zowel ontwikkelaars als niet-ontwikkelaars te voorzien van tools die hen hiertoe in staat stellen.

De low-code benadering van Mendix kan de samenwerking tussen ontwikkelaars en niet-ontwikkelaars bevorderen: door bedrijven via low-code in staat te stellen twee geïntegreerde ontwikkelomgevingen te creëren, stelt het niet-technisch personeel in staat betrokken te zijn bij de ontwikkeling van bedrijfsapplicaties, samen met het IT-team. Het vraagt geen ervaring in coderen, wat betekent dat medewerkers met een niet-technische achtergrond kan helpen bij software- of applicatie-ontwikkeling.

De low-code benadering van Mendix kan de samenwerking tussen ontwikkelaars en niet-ontwikkelaars bevorderen

Wijnand Pauwelyn, Enterprise Account Executive bij Mendix

In plaats van heen en weer te gaan tussen technische teams en andere afdelingen – met het risico op miscommunicatie bij elke stap van het project – stelt low-code zowel technische als niet-technische teams in staat dezelfde taal te gebruiken en samen apps te ontwikkelen, waarbij degenen die de bedrijfsproblemen begrijpen kunnen samenwerken met degenen die het IT-landschap en de infrastructuur begrijpen. IT houdt de controle met ingebouwde governance en beschermingsconstructies om ervoor te zorgen dat aan de verschillende vereisten wordt voldaan.

Nu de financiële dienstverleningssector aan de volgende fase van zijn digitale reis begint, is het gros van de IT-leiders in de sector van mening dat cloudgebaseerde samenwerkingstools een noodzakelijk kenmerk zijn van elke volwassen financiële instelling. Het is dan ook geen verrassing dat low-code het gebied is waarin de meesten van hen van plan zijn te investeren in 2021 – vóór AI en automatisering, of videoconferentietools.


Dit is een ingezonden bijdrage van Wijnand Pauwelyn, Enterprise Account Executive bij Mendix. Voor meer informatie over de low-code-oplossingen van het bedrijf kan je hier terecht.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home