Snel te integreren datablokken, eenvoudige synchronisaties, meldingen in populaire apps: ThoughtSpot maakt op zijn Beyond 2022-event aan de hand van nieuwe functies duidelijk hoe het gegevens en inzichten die daarbij horen alomtegenwoordig wil maken.
ThoughtSpot breidt zijn Business Intelligence-platform uit met een heleboel nieuwe integraties en functies. Het bedrijf, dat data analytics naar de doorsnee gebruikers wil brengen via eenvoudige zoekfunctionaliteit, doet uit de doeken wat nieuw is op zijn Beyond 2022-conferentie in Las Vegas.
Overal inzicht
Enkele nieuwigheden springen meteen in het oog. Zo zien we demo’s van ThoughtSpot Sync en Monitor. Sync laat organisaties toe om inzichten opnieuw te integreren in operationele toepassingen. Zo kan een gebruiker via de zoekfunctionaliteit een interessante grafiek meteen delen in Slack, inclusief bijschrift met emoji’s. Het is ook mogelijk om gegevens te synchroniseren met Google Sheets, zodat gebruikers meteen aan de slag kunnen met een dataset.
ThoughtSpot monitor bouwt daarop verder en richt zich op gebruikers binnen een organisatie die graag specifieke kpi’s opvolgen. Denk aan een salesverantwoordelijke die niet dagelijks door de data wil surfen, maar wel meteen op de hoogte wil zijn wanneer de verkoop in een bepaalde regio een bepaald percentage afwijkt van de norm. In dat geval scant ThoughtSpot zelf constant op veranderingen en krijgt de gebruiker een melding via bijvoorbeeld mail of Slack wanneer nodig. Vervolgens kan je meteen in detail kijken naar wat er veranderd is en welke parameters een grote impact hebben op de veranderingen.
“Waarom zouden gebruikers vragen moeten stellen, als ThoughtSpot het antwoord al weet”, zegt CEO Ajeet Sing daarover. Vandaag stellen mensen nog vragen, morgen hoop ik dat ThoughtSpot zelf proactief met de juiste antwoorden komt.”
Integraties
Verder kondigt ThoughtSpot een heleboel nieuwe integraties aan. Die tonen aan dat het bedrijf zich steeds meer op technische profielen richt bij de uitbreiding van zijn platform. CodeSpot wordt een repositorium waar gebruikers codeblokken gebouwd via de ThoughtSpot Modeling Language (TML) kunnen delen en downloaden. Daarmee wordt het eenvoudiger om gegevens te integreren.
Daarnaast introduceert ThoughtSpot de nieuwe SpotApps. Dat zijn templates voor kritieke use cases voor onder andere ServiceNow, Snowflake, HubSpot, Google Analytics, Google Ads, Jira en Databricks. Een andere samenwerking maakt mogelijk dat dbt-engineers hun modellen vlot kunnen vertalen naar TML.
Snowflake en het weerbericht
De Snowflake Data Marketplace en de Snowflake Data Explorer-toepassing laat gebruikers dan weer toe om snel data van derden te onderzoeken voor ze die integreren in hun inzichten via ThoughtSpot. Snowflake is een belangrijke partner van ThoughtSpot. Op het podium ligt de focus sterk op de integratie van weerdata van AccuWeather. De Data Explorer laat je toe om door zo’n externe dataset te bladeren met de ThoughtSpot-tools om zo te kijken wat er allemaal beschikbaar is.
We zien ook omgekeerde integraties. Databricks geeft zijn klanten bijvoorbeeld de mogelijkheid om vanuit de Databricks-console meteen ThoughtSpot te proberen, gratis. Langs de technische kant kondigt ThoughtSpot ondersteuning voor Amazon Redshift Serverless aan en zijn er connectoren voor Dremio en Starburst Galaxy.
De uitgebreide batterij aan nieuwigheden volgt een rode draad. ThoughtSpot wil zich positioneren als een partij die traditionele BI-oplossingen overstijgt. Alle nieuwe functionaliteit laat organisaties toe om zoveel mogelijk data zo organisch mogelijk te integreren en te onderzoeken, zonder veroordeeld te worden tot statische dashboards.