Hoe ontsluit je de waarde van je data zodat je onderneming een voorsprong kan nemen op de concurrentie? Dat is één van de belangrijkste vragen voor het komende decennium. Ajeet Singh en Sudheesh Nair, medeoprichters van ThoughtSpot, geven hun visie.
Met boutades over data, goud en olie gaan we je niet vervelen. Iedereen weet intussen wel dat de gegevens die zowat iedere onderneming bezit, de capaciteit hebben om meerwaarde te genereren. De vraag is niet of er meerwaarde zit in je data, wel hoe je die er het best uithaalt.
Het antwoord is complex maar stoelt op zes best practices of regels volgens Ajeet Singh. Hij is medeoprichter van BI-bedrijf ThoughtSpot en stond eerder aan de wieg van HCI-specialist Nutanix. Op de ThoughtSpot-conferentie Beyond 2022 doet hij zijn visie uit de doeken.
1. Kies voor best of breed
De eerste tip hoeft niet te verwonderen komende van de oprichter van een gespecialiseerd business intelligence-bedrijf. Singh ziet hoe veel organisaties voor het gemak van een one stop shop kiezen wat beheer, analytics en inzicht van data betreft. Ze gaan voor één partij die alles ok doet, zonder te kijken of het aanbod ook echt is afgestemd op hun noden. Dat is een vergissing volgens hem. “De modern data stack bestaat uit een veelvoud van best of breed-oplossingen die samenwerken.”
Sudheesh Nair, CEO van ThoughtSpot en college van Singh in de vroege dagen van Nutanix, verduidelijkt. “Organisaties laten zich soms verleiden door een oplossing die misschien zelfs gratis is als onderdeel van een groot pakket. De kost van gratis kan echter groot zijn wanneer de oplossing niet op maat van de klant is.”
Beide heren pleiten voor een stack die is samengesteld uit software van verschillende partijen. Ze wijzen erop dat integraties en API’s ervoor zorgen dat zo’n best of breed-stack wel degelijk als één geheel werkt. Wat dan met het gemak van een one stop shop? “De meeste oplossingen zijn beschikbaar via de marktplaatsen van AWS, Azure en Google”, weet Nair. “Zo kunnen organisaties ze omarmen in het kader van een groot contract met een hyperscaler.”
2. Analytics voor iedereen
De tweede tip raakt aan de essentie van het businessmodel van ThoughtSpot zelf. “Iedereen moet toegang hebben tot analytics via zelfbediening”, zegt Singh. “Dat is veel beter dan inzichten exclusief gevoed door experten.” Die raad raakt aan de kernbusiness van ThoughtSpot zelf. Singh en Nair stichtten het bedrijf met de rotsvaste overtuiging dat een dergelijk zelfbedieningsmodel dat de business user betrekt, essentieel is voor de toekomst.
“Hoe kan een bedrijf evolueren als de teams niet mee evolueren?”, vraagt Singh zich af. “Inzichten uit data moeten voor iedereen toegankelijk zijn. De datavolumes zijn te hoog en de vragen van de business komen te snel om analytics toe te vertrouwen aan een handvol experten.”
3. Operationaliseer de data
“Inzichten zijn krachtig maar slechts zo goed als de acties die ze aandrijven”, zegt Singh. De inzichten die voortvloeien uit data moeten beschikbaar zijn in apps en bij werknemers en klanten. Staan ze op een dashboard te schitteren, dan gebeurt er niets.
Inzichten zijn krachtig maar slechts zo goed als de acties die ze aandrijven.
Ajeet Singh, medeoprichter en uitvoerend bestuurder ToughtSpot
“De focus moet op de output liggen”, bevestigt Nair. “Wat ben je met een analyseproces van uren, dagen of weken als er daarna niets gebeurt met de inzichten?” Weg dus met de focus op grafiekjes, mik in de plaats daarvan op data en kpi’s die gekoppeld zijn aan concrete acties die je mensen of teams binnen je organisatie kunnen nemen. Dat valt ligt in lijn met puntje twee, waarbij zoveel mogelijk mensen toegang moeten krijgen tot zoveel mogelijk inzichten.
4. Bouw een flexibele datafundering
“Het perfecte datawarehouse bestaat niet”, zegt Nair. “Het is nutteloos om daarnaar te zoeken. Iedere organisatie maakt voorspellingen voor de toekomst en die zullen onvermijdelijk niet allemaal kloppen. Daarom is het belangrijk om snel aanpassingen te kunnen doorvoeren, ook in de fundering van je data.”
“Die fundering moet goede governance en structuur hebben, maar kunnen evolueren”, zegt ook Singh. “Data beheren wordt een beetje zoals software beheren.” Flexibiliteit geeft je bovendien de optie om al aan de slag te gaan met inzichten uit data die op orde zijn, terwijl andere gegevens misschien nog wat werk nodig hebben voor.
5. Omarm data van derden
“Je data zijn je intellectuele eigendom, maar echte meerwaarde komt er pas wanneer je de gegevens combineert met andere databronnen”, zegt Singh. “Die combinatie is het verschil tussen met de auto naar je bestemming rijden met een zelfgetekende kaart, of met Google Maps dat realtime verkeersinformatie en gps combineert.”
Een eenvoudig voorbeeld daarvan is de combinatie van verkoopgegevens met weerdata. Zo zal een retailer de verkoop van jassen doorheen het jaar zien stijgen en dalen. Combineer die gegevens met het weer, en al snel wordt duidelijk dat de temperatuur een impact heeft op de verkoopcijfers.
“Data gecombineerd met gegevens van derden is constant in beweging”, voegt Nair toe. “De waarde van die evoluerende data is veel hoger dan die van statische gegevens.”
6. Stop data in toepassingen
“Je zakelijke applicaties zijn meer dan gewoon record-systemen”, vindt Singh. Hij wijst naar zijn Fitbit, die niet alleen stappen en slaapritmes bijhoudt, maar op basis van die gegevens actief suggesties geeft. Organisaties moeten inzichten van data op dezelfde manier integreren in businesstoepassingen. Zo zorgen de gegevens voor onmiddellijk toepasbare inzichten en dus meerwaarde.
lees ook
ThoughtSpot introduceert aanbod voor kmo’s en kleine teams
Singh en Nair verwachten dat organisaties die op de zes pijlers bouwen, de competitie zullen inhalen. Natuurlijk zijn er wel enkele voorwaarden verbonden aan de stappen. Om te beginnen werkt de hele visie alleen maar wanneer een organisatie de cloud omarmt.
Nair: “Infrastructuur kan zowel in de cloud als on-premises staan. Er zijn gebruiksscenario’s voor beide. Voor data is de cloud de enige optie. Enkel dan stromen en evolueren de data en kan je die combineren met externe gegevens.” Verder wijst Nair op het belang van cultuur. In essentie moet een bedrijf dus een grondige transformatie ondergaan om het meeste uit zijn data te halen en daarvoor is de tijd aangebroken.