Met Poly in het portfolio is HP een one stop shop geworden voor elk kantoor, elke thuiswerkplek of vergaderruimte. Het is daar uniek en kan hiermee de concurrentie heel wat schrik inboezemen.
Allereerst gaan we terug in de tijd. Plantronics kocht Polycom in 2018 voor 2 miljard dollar. Rond diezelfde tijd waren er al gesprekken met Logitech om het bedrijf over te nemen. Uiteindelijk ging dat niet door, maar het toonde wel dat Polycom open stond voor een overname. In 2019 smolten beide bedrijven samen tot één onder de noemer Poly.
Drie jaar later klopte HP op de deur van Poly met een overnamebod van 3,3 miljard dollar. Sinds 1 november 2022 is Poly officieel HP en op CES 2023 werden de eerste HP Poly oortjes officieel aangekondigd. .
Om het potentieel van Poly te beoordelen, zitten we samen met Koen Van Beneden, kersverse Benelux-directeur binnen HP.
Poly-technologie
“Ik vind Poly een heel interessant bedrijf omdat het perfect ons portfolio aanvult”, steekt hij van wal. “Poly biedt ook oplossingen aan voor hybride werkers, maar focust sterk op communicatie. Het merk staat sterk binnen de headsetmarkt, maar ook wat betreft vergaderruimtes en andere randapparatuur zoals webcams is het absolute top. De technologie van Poly staat daarin veel verder dan wat we vroeger zelf hadden.”
Uit nieuwsgierigheid heb ik een online vergadering geleid in Station Brussel-Centraal. Niemand heeft een trein voorbij horen rijden.
Koen Van Beneden, Managing Director HP Benelux
Hij wijst als belangrijkste troef de software laag die Poly hanteert en de artificiële intelligentie. Waar heel wat headset gebouwd zijn met focus op ruisonderdrukking en de luidsprekers, is bij Poly de microfoon de prioriteit. Van Beneden deelt graag een anekdote. “Uit nieuwsgierigheid heb ik een online vergadering geleid in Station Brussel-Centraal. Niemand heeft een trein voorbij horen rijden.” Van Beneden bevestigt dat de test niet plaatsvond tijdens een stakingsdag.
“Ook wanneer ik buiten fiets en in een meeting moet spreken, hoort niemand de wind rondom de microfoon blazen. Zoiets werkt bevrijdend. Die technologie hadden we voordien niet binnen HP.”
Slimme vergaderruimtes
Headsets en webcams zijn twee belangrijke onderdelen, maar ook binnen de vergaderruimte is Poly een welgekomen aanvulling op de HP Presence-lijn. Van Beneden ziet binnen die markt een enorm groeipotentieel. “Er zijn één miljoen vergaderruimtes in België, maar amper 100.000 daarvan zijn gedigitaliseerd. Met de overige 90 procent wordt nog niets gedaan. In de hybride wereld van vandaag kan dat niet langer, en dat merken bedrijven zelf ook elke dag meer.”
Hij wijst naar een belangrijke innovatie van Poly die vergaderruimtes vandaag beter moeten maken. Een algemeen probleem met één camera in een ruimte is het tunneleffect waarbij je iedereen kan zien, maar niemand echt in detail. Resultaat: sommige deelnemers in de ruimte tonen minder engagement omdat ze amper zichtbaar zijn, of de fysiek aanwezige mensen in de ruimte negeren de rest van de videodeelnemers thuis.
Er zijn één miljoen vergaderruimtes in België, maar amper 100.000 daarvan zijn gedigitaliseerd. In de hybride wereld van vandaag kan dat niet langer.
Koen Van Beneden, Managing Director HP Benelux
“Poly heeft om dat te counteren een oplossing met twee camera’s met verschillende eigenschappen. Dankzij AI kan je handig verschillende deelnemers in een apart kader stoppen zodat iedereen een even grote plaats aan de hybride tafel heeft. Is er iemand die vaak spreekt? Dan herkent de software dat en wordt hij of zij groter getoond dan de rest als voorzitter van de vergadering. Checkt er iemand zijn of haar e-mails en is men niet echt aanwezig in de meeting? Dan verkleint het vakje om ruimte te geven aan anderen.”
HP Presence als aansteek
In het jaar voor aankoop van Poly stak HP al zijn teen in het water met de Presence line-up, een set van oplossingen om een slimme vergaderruimte te maken. Volgens Van Beneden kijkt HP daar met een logische kijk op. “Presence had als belangrijk voordeel dat IT-admins dat vanop afstand konden beheren. Dat blijft een belangrijke troef die weinig spelers hebben.”
“Daar tegenover staat wel dat Poly veel meer kennis heeft dan HP wat betreft audio en video. Het lijkt me niet onlogisch dat we de krachten daarin bundelen.”
Elk Poly-product wordt een HP-product
Sinds de overname eind 2022 is elke Poly-werknemer een HP-werknemer. Volgens Van Beneden wordt elk Poly-product een HP-product. Bij elk nieuw product staat er naast Poly ook HP op het toestel. De bestaande line-up blijft Poly tot er een vernieuwing wordt doorgevoerd.
Op de werkvloer van HP in België zitten vandaag al Poly-mensen. Ook in Nederland is er een groot welkom evenement geweest inclusief office tours, HP-Poly speeddate sessies en een gezamenlijke employee meeting. Het Poly-kantoor in Hoofddorp verdwijnt in principe in de eerste jaarhelft van 2023. Echter uiteraard pas als de specifieke functies, zoals het Poly Democenter, zijn geïntegreerd in het HP kantoor in Amstelveen.
HP Belux en HP Nederland samensmelten gebeurde snel op nagenoeg elk niveau, bij Poly gaat het wel iets langer duren. “Zo’n integratie neemt wel wat tijd in beslag. Sommige dingen kan je samendoen, sommige apart. Naar de klant vertrekken, dat gebeurt vandaag nog met een HP-sales en een Poly-sales. In de toekomst moet daar verandering in komen. Voor alles gaat het ook om de continuïteit bij bestaande klanten. De synergie is daarin de volgende stap.”
Vruchten plukken
Met de overname van Poly heeft HP alles in huis om het (thuis)kantoor en de vergaderruimte helemaal te installeren. “Het enige wat we niet hebben, is een groot scherm voor de vergaderruimte, maar dat is geen focus voor ons. Zo’n beeldscherm is bijzaak, de intelligentie om alles aan te sturen leveren we wel met HP en Poly.”
Poly staat sterk in de markt, maar is in de retail een uitdager. Met het bereik van HP kunnen we dat oplossen en een reuzenstap voorwaarts zetten.
Koen Van Beneden, Managing Director HP Benelux
Dankzij de enorme voetafdruk van HP in de winkels en online, kan Poly de vruchten plukken. “Dat zie ik als een enorme opportuniteit”, bevestigt Van Beneden. “Poly staat sterk in de markt, maar is in de retail een uitdager. Met het bereik van HP kunnen we dat oplossen en een reuzenstap voorwaarts zetten.”
Met de overname van Poly biedt HP meer aan dan andere pc-concurrenten zoals Lenovo of Dell. Tegelijk kan het partijen zoals Logitech heel sterk uitdagen in de markt van pc-randapparatuur maar ook slimme vergaderruimtes. Om nog maar te zwijgen over de overname van Teradici in 2021 rond remote computing. Het potentieel is enorm, en dat moet de concurrentie schrik aanjagen. Afwachten hoe HP dit ambitieuze pad zal navigeren de komende jaren.
Dit is een redactionele bijdrage in samenwerking met HP. Voor meer informatie over de producten van Poly kan je hier terecht.