Salesforce: ‘kmo’s kunnen disruptie veroorzaken met agents’

Salesforce verliest de kmo niet uit het oog op Dreamforce 2024. Hoewel de grote Agentforce-aankondiging op het podium vooral geïllustreerd wordt door enterprise-voorbeelden, verwacht het bedrijf snelle resultaten uit kleinere ondernemingen.

“Als er één ding is dat kmo’s goed doen, is het snel innoveren.” Dat zegt Giovanni Crispino, hoofd van EMEA ESMB voor Salesforce. Hij verwacht dat kleine en middelgrote ondernemingen daarom de kans krijgen om zich te onderscheiden met Agentforce.

Toekomst van AI?

Salesforce bouwt zijn Dreamforce-conferentie dit jaar op rond Agentforce. CEO Marc Benioff en CEO van Salesforce AI Clara Shih verschijnen meermaals op het podium om de kracht van de oplossing te duiden. Agentforce draait om AI-gedreven agents, die leven in de Salesforce-omgeving en op basis van bedrijfsdata autonoom taken kunnen uitvoeren.

Salesforce denkt de toekomst van AI in handen te hebben, en staaft dat met voorbeelden van grotere bedrijven zoals Saks Fifth Avenue: een grote Amerikaanse kledingketen. Op de Dreamforce-conferentie zijn echter ook heel wat Belgische klanten en partners aanwezig, en die vertegenwoordigen doorgaans toch iets kleinere ondernemingen. Wat betekent Agentforce voor hen?

Sleutel tot disruptie

Crispino wijst er eerst en vooral op dat Salesforce consequent een focus heeft op kmo’s. “We hebben een intern team, exclusief gericht op de kmo-markt. We werken natuurlijk met gespecialiseerde partners, maar staan ook in direct contact met kleinere bedrijven.”

Het zou me niet verbazen als kleine ondernemingen voor disruptie in de markt gaan zorgen.

Giovanni Crispino, Hoofd EMEA ESMB Salesforce

Hij verwacht dat Agentforce een grote impact kan hebben op de capaciteiten van kmo’s. “Het zou me niet verbazen als kleine ondernemingen voor disruptie in de markt gaan zorgen. Kmo’s krijgen de kans om op enterprise-niveau te gaan functioneren.” Crispino denkt bijvoorbeeld aan ondernemingen die met agents iedere week nieuwe en gepersonaliseerde campagnes kunnen opzetten, op een schaal die ervoor onmogelijk was.

Agentforce vs. DIY en Copilot

Agentforce heeft het potentieel om AI voor een stuk te democratiseren voor ondernemingen van allerlei pluimage, zolang ze tenminste in het Salesforce-ecosysteem zitten. Op dit moment zijn er immers weinig kant-en-klare opties. Wie AI-modellen in workflows wil integreren, moet nog wel wat knutselen. Benioff noemt dat DIY (doe-het-zelf)-AI, en schildert het af als het zwart-wit-segment van een infomercial. Ook met copiloten heeft hij het niet hoog op.

Wat AI-maatwerk betreft, zijn projecten inderdaad duur met weinig garantie op succes. (Generatieve) AI staat nog in zijn kinderschoenen, waardoor dat niet hoeft te verbazen. Copiloten zijn volgens Benioff weinig beter dan Clippy, al is dat wel heel kort door de bocht. Bij klanten op Dreamforce zelf horen we een genuanceerder beeld: Copiloten zoals die van Microsoft lijken wel degelijk in de smaak te vallen in de juiste scenario’s. Zeker ontwikkelaars halen er veel profijt uit.

Een Copilot is echter een assistent, terwijl een agent autonoom is. Autonome workflows creëren, valt doorgaans onder maatwerk en dat is minder toegankelijk voor de kmo. Agentforce daarentegen is vanaf volgende maand beschikbaar voor alle Salesforce-klanten en vereist geen speciale ontwikkelingsexpertise.

Snel vertrokken

“De technologie is low-code en vandaag al live bij klanten”, gaat Crispino verder. “Met een partner kan je in heel weinig tijd een agent bouwen. Iedereen zal wel een use case hebben om mee te starten, en op een dag kan het klaar zijn.” De prijs van Agentforce zelf is bovendien consumptie-gebaseerd, zodat klanten met hun bestaande abonnementen aan de slag kunnen. Let wel: de Core-stack is essentieel.

Salesforce hamert erop dat Agentforce meteen geïntegreerd zit in de bestaande omgeving: data in de datacloud, automatiseringen in flows, API’s, Mulesoft… Al het werk dat een bedrijf groot of klein al heeft gedaan, blijft relevant voor agents. Precies daarom kunnen ook kleine bedrijven via agents in theorie zo snel AI in productie uitrollen, met een voelbare impact.

(Niet) voor iedereen

Salesforce democratiseert op die manier AI, en brengt echte productieve AI-toepassingen op een behapbare manier naar bedrijven van alle formaten. Tenminste: als die bedrijven Salesforce-klanten zijn. Dat detail mogen we niet uit het oog verliezen. Agentforce zal volgens de Benioff-Ohana eenvoudiger, sneller en beter werken dan eventuele alternatieven, omwille van de integratie met het hele Salesforce-platform.

Daar staat tegenover dat je al een (enthousiaste) klant moet zijn. Hoe dieper je in het ecosysteem zit, hoe sneller je waarde kan verwezenlijken. In feite maakt Salesforce het mogelijk voor zijn klanten om een voorsprong te nemen. Kmo’s die Salesforce omarmden, kunnen nu het vuur aan de schenen leggen van enterprises die dat niet deden. En wie nog op de kar moet springen? Die kan zich tot een enthousiaste Crispino of iemand van zijn team wenden.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.