Wat elk bedrijf kan leren van Amazon over innovatie

Amazon Innovation Approach

Amazon is niet alleen één van de waardevolste bedrijven van het moment, maar ook één van de innovatiefste. Tijdens de eerste Belgische editie van Exact Live verklapt Thomas Blood, EMEA Enterprise Strategist bij Amazon Web Services het geheim van zijn werkgever.

Amazon innoveert in verschillende domeinen. Het experimenteert met droneleveringen, lanceerde met de Amazon Echo een volledig nieuwe productcategorie, opende vorig jaar de eerste kassaloze winkel, en domineert met Amazon Web Services de markt van cloud computing.

Het legt de internetgigant, die in 1994 begon als online boekenwinkel, geen windeieren. Amazon is vandaag het tweede waardevolste bedrijf ter wereld, na Apple, met een marktkapitalisatie van 796,5 miljard dollar.

 

“Innovatie is alleen mogelijk als de cultuur binnen je bedrijf dat toelaat”

 

Blood onderscheidt vier pijlers die de basis vormen van de manier waarop Amazon innovatie binnen de organisatie benadert:

  • Een architectuur die snelle groei en verandering ondersteunt
  • Vastgelegde mechanismen die innovatief denken faciliteren
  • Organisatie in kleine teams die zich eigenaar voelen van wat ze creëren
  • Cultuur waarin de klant centraal staat en ruimte is om te experimenteren

“Innovatie is alleen mogelijk als de cultuur binnen je bedrijf dat toelaat. Die cultuur overkomt je niet, je moet het cultiveren”, zegt Blood. Hij haalt een aantal praktische voorbeelden aan van kleine ingrepen die Amazon heeft gedaan om innovatie in de hand te werken.

Geen powerpoint

Amazon maakt geen gebruik van powerpointpresentaties voor vergaderingen. Nieuwe ideeën worden volledig uitgeschreven, in plaats van gepitcht met een slide en een paar bullet points. “Door een idee helemaal uit te schrijven, kan je het klaar en helder verwoorden”, legt Blood uit. “Tijdens een meeting neemt iedereen eerst 30 minuten in stilte de tijd om het voorstel te lezen. Daarna wordt het pas besproken.”

Een andere techniek die het bedrijf toepast, is om persberichten te schrijven voor producten die nog niet bestaan. Blood verduidelijkt: “We gaan in de schoenen van de klant staan en schrijven een volledig persbericht voor een onbestaand product dat aan hun noden voldoet. Dat geeft een goed idee van wat we moeten bouwen, nog voor het gebouwd is.”

Iteratie

Innovatie is ook iteratie, weet Blood. “Je moet voortdurend vernieuwen en experimenteren om je hypotheses te testen. Leer van je klanten tot je ergens uitkomt waar ze van houden. Dat nemen ze bij Amazon heel serieus. Elke elf seconden wordt er een nieuwe update uitgerold op de website om de dienst te verbeteren of nieuwe functionaliteit toe te voegen.

 

kindle gen 1 kindle oasis

De eerste generatie Kindle uit 2007 (links) en de Kindle Oasis uit 2017 (rechts)

Maar het werkt ook in de andere richting. Soms moet je functionaliteit durven schrappen. “We geloven in het principe van YAGTNI (‘You Aren’t Going To Need It’). De eerste Kindle was bijvoorbeeld een onbruikbaar product omdat hij overdesigned was. Je moet je afvragen hoeveel functies van een apparaat je eigenlijk gebruikt. Door functionaliteit weg te halen, kwamen we tot een Kindle die eenvoudig in gebruik is”, zegt Blood.

Wees dus niet bang om te experimenteren, ook al zal je waarschijnlijk een paar keer keihard het deksel op de neus krijgen. “Je moet je fouten gebruiken om uit te leren. We hebben tientallen miljoenen dollars uitgegeven aan de ontwikkeling van de Fire Phone. Die is uiteindelijk geflopt, maar we houden ervan om te leren uit onze fouten”, vertelt Blood. “De technologie die we ontwikkelden voor de Fire Phone heeft nu onder andere zijn weg gevonden naar Alexa. Wees dus niet bang van fouten. Schud ze van je af en leer er uit. Stel jezelf de vraag ‘wat als’ en zeg niet ‘het kan niet gedaan worden’. Dat is de cultuur die innovatie mogelijk maakt.”

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home