Wat een wasruimte verklapt over de toekomst van AI en IoT

Wat GreenLake en een wasmachine gemeen hebben

Digitalisering, kunstmatige intelligentie, preventief onderhoud: je hoeft geen grote fabriek te zijn om nieuwe technologie te omarmen. In hartje Antwerpen ontdekken we hoe AI en IoT commodity worden.

Tegenover de studentencafés van de Antwerpse Stadswaag bouwde ontwikkelaar Quares een modern en hip cohousing-project. We worden ontvangen in een mooie gedeelde binnenruimte. De bescheiden appartementen en coworking-ruimtes interesseren ons niet meteen, het waskot wel.

GreenLake voor wasmachines

Het Stadswaag-project is immers de site van een samenwerking met WeWash: een van oorsprong Duitse innovatiespin-off van toestellenbouwer BSH. WeWash kan je de HPE GreenLake of Lenovo TruScale van de wasmachines noemen. De organisatie combineert een heleboel technologieën uit de IT-sector in een modern aanbod op maat van gewone mensen.

WeWash kan je de HPE GreenLake of Lenovo TruScale van de wasmachines noemen.

“Leefruimte in een stad wordt steeds kostbaarder”, zegt Nathalie Van den Broeck van Quares. “Om efficiënt om te springen met ruimte, is het niet interessant voor bewoners om allemaal een persoonlijke wasmachine te kopen.” Klassieke wasserettes als alternatief kunnen op niet veel bijval rekenen. “Je weet nooit of er een machine vrij is, kan niets reserveren en moet wachten op je was”, vat Philip Laukart, managing director van WeWash samen.

Servicemodel

De oplossing vinden we in de wasruimte van het Stadswaag-project. Zes premium wasmachines van Bosch zijn gekoppeld aan het WeWash-platform en de cloud. Bewoners kunnen via een eenvoudige app een machine reserveren en krijgen een melding wanneer het toestel klaar is. De toestellen zijn geen eigendom van het gebouw, maar van WeWash en BSH. Zij bieden de oplossing als dienst aan.

WeWash staat in voor het onderhoud. De organisatie heeft er zo belang bij om kwalitatieve toestellen te installeren. Om de dienstverlening te garanderen, maakt de organisatie gebruik van een voorspellend onderhoudsmodel.

Connectiviteit en AI

De toestellen zijn gekoppeld aan het internet. “Dat is niet altijd vanzelfsprekend”, zegt Laukart. “Wasplaatsen zijn doorgaans niet de best geconnecteerde ruimtes in een gebouw.” WeWash verbindt de dingen met een speciale module die van het mobiele netwerk gebruik maakt. Welk netwerk? “Hetgeen dat het beste bereik geeft. We werken niet vast samen met een specifieke provider. Veel connectiviteit hebben we bovendien niet nodig, zolang de toestellen maar betrouwbaar data kunnen doorgeven.”

lees ook

IT-as-a-Service: HPE GreenLake, Dell Apex of Fujitsu uScale?

De verbindingsmodule zit tussen de stroomtoevoer en het toestel zelf. Sinds 2016 verzamelt WeWash data over het stroomverbruik van wasmachines via de toestelletjes. De data die WeWash vergaart, wordt voornamelijk op lokale Duitse servers verwerkt. “Al is er ook een cloudcomponent met AWS.” Zodra het bedrijf voldoende data had verzameld, liet het er AI-algoritmes op los. De bedoeling was om fluctuaties in stroomverbruik te correleren met eventuele defecten aan de machines zelf.

“Dat is gelukt”, aldus Laukart. “Wanneer een algoritme vandaag een mogelijk probleem detecteert, deactiveren we het toestel zodat klanten nooit een slechte ervaring meemaken. Vervolgens komt er een technicus om het probleem op te lossen.”

Milieuvriendelijk

De hele aanpak past in de sustainability-strategie van BSH en Bosch. Doordat de fabrikant eigenaar blijft van de toestellen, worden die na het einde van een overeenkomst vernieuwd of gerecycleerd. Verder zijn er minder machines nodig dan wanneer iedere bewoner zijn of haar eigen toestel koopt. Bovendien zorgt de hogere werklast voor de wasmachines ervoor dat WeWash kwalitatievere en zuinigere toestellen inzet. Het verhaal klinkt als een echo van het HPE GreenLake-circulariteitsverhaal voor servers.

Als er geen Capex-investering nodig is maar een Opex-model de voorkeur geniet, verkopen we betere machines.

Bruno Vermoesen, BSH Home Appliances Group

“Als er geen Capex-investering nodig is maar een Opex-model de voorkeur geniet, verkopen we betere machines”, bevestigt Bruno Vermoesen van de BSH Home Appliances Group. “De aanpak past bovendien in de sustainability-strategie van Bosch. Het gebruik van producten zoals de kwalitatieve gedeelde wasmachines vermindert het totaal aantal gebruikte toestellen en spaart het milieu”, voegt Peter De Troch van Bosch toe.

Van Capex naar Opex

Het hele initiatief toont aan hoe IoT-technologie, een gebruiksvriendelijk platform en een sausje van AI een impact hebben op zelfs klassieke dagdagelijkse taken. De digitale aanpak creëert nieuwe mogelijkheden voor organisaties zoals WeWash om naar klanten te trekken met een fris businessmodel. De verschuiving van Capex naar Opex blijkt zo interessant op alle schalen: van grote enterprise-serverruimtes tot bescheiden wasmachines in een Antwerpse wasruimte.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home