IT-as-a-Service: HPE GreenLake, Dell Apex of Fujitsu uScale?

Grote investeringen in IT verliezen aan belang vergeleken met abonnementsformules. De grootste fabrikanten bieden vandaag hardware aan in gedetailleerde servicemodellen waarbij je als klant IT op maat krijgt in ruil voor een maandelijkse kost. Welk aanbod past het best bij jouw onderneming?

Grote investeringen zijn een rem op innovatie. Dankzij corona staat de broeksriem van heel wat ondernemingen eerder gespannen, net nu snelle digitalisering essentieel is om concurrentieel te blijven. De oplossing: het servicemodel. Waar je vroeger op drie- tot vijfjaarlijkse basis investeerde in IT, kan je nu zonder grote voorafgaande investering aan een maandelijkse kost hardware afnemen van de grote fabrikanten. Capex wordt opex.

Voor we dieper ingaan op de beschikbare formules, kijken we kort even naar het waarom van IT-as-a-Service. Het belangrijkste argument voor de klant haalden we al aan: een voorspelbare maandelijkse kost is vaak interessanter dan een grote investering vooraf. Bovendien is een abonnementsformule flexibel, zodat je als onderneming kan schalen op basis van je noden. Bij een voorafgaande investering heeft de IT-baas een glazen bol nodig om de noden binnen enkele jaren in te schatten, en is overprovisionering de norm.

Een voorspelbare maandelijkse kost is vaak interessanter dan een grote investering vooraf.

Ook voor de fabrikanten is een servicemodel natuurlijk belangrijk. Het stroomlijnt de inkomsten via voorspelbare maandelijkse afbetalingen, zodat de impact van een net wel of niet gehaald contract een stuk kleiner is op de kwartaalcijfers. Consistentie en voorspelbaarheid: daar wordt een aandeelhouder gelukkig van.

Cloudgemak

Bijkomend probeert IT-as-a-Service voor een groot stuk het gebruiksgemak van de cloud te evenaren. Los van financiële perikelen ervaren de meeste organisaties vandaag hoe eenvoudig het is om een nieuwe VM op te starten in de cloud. Door een gelijkaardige ervaring on-premises te bieden, proberen fabrikanten hun flank af te schermen van oprukkende concurrenten AWS, Microsoft Azure en GCP (Google Cloud Platform).

Er is dus reden genoeg om een servicemodel te overwegen wanneer je IT-infrastructuur aan vervanging toe is. HPE zag dat als eerste met de introductie van het GreenLake-portfolio. Dat is sinds de lancering flink uitgebreid, zowel wat gebruiksgemak als beschikbare hardware betreft. Lenovo volgde snel met TruScale, maar een brede wereldwijde beschikbaarheid blijft vooralsnog uit. In België speelt TruScale voorlopig niet mee, dus laten we dat aanbod verder buiten beschouwing. Hetzelfde geldt voor Cisco Open Pay, dat in acht landen van de EMEAR-regio beschikbaar is maar niet het onze. In onder andere Frankrijk, Duitsland en Nederland speelt Cisco al wel mee.

GreenLake krijgt wel stevige concurrentie van Dell Technologies. Dell begon zijn service-portfolio met een onoverzichtelijk aanbod, maar structureert dat dit jaar in Apex. Tot slot is er Fujitsu, dat met uScale ook bij ons klanten wil bekoren. Oplossingen aangeboden door onafhankelijke IT-serviceproviders laten we voor dit stuk buiten beschouwing. Zij verpakken doorgaans een combinatie van OEM-producten zoals GreenLake onder hun eigen branding, gecombineerd met eigen services die te divers zijn voor het opzet van dit stuk.

lees ook

Dell brengt vereenvoudigd Apex-aanbod naar België

We zetten de verschillen en gelijkenissen tussen HPE GreenLake, Dell Apex en Fujitsu uScale hieronder op een rijtje. Daarvoor kijken we naar de belangrijkste factoren: Wat is er beschikbaar onder het servicemodel? Hoe wordt de kostprijs berekend? Hoe flexibel is het aanbod? Is er integratie met de cloud? En is er maatwerk mogelijk?

Wat zit er in het aanbod?

Fujitsu, Dell en HPE hebben alle drie een uitgebreid portfolio van hardware dat ze al sinds jaar en dag via traditionele (capex) modellen aan de man brengen. Niet alles wat een fabrikant bouwt, is ook al aanwezig in het servicemodel al lijkt dat op termijn wel de ambitie te zijn. Wat kan je nu binnen een abonnementsformule krijgen?

HPE GreenLake

HPE GreenLake zag destijds het leven met een beperkte selectie van beschikbare hardware, maar HPE liet het aanbod snel evolueren. Wat infrastructuur betreft is het volledige portfolio van HPE vandaag beschikbaar onder GreenLake. Denk daarbij aan Synergy en Apollo, HPC-hardware, Alletra, Nimble en meer. Hyperconverged-oplossingen biedt HPE zelf aan via zijn SimpliVity-aanbod, maar ook met Nutanix.

Dell Apex

Dell plant om zo snel mogelijk zijn hele portfolio beschikbaar te stellen, maar is daar nog niet helemaal. In eerste instantie komt Apex Data Storage Services gericht op opslag naar de markt. Flex on Demand is de voorloper van Apex en wordt er in geconsolideerd. Via dat model kan je meer hardware binnen het financieringsmodel gebruiken. In de praktijk is Apex als dienst nog jong, en ben je momenteel nog meer beperkt dan bij HPE GreenLake.

Daar staat tegenover dat Dell via een allegaartje aan diensten in totaal meer kan aanbieden dan eender welke andere partij. Het bedrijf kan immers infrastructuur en DaaS (Device-as-a-Service) combineren. Alles van laptop en scherm over edge tot datacenter en cloud is in principe via een enkel aanspreekpunt beschikbaar. Dat is niet meer mogelijk voor HPE, dat in 2015 afsplitste van HP en zo geen laptops of desktops meer in het portfolio heeft.

Fujitsu uScale

Bij Fujitsu is het verhaal net als bij HPE overzichtelijk: de fabrikant biedt zijn hele datacenter-portfolio aan onder uScale. De focus bij Fujitsu ligt verder op samenwerking met derde partijen voor de software. Net als HPE biedt Fujitsu bijvoorbeeld HCI-oplossingen aan met Nutanix.

Ook Fujitsu bouwt zelf laptops, maar die maken momenteel geen onderdeel uit van uScale. De fabrikant onderzoekt momenteel wel of het interessant is om endpoint-hardware in uScale-contracten op te nemen.


Conclusie

  • HPE en Fujitsu bieden hun hele datacenterportfolio aan. Dell doet dat nog niet, maar kan al wel als enige endpoints in zijn aanbod verwerken.

Hoe werkt de facturatie?

Uiteindelijk is het de bedoeling van ieder servicemodel om de klant een maandelijkse factuur te presenteren op basis van het gebruik, naar analogie met het cloudmodel. Hoe dat precies werkt, hangt af van fabrikant tot fabrikant.

HPE GreenLake

HPE berekent de maandelijkse kost op basis van het werkelijke capaciteitsverbruik de afgelopen maand. Daartoe installeert de hardwarespecialist software die bij de klant staat geïnstalleerd. Al naargelang de gebruikte hardware zijn er verschillende manieren om het verbruik te meten, die HPE definieert als tiers. Iedere tier heeft zijn eigen prijs per maand per unit of measure. Zo’n meeteenheid is dan bijvoorbeeld het aantal gebruikte compute units (processorkernen) of de hoeveelheid opgeslagen gigabytes.

Op het einde van iedere maand kijkt HPE naar het gemiddelde verbruik per tier. Dat wordt dan per unit of measure vermenigvuldigd met de prijs. Het komt er op neer dat HPE nauwgezet op basis van het verbruik van een type toestel een kostprijs naar voren schuift. De manier van werken verschilt nauwelijks van de aanpak van de publieke cloud. Omdat HPE puur gebruiksgericht factureert, is overprovisionering geen probleem voor de klant.

Dell Apex

Dell past een gelijkaardige strategie toe gebaseerd op zowel capaciteit als prestatie-tiers. De actuele consumptie wordt ook door Dell via monitoringtools bijgehouden. Als klant heb je zo een beeld van je verbruik. Op basis van dat gemeten verbruik stelt Dell iedere maand een factuur op.  Verbruik is dus de basis, met een prijsmodel gebaseerd op de hardware die je effectief gebruikt.

Fujitsu uScale

Ook Fujitsu volgt dat plan grosso modo. Een klant betaalt een bedrag op basis van een afgesproken prijs, vermenigvuldigd met de consumptie. Net als HPE en Dell werkt Fujitsu met meeteenheden die als basis voor de prijsberekening dienen. In de regel gebeurt de facturatie op maandbasis, maar een flexibele aanpak is mogelijk. Fujitsu geeft nog aan dat de prijs interessanter wordt naarmate het geconsumeerde volume stijgt.


Conclusie

  • Dell, HPE en Fujitsu gebruiken software om het verbruik van een klant op maandbasis te meten, met variabele parameters zoals opslag of cores al naargelang de afgenomen producten.

Voor wie is het?

Bedrijven bestaan in alle maten en gewichten, en het aanbod van de fabrikanten is niet op iedereen gericht. Sommigen hebben vooral grote enterprises voor ogen, terwijl anderen zelfs kleine kmo’s kunnen bedienen. Behoort jouw organisatie tot de doelgroep?

HPE GreenLake

HPE richt zich bijvoorbeeld enkel tot iets grotere klanten met GreenLake. Daarbij speelt het formaat van het bedrijf geen rol, wel de investering. Een on-premises installatie dat minder dan 50.000 euro waard is, vindt HPE onder het huidige model niet haalbaar.

Voor contracten met een totale waarde tussen de 50.000 euro en de 300.000 euro werkt HPE met een eenvoudiger te configureren aanbod dat iets minder flexibiliteit biedt. Vanaf 300.000 euro behoort compleet maatwerk tot de mogelijkheden.

Dell Apex

Dell wil zich niet laten vastpinnen op een minimumgrootte van een contract, maar geeft wel aan dat de contractduur minstens een jaar moet bedragen. Zodra een klant nood heeft aan een datacenter, is Apex in principe een optie. Aangezien het hele service-aanbod van Dell nog niet geïntegreerd zit in Apex, zijn er ook kleinschaligere mogelijkheden buiten Apex heen. De focus ligt daar dan eerder op toestellen.

Fujitsu uScale

Ook Fujitsu staat er voor kleinere klanten. Voor middelgrote ondernemingen neemt het bedrijf zelf het voortouw. De opslagcapaciteit van een typische uScale-implementatie begint bij 50 TB en kan van daaruit groeien. Ook wanneer een deal kleiner is, werkt Fujitsu mee. In dat geval zal het contact niet rechtstreeks maar via partners lopen die een uScale-achtige oplossing aanbieden.


Conclusie

  • HPE GreenLake kan vanaf 50.000 euro maar komt echt tot zijn recht vanaf contracten van 300.000 euro. Dell en Fujitsu hanteren geen echte ondergrens.

Maatwerk of prefab?

De drie fabrikanten moeten een moeilijke oefening maken. Bied je maatwerk aan voor klanten, waarbij je telkens een heel specifiek contract voor iedere afzonderlijke klant uitwerkt? Of integreer je naar analogie met de cloud een meer gestandaardiseerde aanpak, waarbij gebruikers kunnen intekenen op vooraf samengestelde configuraties? Een mix blijkt de populairste aanpak.

HPE GreenLake

HPE zorgt voor maatwerk maar alleen bij contracten ter waarde van 300.000 euro of meer. Om aan kleinere organisaties te cateren, werkte HPE het GreenLake Swift-programma uit. Daarmee voorziet het bedrijf op een snelle manier standaard configuraties op basis van een meer beperkte greep uit het hardware-aanbod. HPE noemt Proliant-servers, Nimble All Flash en hybride opslag, samen met Nimble DHCI.

De gestandaardiseerde opties maken het eenvoudig om snel te ontdekken wat GreenLake precies voor een organisatie kan betekenen. HPE heeft een Quick Quote-tool waarmee je aan de hand van enkele parameters meteen een offerte en een prijs te zien krijgt.

Dell Apex

Ook Dell Technologies mikt in eerste instantie op gestandaardiseerde opties. Daarbij vind je onder Apex instances gecategoriseerd naar analogie met de publieke cloud. Dell biedt onder andere compute optimized, general purpose, accelerator optimized en memory optimized als mogelijkheden. Het is de ambitie om 90 procent van de klanten te helpen via implementaties op basis van de gestandaardiseerde oplossingen.

Dell beseft evenwel dat er voor sommige klanten wel maatwerk nodig is, en zal die op termijn beschikbaar maken.

Fujitsu uScale

Fujitsu bouwt uScale net als Dell op rond standaard bouwstenen. Dat moet de uitrol van het aanbod naar de klant versnellen. De bouwstenen vormen het hart van de oplossing, maar Fujitsu is niet rigide. Een oplossing moet telkens vertrekken van de klant klinkt het, en niet van een vast aanbod waarin een organisatie zich dan maar moet schikken.

Via een co-creatie-aanpak staat Fujitsu ervoor open om een service uit te bouwen op maat van een individueel bedrijf. Fujitsu geeft een concreet voorbeeld van zo’n oplossing: indien een bedrijf dat wil, is het onder uScale mogelijk om een RPA-implementatie uit te werken op basis van een vergoeding per robot.


Conclusie

  • Maatwerk bij grote contracten is een belangrijke pijler van HPE GreenLake. Dell zet eerder in op standaardisering en ook Fujitsu hanteert standaard-bouwstenen, maar beiden bieden flexibiliteit.

Locatie

Het is niet omdat een server niet in de cloud staat, dat je die verplicht in je kelder moet plaatsen. Hier bieden de drie fabrikanten gelijkaardige mogelijkheden. HPE, Dell en Fujitsu kunnen hardware on-premises bij de klant plaatsen of in een colocatie-datacenter. Voor Fujitsu ligt de keuze volledig bij de klant: de enige voorwaarde is dat de specialisten van het bedrijf hun service kunnen leveren en de hardware kunnen onderhouden.

Dell en HPE hebben een samenwerking met Equinix die ook geldt voor ons land. Klanten kunnen de hardware dus eenvoudig daar laten plaatsen. Gaat het om Edge-apparatuur, dan wordt die uiteraard op locatie geïnstalleerd. HPE biedt onder GreenLake nog speciale managed services om een datacenter bij de klant volledig te beheren en ook Dell kan die functionaliteit bieden.


Conclusie

  • De drie fabrikanten plaatsen hun hardware zowel bij de klant als in (colocatie)-datacenters. Colocatie geniet de voorkeur bij Dell.

Wat met de cloud?

In de praktijk is on-premises-hardware vandaag slechts een deel van de oplossing, of je nu voor een servicemodel kiest of niet. De cloud heeft unieke pluspunten en die willen organisaties omarmen in tandem met hun eigen infrastructuur. De integratie met de cloud is dan ook een belangrijk aspect voor wie op zoek is naar hybride infrastructuur.

HPE GreenLake

HPE gebruikt GreenLake Central voor een integratie van on-premises hardware met diensten in de publieke cloud. Klanten kunnen de hele hybride omgeving opvolgen via de centrale console, zodat ze meteen een zicht krijgen op de totale kostprijs van de infrastructuur. HPE ondersteunt de drie belangrijkste providers: Microsoft Azure, Google Cloud Platform en AWS.

Dell Apex

Ook Dell ondersteunt de publieke cloud. Er is een integratie met alle grote leveranciers. Dell kan bovendien zijn relatie met VMware benutten om een consistente hybride ervaring te bieden. De integratie gaat minder ver dan die van HPE met de GreenLake Central-console, maar is gelijkaardig.

Fujitsu uScale

Fujitsu vertrouwt op zijn Fujitsu Hybrid Cloud-aanbod om de on-premises-infrastructuur te verbinden met de belangrijkste cloudproviders. De exacte integratie hangt af van de oplossing die een klant wil, maar Fujitsu helpt om mee te bepalen welke workload best waar draait, en kan bijvoorbeeld een hybride containerplatform opzetten.


Conclusie

  • Het aanbod van de drie fabrikanten past in een hybride/multicloud-strategie, waarbij alle grote providers ondersteund worden. HPE biedt de meeste opties met GreenLake Central als centrale interface voor de hele infrastructuur.

Snelheid en flexibiliteit

Het servicemodel van Dell, HPE en Fujitsu moet voor een stuk concurreren met de cloud, dus is snelheid belangrijk. Op AWS of Azure configureer je binnen enkele minuten een server en breid je capaciteit uit in seconden. Bij on-premises hardware duurt dat natuurlijk langer, al mikken de drie spelers op een zo kort mogelijke doorlooptijd.

HPE GreenLake

De complexiteit van het contract bepaalt de uitroltijd. Voor maatwerk duurt het gemiddeld tussen de één en de drie maanden, maar bepaalde vooraf geconfigureerde diensten kunnen binnen de twee weken al beschikbaar zijn.

Extra capaciteit toevoegen bij een bestaande installatie kan vrijwel onmiddellijk. HPE installeert in de regel tien procent meer capaciteit dan de klant vraagt. Die overprovisionering is voor rekening van HPE zelf, en wordt pas aangerekend wanneer de klant die effectief gebruikt. Wanneer de buffer wordt aangesproken, installeert HPE in overleg met de afnemer extra capaciteit.

Dell Apex

Dankzij de gestandaardiseerde aanpak van Dell met Apex duurt het in de regel twee weken voor een nieuwe klant van start kan gaan met de hardware. De bestaande capaciteit uitbreiden duurt minder lang: binnen de vijf dagen heb je extra opslag of rekenkracht ter beschikking.

Fujitsu uScale

Fujitsu laat weten dat er geen verschil is tussen uScale of een capex-investering wat de initiële starttijd betreft. Net als GreenLake werkt uScale met buffercapaciteit die de klant kan gebruiken indien nodig. Verder zijn bestaande contracten eenvoudig aanpasbaar met extra structurele capaciteit, moest dat nodig zijn voor de groei van een bedrijf.


Conclusie

  • Voor eenvoudige installaties kan je doorgaans binnen de twee weken starten bij alle partijen. Capaciteit uitbreiden gaat sneller. HPE en Fujitsu werken met buffercapaciteit zodat een beperkte uitbreiding zelfs onmiddellijk kan.

Alles op een rijtje

De essentie van HPE GreenLake, Dell Apex en Fujitsu uScale is gelijkaardig: de drie fabrikanten leveren je datacenterhardware op basis van een verbruiksmodel. De verschillen zitten in de marge, maar kunnen desalniettemin sterk doorwegen voor bedrijven met specifieke noden.

HPE richt zich duidelijk op de grote jongens. Het bedrijf heeft een relatief stevige minimum-afname voor wie het volledige potentieel van GreenLake wil benutten. Grotere organisaties krijgen zo wel toegang tot maatwerk via een uitgebreid hardwareportfolio, gecombineerd met gespecialiseerde dienstverlening. De GreenLake Central-console vereenvoudigt het beheer van de totale IT-omgeving, maar HPE gaat nog een stukje verder met GreenLake Managed Services. Daarmee kan een organisatie beroep doen op experten van HPE om een volledig datacenter uit te baten onder de GreenLake-vlag.

lees ook

HPE brengt cloudfunctionaliteit naar GreenLake

Dell Apex is duidelijk een minder volwassen aanbod. Dell had via zijn Financial Services-tak al wat servicemogelijkheden, maar giet zijn capaciteiten eigenlijk pas dit jaar in een duidelijke vorm die HPE GreenLake beconcurreert. De aanpak is bovendien iets anders. Hoewel Dell ook maatwerk kan leveren, ligt de focus op een meer cloud-achtige ervaring met standaard instances.

Het grootste pluspunt van Dell is echter hoe breed het aanbod kan gaan. De integratie met Apex staat nog niet helemaal op punt, maar Dell Technologies kan als enkel aanspreekpunt dienen voor een servicemodel dat de totale infrastructuur van een organisatie verzorgt. Dell is de enige speler die naast datacenter- en edge-hardware ook voor endpoints kan instaan.

Fujitsu kan net als Dell kleinere bedrijven bedienen dan HPE. Ondanks de standaard bouwstenen in het aanbod ligt de focus van Fujitsu wel op maatwerk bij de klant. Fujitsu wil zich als flexibele partner opstellen en zorgt zelf voor een breed ecosysteem aan derden. De drie spelers werken samen met andere organisaties, maar bij Fujitsu gaat die brede synergie het verst.

Voor echt kleine bedrijven zijn bovenstaande modellen soms wat hoog gegrepen. Zij kloppen in dat geval best aan bij een lokale IT-partner voor een aanbod op maat.

De kern van de zaak

De drie spelers hebben zo allemaal hun eigen unieke troeven in handen. Welk model het best bij jouw bedrijf past, hangt af van het formaat, het budget en de ambitie. Grote organisaties met specifieke noden en een stevig budget kunnen een volledig datacenter laten uitbaten door HPE onder GreenLake. Dell kan je centrale aanspreekpunt zijn voor de hele IT-omgeving en zet meer in op een overzichtelijke gestandaardiseerde aanpak met instances, terwijl Fujitsu flexibel maatwerk wil leveren voor middelgrote ondernemingen of zelfs kleinere bedrijven via partners.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home