Een ‘veilige haven’ als ingangsmodel na corona

Capgemini Jan Pote

Nu de vaccinatiecampagne op kruissnelheid draait en we zicht hebben op een post-corona periode, vragen vele bedrijfsleiders zich af hoe ze het werk gaan organiseren. Ook zij die aan het hoofd staan van dienstenorganisaties (denk aan gemeenten bijvoorbeeld) doen dit.

Volgens recente Statbel-cijfers, werkt in ons land 42% van de mensen in de commerciële dienstensector, en 37% in de non-profit. Het gros van hen werkt nu verplicht van thuis. En wat daarna? Als er één ding zou moeten vaststaan, is het toch dat we niet meer willen terugkeren naar onze oude professionele gewoonten. We gaan deze coronacrisis toch aangrijpen om te veranderen, neen? En wat is dan de betere aanpak?

Baanbrekende uitdaging

De dienstensector in de brede zin staat voor een letterlijk baanbrekende uitdaging. Een nieuw concept van werken uitdenken, moet uitgaan van zingeving voor het bedrijf. Voor een goed begrip, ‘bedrijf’ staat hier voor zowel ‘profit’ als ‘non-profit’. Met andere woorden: waar staat het bedrijf voor, anders dan voor budgetten en cijfertjes? De uitweg naar anders werken is in de eerste plaats conceptueel en start dus bij de vraag: wat of wie willen we zijn als bedrijf? Een eenvoudige vraag met vele en complexe antwoorden.

En als we toch een simpel antwoord willen, dan bouwen we gewoon een ‘veilige haven’ voor onze werknemers, klanten en partners. Een ‘veilige haven’ waar kan geschuild worden tegen allerhande crisissen, of die nu met gezondheid, veiligheid, schaarste of met de economie te maken hebben. Een omgeving die ons toestaat om ons wendbaar aan te passen aan veranderende omstandigheden.

Uitgangspunt moet zijn dat we van overal kunnen werken en dat we dat doen in dialoog met onze collega’s en klanten.

Kris Poté, Vice President bij Capgemini

Uitgangspunt moet zijn dat we van overal kunnen werken en dat we dat doen in dialoog met onze collega’s en klanten. Er zijn genoeg collaboratieve apps op de markt om dit heel snel op te starten. Trouwens, met thuiswerken gebruiken we nu al allemaal collaboratieve apps waar we niet enkel video-meetings doen, maar ook werkschema’s en documenten samen bewerken. Uiteraard moeten de omstandigheden gecreëerd worden om werken op afstand duurzaam mogelijk te maken: aanpassingen van het wettelijk kader en optimalisatie van de  afstands-infrastructuur zijn evidenties.

De grote uitdaging wordt het vertrouwen. Het management is meestal gewoon dat de medewerkers op oogafstand zitten. Die tijd is voorbij. Meer dan de medewerkers zal het management hierin moeten getraind worden, onderschat dit niet.

Het kantoor moet niet verdwijnen

Moet het kantoor verdwijnen? Neen, een ‘veilige haven’ is ook een fysieke ontmoetingsplaats. Sociaal contact op het werk bevordert co-creatie en innovatie. Onderzoek van de universiteit van Michigan (VS) toont zwart op wit aan dat sociaal contact bevorderend is voor de werkprestaties. Psycholoog Oscar Ybarra gaat verder in zijn studies: kletsen bij de koffiemachine is zelfs een uitstekende geheugentraining voor werkgerelateerde activiteiten.

Reserveer het kantoor dus voor vergaderingen, samenwerkings-sessies en informele ontmoetingen. Richt het kantoor ook anders in. Maak het kleiner met minder werkstations en met meer salons, keukentjes en eethoeken. Gezellig zoals thuis, maar omringd door collega’s. Niet elke dag, maar op gezette tijdstippen en in combinatie met afstandswerken, van thuis of van waar dan ook.

Richt het kantoor ook anders in. Maak het kleiner met minder werkstations en met meer salons, keukentjes en eethoeken.

Kris Poté, Vice President bij Capgemini

En moeten de meer dan 300.000 bedrijfswagens (cijfers FEBIAC) op de schop in het “veilige haven” concept? Ook neen. Maar er zijn voorwaarden. De combinatie van afstandswerken en kantoorontmoetingen zal leiden tot een hybride model waar we ook anders gaan pendelen. Niet meer tijdens de klassieke filepieken, maar meer gespreid in dagen en uren. Dat zal fileleed en stress zeker verminderen.

Mensgerichte aanpak

Komt daarbij ook nog de vervuiling door CO2-uitstoot. In 2020 toonde het milieu-dashboard van vele bedrijven een daling met meer dan 50% van de C02-uitstoot. Niet verwonderlijk, want de bedrijfswagens stonden thuis voor de deur. We mogen de kans niet missen om de C02-uitstoot van de bedrijfswagens op dit lage peil en zelfs lager te houden. Elektrificering van de bedrijfsvloot is een noodzaak, gewoon doen. Als we het zelf niet beslissen, zal de regering het wel voor ons doen. Minister van Financiën Vincent Van Peteghem heeft dit onlangs al aangekondigd.

Het “veilige haven” concept is een mensgerichte aanpak om een nieuwe manier van werken en om een nieuwe economie in te stappen. Het is een ingangsmodel, geen exitscenario uit de coronacrisis. Een haven is een ecosysteem met een heel hinterland, waar mensen handelen, onderhandelen, ontmoeten, feesten en ontdekken. Als dat geen mooi perspectief is om gelukzaligheid te vinden in het werk, na de grootste gezondheidscrisis sinds de tweede wereldoorlog…


Dit is een ingezonden bijdrage van Kris Poté, Vice President bij Capgemini. Voor meer informatie rond de IT-diensten van het bedrijf kan je hier terecht.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home