Uit de vierde editie van het jaarlijkse FinTech-rapport blijkt dat banken er onvoldoende in slagen om digitaal te innoveren en aan klantenverwachtingen tegemoet te komen. Ze moeten drastisch orde op zaken stellen in de back-end, en gaan daarvoor best in zee met scale-ups uit de fintech-sector.
Het FinTech Report 2020 wijst uit dat het hoog tijd is voor banken en de fintech-sector om de handen in elkaar te slaan. Het rapport, opgesteld door Capgemini en Edma peilt naar de digitale stand van zaken in de financiële wereld, en komt vandaag voor het vierde jaar op rij uit.
Trein naar relevantie
“Banken moeten de laatste trein naar de relevantie nemen en samenwerken met fintechs”, vertelt Robert van der Eijk, Managing Director bij Capgemini Invent. Onder impuls van de Covid-19-pandemie worden digitale klantenervaringen nog sneller nog belangrijker. 82 procent klanten wereldwijd schrikt er vandaag voor terug om nog naar een kantoor te gaan. Banken investeerden de afgelopen jaren het gros van hun IT-budget in front-end-toepassingen en verwaarloosden middle- en back-end. 58 procent van de digitale gestarte trajecten hebben nog manuele interventie nodig.
Een back-end met legacy-hardware, papiergebaseerde processen, een hoge onderhoudskost en beperkte schaalbaarheid hinderen de banken in de uitrol van technologie die aan de klantenverwachtingen voldoet. Die discrepantie tussen front-end-investeringen en een ontoereikende back-end leidt tot teleurstelling. 67 procent van de verantwoordelijke executives in banken is uiteindelijk ontevreden van moderniseringsinitiatieven.
“Banken moeten dringend hun middle- en back-end opfrissen, maar dat is een langzaam en duur proces”, weet Eric Vandermeersch, Senior Director Financial Services bij Capgemini. “Samenwerking by design is essentieel. Ze moeten laaghangend fruit identificeren en met de juiste partners samenwerken.”
Samenwerken met frenemies
‘Frenemies’ is het kernwoord tijdens de presentatie van het rapport. Waar de fintech-wereld aanvankelijk uit disruptieve scale-ups bestond, is de sector vandaag redelijk volwassen. Niet alleen scale-ups maar ook big tech verdienden hun strepen in de wereld van de financiële technologie, en zij kunnen banken helpen om te moderniseren. Door een open escosysteem te omarmen en vooral niet alles zelf te willen doen, kunnen de financiële instellingen snelle vooruitgang boeken. “Banken moeten bestaande high impact capabilities gebruiken.”
Vandermeersch geeft daarbij het voorbeeld van digitale handtekeningen. “Een bank moet daar zelf geen oplossing voor ontwikkelen, maar kan beter in zee gaan met een scale-up die al technologie heeft.” Dergelijke gezamenlijke projecten tussen banken en fintech, maar ook banken onderling, maken snelle en duurzame innovatie mogelijk.
Druk door corona
Voor de fintechs komt druk tot samenwerking gelegen. Zij zien immers flink af van de coronapandemie. Van der Eijk: “Waar de investeringen de afgelopen jaren alleen maar stegen, droogt het geld in het eerste kwartaal van 2020 plots op. Scale-ups hebben dringend cash-injecties nodig, ofwel van investeerders ofwel van een snel groeiende business.”
Enerzijds zijn er dus de banken die er maar niet in slagen de digitale ervaringen te leveren die klanten eisen, onder andere omwille van ontoereikende middle- en back-endtechnologie. Anderzijds zijn er de fintechs die de oplossingen in handen hebben en zoeken naar partners om mee aan de slag te gaan. Om die samenwerking tot een goed eind te brengen, moeten banken weliswaar in staat zijn om op een open manier met jonge technologiebedrijven samen te werken.
Cultuurprobleem
Het Fintech Report 2020 stipt aan dat het onvoldoende is om innovatief te zijn. De meeste banken zetten wel innovatieve projecten op, al dan niet met start-ups, en komen zo tot boeiende proof-of-concepts. Het loopt echter mis bij het toepassen van die innovatie op schaal.
Lees ook: Hoe de nieuwe Belux-baas Capgemini de toekomst in leidt
Capgemini peilde naar de mate waarin de financiële instellingen in staat zijn om dergelijke projecten met partners tot een goed einde te brengen en constateerde dat er vooral aan de financiële en menselijke kant nog problemen zijn. Samengevat wil de bedrijfscultuur nog onvoldoende mee, en dat digitale transformatie in al zijn vormen staat of valt met de juiste cultuur, is intussen wel duidelijk.
Nu
Het onderzoek omvat een 60-tal banken wereldwijd. Van al die deelnemende instellingen zijn er vandaag slechts drie die echt klaar zijn voor open samenwerkingen en dergelijke partnerschappen ook tot een goed einde brengen. De organisaties zijn er duidelijk wel mee bezig, ook bij ons. Uiteindelijk is de huidige pandemie een kans voor alle betrokken organisaties. “Nu is het moment om de belangrijkste problemen in de middle- en back-end in kaart te brengen, transformatie prioriteit te geven en gaten op te vullen door samenwerking op schaal”, besluit Vandermeersch.