‘De kmo-markt maakt België uniek, maar ook kwetsbaar voor datalekken’

Datalekken vormen financieel een ramp voor bedrijven. Hackers uit het netwerk krijgen, productie stilleggen en de bedrijfsomgeving opnieuw beveiligen zijn enkele zaken die het totaalbedrag van een datalek doen oplopen tot gemiddeld 4,35 miljoen dollar. Hoe Belgische bedrijven de kosten drukken, vertellen twee cybersecurityspecialisten van IBM.

IBM sloeg ons in zijn laatste datalek-rapport om de oren met de torenhoge kosten van een dergelijke inbreuk. Maar liefst 4,35 miljoen dollar blijkt de gemiddelde kost van een datalek. Het gemiddelde kwam daarmee bijna 13 procentpunten hoger te liggen dan twee jaar eerder werd genoteerd.

Uit het rapport bleek verder nog dat geautomatiseerde beveiliging met AI besparingen oplevert en meer bedrijven herhaaldelijk worden gehackt. De cijfers gaven een inkijk in de globale gemiddeldes, maar doorgaans is daar weinig over Europa in terug te vinden. Daarom spraken we digitaal af met Eben Louw en Maxwell Keyte, twee specialisten uit de beveiligingsstal van IBM.

Meer dreigingen door pandemie

Het rapport ‘2022 Cost of a Data Breach’ is gebaseerd op een bevraging bij 550 bedrijven. Voor een deel gaat het hierbij om Europese bedrijven. Louw en Keyte vullen dat verhaal verder aan vanuit hun ervaring bij organisaties uit de Benelux.

De experts storten zich niet meteen op dat onderwerp, omdat de bevindingen dan in dovenmansoren dreigen te vallen. Rapporten over de cyberbeveiliging van een bedrijf zijn er namelijk in overvloed en dus is het belangrijk te weten wat het rapport momenteel relevant maakt.

Door de pandemie wachtten bedrijven langer op bestelde hardware en daardoor was de beveiliging niet in orde of bleef verouderde hardware langer in gebruik.

Maxwell Keyte, beveiliging en privacy Noord-Europa bij IBM

“Sinds de covidpandemie is thuiswerken meer aan de orde en die situatie vergroot het aanvalsoppervlak. Logisch, aangezien van thuis uit werken synoniem is voor meer digitaal werken.” Volgens Keyte blijft het daar niet bij en heeft de pandemie nog meer ellende op haar naam staan: “Ze zorgde voor een hoop toeleveringsproblemen. Bedrijven wachtten daardoor langer op de hardware die zij bestelden en dus was de beveiliging niet in orde of bleef verouderde hardware langer in gebruik.” De aanhoudende oorlog in Oekraïne maakt ook dit probleem vandaag nog relevant.

Totale kostenplaatje

Wat volgens Louw de meeste besparingen oplevert, is investeren. Als hackers er niet in slagen binnen te breken in een netwerk, blijven bedrijven van verdere kosten bespaart. De logica is eenvoudig, maar bedrijven investeren niet graag in bescherming tegen een monster dat ze niet zien.

Te vaak zijn er drie of vier grote inbreuken nodig voordat bedrijven zich realiseren dat ze de cyberbeveiliging moeten aanpakken.

Eben Louw, Executive Consultant en European Lead van het X-Force Incident Response bijIBM

Slaat een hacker toe, dan wordt aan bedrijven een hoge rekening gepresenteerd. Louw somt het totale kostenplaatje op: “De kosten van een datalek beginnen bij de betaling van beveiligingsexperts die het lek onderzoeken. Daarbij komt het bedrag aan misgelopen inkomsten doordat de productie stillag.”

Het effect op de lange termijn is moeilijk te voorspellen, maar het staat vast dat hierdoor de cijfers stevig in het rood zullen kleuren. “Een datalek laat zich tot slot nog voelen in imagoschade. Het vertrouwen van investeerders terugwinnen duurt op zijn minst maanden en gaat in de meeste gevallen hand in hand met het ontslag van de CISO of CIO.”

De gevaren en gevolgen van een cyberaanval uitleggen aan C-levels behoort tot hun takenpakket. De boodschap dringt alleen meestal niet door. Een oplossing voor Belgische ondernemingen kan een bezoek aan Orange Cyberdefense zijn. Daar kunnen C-levels in een simulatie aan den lijve ondervinden wat de gevolgen van een cyberaanval zijn.

lees ook

Laat iemand anders maar CEO zijn: hoe een valse cyberaanval ons miljoenen kost

Kmo maakt de Belgische situatie uniek en kwetsbaar

In België bleken hackers zich voornamelijk te richten tot volgende vijf industrieën: financiële instellingen, farmaceutische bedrijven, de maakindustrie, transportbedrijven en detailhandel.

Keyte is wel positief over de wijze waarop Belgische ondernemingen zich over het algemeen beschermen tegen datalekken. Volgens hem wordt er gemiddeld meer geïnvesteerd in kritieke infrastructuur dan in buurlanden het geval is. “De manier van samenwerking tussen Belgische banken wil ik ook even in de positieve zin belichten. Ik zie namelijk dat banken echt samenwerken en onderling actief data delen.” Samenwerking zorgt ervoor dat meer paar ogen kijken naar potentiële gevaren, waardoor iedereen zichzelf beter kan beschermen. 

Alleen voor de kmo houdt Keyte zijn hart vast. Hij beschrijft het kmo-landschap van België als een unieke en tegelijk kwetsbare situatie. “In de Belgische economie zijn veel meer familiebedrijven en kmo’s aanwezig. Bij dit soort bedrijven zagen we de voorbije jaren het aantal aanvallen oplopen, dat maakt de Belgische economie kwetsbaarder dan de rest van Europa.”

lees ook

De tijd tikt om Belgische kmo’s klaar te maken voor een golf van cyberaanvallen

Een duidelijke waarschuwing, maar bedrijven laten zichzelf niet zo snel bang maken. In de portemonnee tasten is pas aan de orde als de hacker al heeft toegeslagen. Leren bedrijven dan wel uit hun fouten? “Jawel”, start Louw, “maar te vaak zijn er drie of vier grote inbreuken nodig voordat bedrijven zich realiseren dat ze de cyberbeveiliging moeten aanpakken.”

“Als er een incident plaatsvindt, krijgt het budget om de cyberbeveiliging te verhogen snel goedkeuring. Ze zijn meteen bereid alle projecten die nog op de planning stonden, te implementeren. Twee tot drie weken later kan de productie weer hervatten en verdwijnt de toewijding aan het budget. Bedrijven krijgen dus te maken met meerdere datalekken doordat de cultuur gewoon niet verandert.”

Tips: AI en testen

Om af te sluiten geven de experts nog tips mee. Keyte benadrukt daarbij vooral het belang van AI om je bedrijf weerbaarder te maken voor cyberaanvallen: “De afgelopen zes jaar hebben we steeds in ons onderzoek gevonden dat meer investeringen in AI meer risicodetectie teweegbrengt.

“Met AI kunnen bedrijven bijvoorbeeld automatisch alarmen laten afgaan in andere filialen en het hoofdkantoor als een hacker in het netwerk van één filiaal doordringt.” Erg belangrijk nu bedrijfsnetwerken van filialen uit verschillende landen beter verbonden zijn door de massale verhuizing naar de cloud. Dat is overigens een erg kwetsbare plaats volgens het onderzoek: 45 procent van de aanvallen vond plaats in de cloud.  

Slaagt een hacker toch in zijn opzet, dan zijn het volgens Louw de bedrijven met de beste voorbereiding die met de minste schade uit de aanval komen. “Test je reactieplannen regelmatig om alle handelingen echt tot in het spiergeheugen te trainen. Alleen al het opzoekwerk van de contactpersoon na een aanval kost tijd en dus geld.”

Deze tips kunnen pas hun nut hebben als de bedrijfscultuur daar klaar voor is. Wie investeert, bespaart, aangezien datalekken alleen maar duurder blijken te worden. 

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.