De kans is groot dat je vandaag je smartphone als navigatietoestel gebruikt. De klassieke gps-toestellen van vroeger lijken uit het straatbeeld te verdwijnen, maar TomTom blijft springlevend. Hoe evolueert de navigatiespecialist doorheen deze turbulente tijden?
Tot op heden heeft TomTom over de afgelopen 15 jaar 100 miljoen aparte gps-toestellen verkocht. De meest recente cijfers maken ze niet bekend, maar dat is niet langer de focus. Apps zorgen voor moordende concurrentie en kunnen gratis op elke smartphone worden ingesteld. Google Maps leidde de dans en wordt vandaag bijgestaan door het immens populaire Waze.
TomTom vaart zijn eigen koers met TomTom Go Navigation, een premium app met offline kaarten. Tegelijk zet het in op niche-toestellen voor motoren, vrachtwagens en mobilhomes. Er is ook nog de OEM-markt waar TomTom wordt geïntegreerd door bepaalde automerken. Tegelijkertijd legt het bedrijf zijn focus op nog een belangrijk deel: data.
Twee types gebruikers
De strategische belangen van de groep evolueren naar de B2B-markt, met een link naar de consument, volgens Mike Schoofs, Managing Director bij TomTom. “Zolang wij begrijpen wat iemand wil, kunnen we met die inzichten en data betere producten maken voor beide markten. 64 procent van de totale omzet komt uit data, software en services. Binnen de consumentenmarkt komt een groot deel van de omzet nog steeds uit verkochte hardware. Die tak is heel rendabel voor ons. Het laatste kwartaal was zelfs bovengemiddeld. Mensen die al jarenlang een vast gps-toestel hebben, komen nu op het punt van vervanging en investeren daar opnieuw in.”
64 procent van de totale omzet komt uit data, software en services.
Dat laatste zal ongetwijfeld niet blindelings gebeuren door de concurrentie van (gratis) mobiele navigatie-apps, maar we kunnen ons best inbeelden dat de niche-toestellen een trouwe groep gebruikers hebben, die blijven afnemen. De meeste toestellen hebben een simkaart aan boord, wat TomTom een bom aan informatie geeft om te verwerken. Die simkaart werkt overigens over heel Europa, ook wanneer je moet roamen in landen zoals Zwitserland of Monaco.
“Je hebt vandaag twee types gebruikers: mensen die dagelijks voor hun werk rijden en mensen die af en toe naar onbekende bestemmingen rijden. Dagelijks rijden betekent dat verkeersinformatie van belang is, terwijl voor nieuwe bestemmingen turn-by-turn navigatie belangrijk wordt”, benadrukt Schoofs.
Vandaag heeft TomTom al een app beschikbaar, maar die werkt volgens het premium model. Je betaalt 1,99 euro per maand en daarmee kan je kaarten offline downloaden en live verkeersinformatie krijgen. Dat is identiek aan een los gps-toestel van TomTom. De app doet het goed volgens Schoofs, maar tegelijk werkt TomTom aan een tweede app die zoals Waze (eigendom van Google) en Google Maps van streaming data gebruik maakt in plaats van offline kaarten. Het wil hiermee de concurrentie aangaan met Google.
Belangrijke data
Om beter te doen dan de rest, moeten je data op orde zijn. Omdat TomTom al sinds 2008 simkaarten verwerkt in zijn gps-toestellen, heeft het volgens Schoofs doorheen de jaren een schat aan informatie vergaard. “Data is één, maar je moet ze degelijk gebruiken. Gegevens van een vrachtwagenchauffeur die zijn toestel hoogfrequent gebruikt vergeleken met sporadisch gebruik van een automobilist, mag je niet gelijktrekken.”
Het is belangrijk om een goede mix te vinden tussen sim-geconnecteerd, apps en nieuwe gebruikers.
“Het is belangrijk om een goede mix te vinden tussen sim-geconnecteerd, apps en nieuwe gebruikers. Daarnaast is ook het ontleden van al die info essentieel. De analyse, het resultaat en de frequentie zijn allemaal belangrijk. Dankzij sim en digitaal hebben we niet per sé een miljard gebruikers nodig. We zitten ver boven het minimum dat nodig is om kwaliteit te leveren, met 600 miljoen gebruikers op de weg. Dat mixen we met historische informatie.”
TomTom laat weten dat het dikwijls als beste uit de test komt wat betreft verkeersinformatie. Volgens het bedrijf komt dat door de combinatie van alle verschillende data in plaats van enkel op een community te steunen, zoals Waze. De navigatiespecialist bekijkt de community als een sociaal aspect maar ziet het niet als essentieel om data uit halen.
Bij bepaalde automerken kan je een TomTom-geconnecteerd systeem kiezen voor je navigatie. Dat vergroot de vloot nog meer om data te verzamelen? “Niet helemaal”, benadrukt Schoofs. “Fabrikanten kiezen zelf hoeveel ze willen delen met ons. Dataprivacy is sowieso een belangrijk onderwerp. De eindgebruiker kiest altijd zelf wat er met zijn of haar data gebeurt. We zijn er bovendien goed in geslaagd om alles te anonimiseren en toch nuttig te gebruiken. Die privacy is essentieel binnen de B2B-markt.”
API’s, autonoom rijden en HD-kaarten
TomTom bezit historisch gezien een massa informatie, die het al lang met derden deelt in de vorm van samenwerkingen. Sinds eind 2017 heeft het ook een portaal geopend voor ontwikkelaars, waar ze diverse API’s kunnen gebruiken. Denk daarbij aan modules zoals verkeer, routes en kaarten. “Je kan vandaag heel wat SDK’s downloaden. Die spelen trouwens een steeds grotere rol in de B2B-markt”, aldus Schoofs.
“We willen een stuk van onze assets, zoals verkeer en kaarten, commercialiseren. Die moeten worden opengetrokken, iets waar we nog volop in groeien. Kleine ontwikkelaars kunnen ermee experimenteren, maar partijen zoals Uber maken bijvoorbeeld ook gebruik van onze API’s voor hun app om betere routes te berekenen.”
Tot slot is er autonoom rijden, waarbij niemand eigenlijk nog een navigatietoestel nodig heeft omdat de auto zelf navigeert. Dat klinkt als een doemscenario voor TomTom, maar dat is het allerminst. “Het is zelfs onze toekomstformule”, lacht Schoofs. “Onze HD-kaarten zijn een van de essentiële onderdelen om autonoom rijden realiteit te maken. Vandaag zitten er al tal van sensoren op de auto, die de omgeving kunnen scannen. Met onze kaarten weet de auto ook duidelijk waar hij rondrijdt.”
Onze HD-kaarten zijn een van de essentiële onderdelen om autonoom rijden realiteit te maken.
“Onze kaarten geven de autonome auto context. Stel je een slalom voor middenin de weg. Onze data geeft dat tijdig aan, zodat de auto comfortabel kan vertragen en daarna versnellen. Vandaag hebben we al meer dan 500.000 kilometer aan HD-kaarten beschikbaar op wereldwijde hoofdwegen. We staan daarmee veel verder dan de concurrentie.”
Gerelateerd: Google Deepmind schrapt GPS in nieuwe visuele navigatietechniek