Meta moet de Europese kas spijzen met 797,72 miljoen euro. De boete is een reactie om inbreuken van Meta op de Europese antitrustwetgeving.
De Europese Commissie legt Meta een boete op van 797,72 miljoen euro. Die boete is het gevolg van een zaak die al aansleept sinds 2021 en te maken heeft met de manier waarop Meta vanuit zijn dominante marktpositie verschillende diensten aan elkaar koppelt.
Concreet vindt de Commissie dat Meta onterecht een automatische verbinding maakt tussen het sociale netwerk Facebook en de tweedehandsmarktplaats Facebook Marketplace. Wie een Facebook-account heeft, wordt automatisch blootgesteld aan de marktplaats, of ze nu interesse hebben of niet. Diensten die willen concurreren met de Facebook Marketplace, ondervinden zo een significant nadeel.
Bovendien stelt de Commissie vast dat Meta oneerlijke voorwaarden oplegt aan andere aanbieders van tweedehandsadvertenties die advertenties willen plaatsen op Facebook en Instagram. Meta kan de data afkomstig van dergelijke advertenties immers gebruiken om de eigen Facebook Marketplace te boosten. Het bedrijf ontkent dat dat effectief gebeurt.
Illegaal
Beide praktijken zijn illegaal volgens de Europese antitrustwetgeving, meet de EC. Meta gebruikt de dominante positie van zijn sociaal netwerk om zijn tweedehandsverkoopwebsite te boosten, ten koste van alternatieven. Die alternatieven van derden krijgen niet alleen onvoldoende toegang tot de sociale netwerken van Meta, maar hun toegang kan worden misbruikt om opnieuw de Marketplace te versterken.
De Europese Commissie verplicht Meta om de praktijken onmiddellijk stop te zetten en niet te herhalen. De boete van 797,72 euro kwam tot stand rekening houdend met zowel de duur als de ernst van de inbreuk.
Beroep
Meta laat alvast weten dat het in beroep zal gaan. Het bedrijf van Mark Zuckerberg maakt er een gewoonte van om eigen interpretaties van Europese regels te maken, en dan tot het einde te strijden voor zijn gelijk. In dit geval claimt Meta dat de Marketplace tot stand is gekomen op vraag van de markt, en dat de Europese Commissie niet bewijst dat concurrenten schade ondervinden van de innige band tussen Facebook en Marketplace. Meta zal zich tijdens het beroep zo snel mogelijk naar de regels schikken en laat weten dat de Facebook Marketplace blijft bestaan.