Logitech Brio 505 review: brengt licht in donkere dagen

De Brio 505 is de recentste zakelijke webcam uit het gamma van Logitech. De ingebouwde lichtcorrectie zorgt altijd voor een goede belichting, terwijl je het eenvoudig donker maakt voor de webcam door de ingebouwde webcam cover. Voor 139 euro (incl. btw) krijg je een webcam met ingebouwde microfoon.

Nu de dagen korter en donkerder worden, is het voor je laptopcamera steeds harder zwoegen om je goed in beeld te krijgen. In een videovergadering lijkt het al snel of je in een donker hol zit of je krijgt een enorm korrelig effect. Een goede, externe camera kan dat probleem oplossen. Wij durven alvast de Brio 505 van Logitech aan te raden.

Nooit in het donker

De beeldkwaliteit kan ofwel 1080p aan 30 fps leveren of 720p aan 60 fps. De sensor van dienst heeft een 4 megapixelresolutie, ondersteunt HDR en heeft een beeldhoek tot negentig graden. Van de omgeving neemt de camera dan heel veel mee. Daar zien we niet echt een meerwaarde in, tenzij er regelmatig meerdere personen tegelijk voor de camera plaatsnemen. Bovendien heeft de camera moeite om het diepteperspectief juist te regelen, wat vreemd oogt als je in de hoek van de kamer plaatsneemt.

Uiterst tevreden zijn we wel van de automatische lichtcorrectie die de RightLight 4 doorvoert. De webcam corrigeert over- en onderbelichting waardoor je altijd met een mooie lichtinval in beeld zit. De lichtinval lijkt daarom in de avond niet natuurlijk, maar samen met de verlichting in je kantoor lijkt het in ieder geval niet alsof je in het donker zit. Zoals je op de foto’s hieronder merkt, ben je scherp in beeld.

De Logitech Brio 505 is gecertificeerd voor Microsoft Teams, Zoom en Google Meet en is compatibel met andere platformen.

Vaste opstelling

De webcam is helemaal mee met zijn tijd en sluit je dus aan met een USB-C-kabel. Met een vaste plaatsing op de monitor, connecteer je de camera eenvoudig met een andere laptop. De camera losstaand neerzetten is niet mogelijk. Er is geen aparte voet voorzien waarop je de webcam kan vastschroeven, zoals bij de Trust Teza 4K Ultra HD-webcam.

Logitech geeft wel een magnetische voet mee om op een monitor te installeren. De voet haak je over het scherm en plak je met de plakrand goed vast op de achterkant van het beeldscherm. Zo is er geen valgevaar voor de camera.

Doordat de camera boven op je monitor staat en we ervan uitgaan dat je beeldscherm ergonomisch opgesteld staat, richt de camera zich best hoog. Kantelen gaat niet vlot en dus zitten we altijd laag in het beeld. Veel beeldruimte gaat verloren aan de omgeving om ons heen. Aangezien er in een videovergadering met enkele deelnemers sowieso al maar een klein vak wordt voorzien per deelnemer, kan de ruimte beter gebruikt worden.

In de gratis verkrijgbare Logi Tune-app is het mogelijk om jezelf beter in beeld te zetten. De software speelt namelijk samen met de webcam om jou in beeld te houden. Verder is het daar mogelijk om de gefilmde hoek te verkleinen tot 78 graden of 65 graden of handmatig in en uit te zoomen. Voor ChromeOS is deze applicatie niet beschikbaar. Chromebookgebruikers raden we daarom aan een andere webcam te uit te zoeken.

In de Log Tune-app vink je best de optie aan dat de camera het beeld altijd aanpast naar je houding.

Ingebouwde privacy

Op vlak van privacy zit het bij de camera wel snor. Een duidelijk wit lampje aan de voorkant, wijst je erop dat de camera staat ingeschakeld. Als er geen videovergaderingen gepland staan, kan je de camera volledig afsluiten met een ingebouwd klepje. Draai hiervoor aan de rechterkant van het apparaat. Het klepje kan je nooit verliezen doordat het ingebouwd zit in de camera. Wat ons betreft is dat een groot voordeel tegenover een bijgeleverd los plaatje zoals bij de Dell Pro WB5023.

De ingebouwde privacy shutter, samen met het magnetisch opzetstuk maken de camera kwalitatief. Voor een prijs van 139 euro speelt de camera mee in de prijscategorie van de eerder gereviewde Trust- en Dell-camera’s.

Wat je daarvoor terugkrijgt is opnieuw een webcam die naast beeld ook microfoons levert. Ruisonderdrukking filtert het achtergrondlawaai weg, waardoor je gesprekspartner je altijd duidelijk kan verstaan.

De Brio 505 onderscheidt zichzelf van de concurrentie met het ingebouwde privacyklepje en door de webcam een duurzame rand te geven. De behuizing bevat 68 procent gerecycleerd plastic (zwart) of 54 procent (wit, roze) en de papieren verpakking is FSC-gecertificeerd. De USB-C-kabel is vrij van PVC. Staat duurzaamheid tussen de na te streven bedrijfsdoelstellingen, dan zit je met deze webcam beter dan met de Trust- of Dell-variant.

Niets zonder software

De Brio 505 is een elegante webcam die eenvoudig op een monitor te plaatsen valt, maar moeilijk kantelt. De kwaliteiten van de camera komen volledig tot hun recht in combinatie met de Logi Tune-app, die gratis beschikbaar is voor Windows en macOS. Zonder de software gaat te veel beeld verloren aan de ruimte om je heen en kom je zelf nog maar klein in beeld.

De webcam geeft scherp beeld en regelt het licht uitstekend, waardoor je ook op donkere dagen prima zichtbaar bent. Verder is ook verstaanbaarheid geen probleem, Logitech integreerde ruisonderdrukkende microfoons die je stem helder laten doorklinken.

De Brio 505 is verkrijgbaar in het roze, wit en zwart aan een adviesprijs van 139 euro (incl. btw). De particuliere variant, de Brio 500, is niet compatibel met Logitech Sync. Alle specificaties blijven hetzelfde, net als de prijs.

.pro’s

• Scherp in beeld
  • Belichting is altijd voldoende