Microsoft wil klanten via partners 20 procent meer aanrekenen voor maandelijks Office-abonnement

Office 2021

Microsoft wil dat klanten van partners hun Office-abonnement op jaarbasis betalen. Wie voor de flexibiliteit van een maandelijkse optie kiest, zou binnenkort een stuk meer betalen.

Microsoft wil zijn commerciële klanten richting een jaarabonnement voor Office duwen. Dat rapporteert CSNBC. Een maandelijks abonnement zou 20 procent duurder worden vergeleken met een abonnement op jaarbasis. De prijsstijging gaat binnenkort in met de lancering van de New Commerce Experience for Office: een nieuwe omkadering voor de manier waarop klanten via partners Microsoft-software kopen. De lancering stond oorspronkelijk gepland voor dit jaar, maar is intussen naar januari 2022 verplaatst.

Minder flexibiliteit (of meer betalen)

De aanpassing hakt in op de flexibiliteit van klanten die hun Office-afname bijvoorbeeld willen schalen op basis van het aantal werknemers dat ze in dienst hebben. Onder het huidige systeem verkoopt Microsoft geen maandabonnement als dusdanig, maar is die flexibiliteit in de praktijk voorzien.

Vanaf volgend jaar zou de softwarereus daar op willen kapitaliseren. “Microsoft voorziet flexibele opties om aan de diverse noden van onze klanten tegemoet te komen”, zegt een woordvoerder aan CSNBC. “Het nieuwe programma bevat een optie voor een maandelijkse termijn waarmee partners aan hun klanten flexibiliteit kunnen bieden aan een premium prijs.”

Niet voor iedereen

Het is onduidelijk hoeveel partners en klanten precies getroffen worden door de plannen van Microsoft. Het bedrijf haalt het gros van zijn inkomsten binnen via partners, maar de New Commerce Experience for Office en bijhorende prijsstijging hoort specifiek bij het Cloud Solution Provider-programma. Enken organisaties die daaronder werken, moeten voorlopig rekening houden met de nieuwe prijsstrategie.

De ontevredenheid is groot, zowel bij de partners als de klanten. Die laatsten begrijpen niet waarom Microsoft deze plannen uitrolt net nu flexibiliteit als gevolg van de pandemie zo belangrijk is. Partners mogen de rol van boodschapper op zich nemen en het slechte nieuws afleveren. Mensen uiten hun ongenoegen op Reddit en startten een online petitie.

Beter voor Microsoft

Van de kant van Microsoft is het logisch om in te zetten op jaarabonnementen. Die bieden meer financiële stabiliteit voor het bedrijf. Langs de andere kant is de timing van deze zet nogal ongelukkig. Microsoft kondigde bovendien deze zomer al een algemene prijsstijging voor Microsoft 365 aan. Het bedrijf heeft de centen niet nodig: omzet, winst en waardering blijven groeien, met een marktkapitalisatie voor Microsoft zelf die meer dan 2,4 biljoen bedraagt.

lees ook

Office 2021 is nu verkrijgbaar, ook al wil Microsoft het liever niet verkopen

Microsoft kan zich deze zet permitteren aangezien echte concurrentie voor Office vrijwel is. Google probeert wel met Workspace, maar die webgebaseerde suite slaagt er vooralsnog niet in om dezelfde impact te maken als de populaire Office-toepassingen van Microsoft.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home