Microsoft maakt van Teams een computerspel voor vergaderingen

Vergaderen in het metaversum

Microsoft wil Teams een plaats geven in het metaversum van Facebook. Daartoe werkt het aan 3D-avatars en virtuele vergaderruimtes.

Microsofts Corporate VP voor communicatie Frank Shaw probeert in de marge van Ignite schijnbaar de schade te beperken die Mark Zuckerberg heeft aangericht bij zijn voorstelling van Meta en het metaversum. Shaw is wel op de hoogte van de dystopische afkomst van de term en hamert erop dat ‘metaverse’ voor Microsoft iets anders betekent. Zijn bedrijf denkt aan een persistente digitale wereld die verbonden is met veel aspecten van de fysieke wereld, waaronder plaatsen, mensen en dingen.

Mesh voor Teams

Daarmee zet Shaw de toon voor één van de vreemdere aankondigingen van deze tweede digitale Ignite-conferentie van 2021: Mesh voor Microsoft Teams. Met Mesh wil Microsoft Teams omtoveren tot een 3D-computerspel met een plaats in het metaversum. Concreet betekent dat verschillende zaken.

Eerst en vooral zal Microsoft Teams voorzien van avatars. Heb je geen zin om achter de camera te zitten? Dan kan je via Teams je op maat gemaakte avatar tonen. Een geanimeerd cartoonfiguurtje ziet er volgens Microsoft interessanter uit dan initialen en dat moet het niveau van betrokkenheid verhogen.

3D-vergaderruimtes

De 3D-avatars krijgen vervolgens een plek om elkaar te ontmoeten. Microsoft werkt aan 3D-vergaderomgevingen waar de avatars kunnen samenkomen. Dat moet de ervaring van een digitale vergadering drastisch veranderen. In de plaats van een rooster van gezichtjes, zie je zo 3D-representaties van je collega’s en jezelf die bijvoorbeeld samen rond een digitale koffiemachine staan.

Die functionaliteit moet op termijn dan weer in de VR- en AR-capaciteiten van Microsoft klikken. Je kan je inbeelden dat het binnenkort mogelijk wordt om met een VR- of AR-bril door de ogen van je avatar te kijken. Microsoft kondigde die functionaliteit nog niet aan, maar we zagen ze zelf al in actie tijdens een demo van de HTC Vive-headset enkele jaren geleden.

Metaversum

Eerst wil Microsoft focussen op de digitale ruimtes waarin de avatars elkaar kunnen ontmoeten. Aanvankelijk zullen de ontwikkelaars van Redmond zelf enkele scenario’s ter beschikking stellen. Op termijn moeten organisaties de mogelijkheid krijgen om zelf ruimtes te ontwerpen, in te richten en te decoreren met relevante informatie. Zo krijgen fysieke kantoren digitale filialen waarin je kan vergaderen. Zo is het verhaaltje rond, en komen we opnieuw bij het metaversum uit.

lees ook

Cisco toont Webex Hologram: vergader met 3D-collega’s

Microsoft verwacht dat zijn visie op vergaderen een gezonde en broodnodige dosis plezier in het digitaal vergaderen zal injecteren, wat op zijn beurt de verbondenheid met vergaderpartners moet ten goede komen. Microsoft begint met de uitrol van Mesh-functionaliteit in de loop van 2022.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.